معلم منتخب شهرستان‌های استان تهران و رتبه دوم جشنواره تدریس:

تربیت شهروند مسئولیت‌پذیر، از مهم‌ترین وظایف معلمان است

دانش‌آموزان علاقه دارند از صدا و تصویر معلم خود هنگام تدریس استفاده کنند و از محتواهای تولیدی معلمان دیگر حتی در معروف‌ترین مدارس، استقبال چندانی نمی‌کنند

تهران (پانا) - معلم منتخب شهرستان‌های استان تهران و رتبه دوم جشنواره تدریس، یکی از مهم‌ترین وظایف معلمان را تربیت شهروند مسئولیت‌پذیر می‌داند.

کد مطلب: ۱۲۹۶۶۰۳
لینک کوتاه کپی شد
تربیت شهروند مسئولیت‌پذیر، از مهم‌ترین وظایف معلمان است

علی ملامحمدی دبیر ادبیات فارسی با 28 سال سابقه، دارای مدرک دکتری و از معلمان نمونه استانی شهرستان‌های استان تهران معتقد است با حضوری شدن مدارس نقش معلم در تربیت روانی و اجتماعی و یادگیری علمی دانش آموزان مشهودتر شده است.

ملامحمدی که در آموزشگاه نمونه دولتی دکتر هشترودی مشغول به تدریس است با بیان این‌که دانش آموزانش پس از حضوری شدن مدارس اذعان می‌کردند که یادگیری حضوری و چهره به چهره کارایی بسیار زیادی دارد و بیشتر دروس را در فضای مجازی متوجه نمی‌شدند، تصریح کرد: متاسفانه کرونا بروز مشکلات فراوانی در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش را به همراه داشت، اما با حضوری شدن کلاس‌های درس، جایگاه آموزش و پرورش و نقش معلمان و مدرسه در تربیت روانی و اجتماعی و همچنین یادگیری علمی دانش آموزان مشهودتر شد.

این معلم منتخب استانی شهرستان‌های استان تهران که رتبه دوم جشنواره تدریس را در کارنامه خود دارد و سال‌هاست سرگروه ادبیات فارسی منطقه ملارد است در تشریح تجربه خود در تدریس در فضای مجازی گفت: نکته مهمی که در همان روزهای آغاز تدریس مجازی متوجه شدم، این بود که دانش‌آموزان علاقه دارند، از صدا و تصویر معلم خود، هنگام تدریس استفاده کنند و از محتواهای تولیدی معلمان دیگر، حتی معلمان معروف‌ترین مدارس، استقبال چندانی نمی‌کنند. بنابراین سعی می‌کردم، دقیقاً در زمان کلاس، شبیه کلاس واقعی صوت و تصویر مناسب را در اختیار دانش آموز قرار دهم و از آن‌ها بخواهم که مطالب مهم را یادداشت کنند و در پایان کلاس تصویر آن را در همان گروه درسی ارسال کنند؛ به این صورت، بیشتر دانش آموزان خود را در فضای کلاس احساس می‌کردند و فرایند یادگیری تا حدی بهتر انجام می‌گرفت.

دبیر ادبیات ملاردی در ادامه اظهار داشت: برنامه شاد از جمله دستاوردهای مثبت آموزش و پرورش در دوران کرونا بود که در فرآیند یادگیری و ارتباط بین دانش آموزان و مدرسه، نقش مثبتی داشت و امیدوارم با ارتقای امکانات آن، بیش از پیش در راستای بهبود کیفیت آموزشی از این فضا بهره‌برداری شود.

ملامحمدی فراگیری دروس و انجام دادن تمرینات درسی در کلاس و منزل را نخستین گام برای تربیت شهروند مسئول و موفق دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف معلمان، تربیت شهروند مسئولیت پذیر است؛ شهروندی که وظیفه شناس باشد، به حقوق اولیه خودش، آگاهی داشته باشد و در رابطه شخصی و اجتماعی با دیگران موفق عمل کند. در سال‌های اخیر این وظیفه بیشتر به مدرسه و معلم، محول شده است، بنابراین معلم است که به دانش آموزان وظیفه شناسی، احترام به خود، احترام به دیگران و دیگر مولفه‌های شهروند سالم را می‌آموزد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار