رئیس مجمع صدای دانش‌آموز در گفت‌و‌گو با پانا مطرح کرد

تمرین مسئولیت‌پذیری و مشارکت اجتماعی برای کودکان و نوجوانان در مجمع صدای دانش‌آموز

یکی از اهداف مجمع صدای دانش‌آموز این است که به آنها مسئولیت‌های مختلفی بدهد تا توانایی و استعداد خود را بهتر بشناسند

تهران(پانا) - رئیس مجمع صدای دانش‌آموز، این مجمع را یک موسسه آگاهی‌بخش برای دانش‌آموزان کشور دانست.

کد مطلب: ۱۲۹۵۶۹۴
لینک کوتاه کپی شد
تمرین مسئولیت‌پذیری و مشارکت اجتماعی برای کودکان و نوجوانان در مجمع صدای دانش‌آموز

مجید سعیدی گرکانی درباره چگونگی تاسیس مجمع صدا در گفت‌وگو با پانا اظهار داشت: من قبل از تشکیل مجمع صدای دانش آموز در تشکلات غیردولتی متعددی حضور داشتم که خیلی از این تشکلات را نوجوانان تشکیل داده بودند و حتی خودشان هم مدیریت می‌کردند ولی متوجه شدم که در این تشکلات درباره مسائل روز جامعه دانش‌آموزی و مشکلات و چالش‌هایی که دانش‌آموزان با آن روبه‌رو هستند بحث نمی‌شود.

وی افزود: شاید اقدامات و برنامه های مختلفی از قبیل فعالیت در راستای گسترش حقوق بشر، مبارزه با آسیب‌های اجتماعی، برگزاری دوره‌های آموزشی، دیدار و مطالبه از مسئولان و گفت‌وگو با رسانه‌ها در دستور کار بود ولی فعالیت اثربخش برای پیگیری مسائل مهم دانش آموزان انجام نمی‌دادند و زمانی که من این ضعف را احساس کردم با دوستانم تصمیم گرفتیم این موسسه را راه‌اندازی کنیم و نام آن را مجمع صدای دانش‌آموز بگذاریم.

تصمیم گرفتم تشکل غیر دولتی راه اندازی کنم

سعیدی گرکانی درباره نامگذاری مجمع صدای دانش‌آموز گفت: من به این نتیجه رسیدم که تشکل‌های غیر دولتی نوجوان، حوزه دانش آموزی را رها کرده‌اند بنابراین تصمیم گرفتم یک تشکل غیردولتی و جهادی راه‌اندازی کنم که صدای دانش‌آموزان کشورم در بخش غیردولتی شود. لذا این ضعف واقعا احساس شده بود که ما در بخش غیردولتی هیچ تشکلی نداریم که در زمینه های مختلف صدای دانش آموزان باشد و من تصمیم گرفتم که این موسسه مسئولیت رساندن صدای دانش آموزان را به مسئولان دولتی و غیردولتی حتی در سطوح بین‌المللی برعهده داشته باشد.

مجمع صدا یک موسسه آگاهی بخش است
سعیدی گرکانی درباره مجمع صدا گفت: مجمع صدا یک موسسه آگاهی‌بخش است؛ همان گونه که شهید بهشتی می‌فرمودند بزرگ‌ترین هدیه ای که ما می توانیم به مردم بدهیم این است که اندیشیدن را به آنها آموزش بدهیم.

وی ادامه داد: ما نیز دانش‌آموزان را با مفاهیم بسیاری آشنا می‌کنیم و سعی می کنیم به آنها موضوعات مختلفی همچون فن بیان، داشتن اعتماد به نفس و مطالبه‌گری را آموزش بدهیم.

رئیس مجمع صدای دانش‌آموز تاکید کرد: سعی می‌کنیم با برگزاری جشنواره‌های مختلف، دانش‌آموزان را با یک رقابت سالم در محیط رشد قرار دهیم؛ همچنین به دنبال آگاهی‌بخشی و ارتقای مهارتِ اندیشیدن در دانش‌آموزان هستیم.

اهداف مجمع صدا به ۶ هدف افزایش یافت

سعیدی گرکانی درباره اهداف مجمع صدا گفت: مجمع زمانی که در اول مردادماه ۱۴۰۰ تشکیل شد به دنبال تحقق ۳ هدف، شامل دفاع از عدالت آموزشی، دفاع از حقوق دانش آموزان و تحکیم روحیه حق‌طلبی دانش آموزان بود ولی در یکم مردادماه امسال که سالگرد تشکیل مجمع صدای دانش آموز است تصمیم گرفتیم که این ۳ هدف را به ۶ هدف افزایش بدهیم.

وی افزود: هدف این مجمع رساندن صدای دانش‌آموزان و کودکان و نوجوانان به گوش مسئولان است که اولین و مهم‌ترین هدف دفاع از حق تحصیل شایسته و آینده‌ساز برای همه کودکان و نوجوانان در ایران و جهان است و تمامی کودکان و نوجوانان فارغ از نقطه جغرافیایی که زندگی می کنند حق دارند از یک تحصیل شایسته و آینده‌ساز برخوردار باشند و با توجه به آموزش مناسبی که دریافت می‌کنند، آینده خود را بسازند که البته جامعه هدف ما بیشتر دانش‌آموزان ایران است.

رئیس مجمع صدای دانش‌آموز ادامه داد: هدف دوم دفاع از عدالت آموزشی است و تمامی دانش آموزان باید از خدمات آموزشی یکسانی بهرمند شوند؛ سومین هدف تحکیم روحیه حق‌طلبی دانش آموزان است و دانش آموزان باید حقوق خود را بشناسند و علاوه بر آن، وظایف خود را نیز بشناسند و به حقوقی که دارند واقف باشند و از آن دفاع کنند.

وی اظهار داشت: هدف چهارم بحث تربیت مدیران آینده است که دانش آموزان با حضور در مجمع صدای دانش آموز در مسئولیت های مختلفی که دارند مسئولیت‌پذیری را تمرین می کنند و با رای دادن در انتخابات مجمع، مشارکت اجتماعی و با دادن طرح، ایده پردازی را آموزش می‌بینند. البته منظور ما از مدیران آینده صرفا بعد سیاست نیست و تمامی ابعاد را در نظر داریم.

سعیدی گرکانی گفت: هدف پنجم پیگیری مطالبات دانش‌آموزان از مسئولان و موسسات دولتی و غیردولتی است زیرا بسیاری از دانش آموزان هنوز با شیوه درست مطالبه‌گری آشنا نیستند و شاید با مسئولان هم در ارتباط نباشند. یکی از اهداف ما این است دانش آموزانی که با مسئولان و موسسات دولتی یا غیردولتی در ارتباط هستند را شناسایی کنیم و مطالبات دانش آموزان را به گوش این دانش‌آموزان توانمند برسانیم؛ مطالباتی مانند سند تحول بنیادین که یکی از اسناد مهم آموزشی کشور است چرا در یک دهه گذشته هنوز به طور کامل اجرا نشده است؟ در صورتی که مقام معظم رهبری برای اجرای این سند که باعث تحول کشور در حوزه آموزش می شود بارها تاکید داشتند و ما این چراها را به گوش مسئولان می رسانیم و از آنها می خواهیم که پاسخگوی این سوالات باشند.

رئیس مجمع صدای دانش‌آموز افزود: هدف ششم ایجاد بستر شایسته برای فعالیت دانش آموزان در تشکلات غیردولتی است زیرا بسیاری از تشکلات غیردولتی از عضویت نوجوانان در موسسات خود جلوگیری می کنند. اما مجمع صدای دانش آموز یک موسسه دانش آموزی است و تصمیم گرفته این بستر شایسته را برای دانش آموزان تا حدی ایجاد کند و تشکلات غیردولتی را به نقطه مطلوب فعالیت کودکان و نوجوانان نزدیک‌تر سازد.

بیش از صد عضو دانش آموز در استان ها داریم

سعیدی گرکانی درباره فعالیت های اعضای مجمع صدا گفت: مجمع صدای دانش آموز بیش از 100 عضو دانش آموز در ۱۵ استان کشور دارد و آقای عباس باستانی رئیس سازمان دانش آموزی شهر تهران نیز به عنوان عضو افتخاری در این موسسه حضور دارد.

وی ادامه داد: اعضای مجمع صدا در این موسسه فعالیت های متفاوتی دارند؛ برخی از دانش آموزانی که عضو مجمع هستند در تیم اداری و مالی مشغول فعالیت هستند و در حوزه تایپ نامه های مختلف کمک می کنند و برخی از آنها در تیم روابط عمومی مشغول به تولید محتوا هستند. برخی از آنها نیز ایده پردازی می کنند و با ایده هایی که دارند به مجمع و هیئت رئیسه، طرح هایی ارائه می دهند و ما آنها را اجرا می کنیم. همچنین برخی اعضای مجمع مسئول نظارت بر فعالیت های اعضا هستند که ما به این افراد لقب نمایندگان هیئت رئیسه را دادیم که دقیقا یکی از اهداف ما در این مجمع این بود که به دانش آموزان مسئولیت های مختلفی بدهیم تا آنها بهتر خود را بشناسند.

سارا بتولی؛ دانش‌آموز خبرنگار پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار