خالق پسر دلفینی در گفت‌وگو با پانا

محمد خیراندیش: داستان‌ها و زندگی کودکان جهان‌شمول‌تر از فیلم‌های اجتماعی است

تهران (پانا) - محمدخیراندیش، کارگردان فیلم انیمیشن پسر دلفینی که این روزها چشم دوست‌داران سینمای جهان را به سمت صنعت انیمیشن ایران برده است، می‌گوید داستان‌ها و زندگی کودکان جهان‌شمول‌تر از فیلم‌های اجتماعی و رئال در جهان است و به همین دلیل اگر چرخه نظام انیمیشن به درستی حرکت کند می‌تواند صنعت انیمیشن ایران را در جهان بی‌همتا کند و بتواند با کشورهایی دیگر رقابت کند.

کد مطلب: ۱۲۹۴۷۳۵
لینک کوتاه کپی شد
محمد خیراندیش: داستان‌ها و زندگی کودکان جهان‌شمول‌تر از فیلم‌های اجتماعی  است

پدیده این روزهای سینمای ایران یک انیمیشن است فیلمی که عدد و رقم‌های فروشش آن‌قدر بالا بوده است که می‌توان آن را جزو معدود آثار این روزهای سینمای ایران دانست که آورده مالی داشته است.
نام این اثری که توانسته است نگاه بسیاری از کشورها را به سمت صنعت انیمیشن‌سازی ایران ببرد «پسر دلفینی» است، انیمیشنی که محمد خیراندیش کارگردان و تهیه‌کننده‌اش محمدامین همدانی طی سال‌های ۹۷ تا ۹۹ مراحل تولیدش را سپری کردند و امروز چشم‌وچراغ سینمای ایران تبدیل‌شده است. اردیبهشت‌ماه امسال بود که تهیه‌کننده «پسر دلفینی» وعده یک شوک خبری را با محوریت این انیمیشن داد و امروز شاهد فروش میلیون دلاری این فیلم در کشور روسیه و آسیای مرکزی هستیم . اکران این فیلم در کشور روسیه برعهده شرکت P&A، بزرگ‌ترین توزیع‌‌کننده فیلم در این کشور بود. این فیلم در ۲۷۱۲ سالن این کشور به اکران درآمد و در دو هفته اول اکران، توانست دومین رتبه فروش را در روسیه به دست آورد. رقم 1.7 میلیون دلار گیشه «پسر دلفینی» در روسیه، تنها برای دو هفته از فروش معادل تقریبا ۵۰ میلیارد تومان، کمی کمتر از گیشه فیلم کمدی «دینامیت» پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است که به مدت بیش از هفت ماه در سال 1400 روی پرده رفت. با محمد‌خیراندیش کارگردان این فیلم گفت‌وگویی داشتیم که در مطلب ذیل می‌خوانید.

آقای خیراندیش فروش فیلم انیمیشن پسر دلفینی نگاه بسیاری از کشورها را به سمت صنعت انیمیشن ایران برد ، این اتفاق چگونه میسر شد؟

اگر در ساخت و نگارش فیلم‌نامه استانداردها رعایت شود و در ادامه چرخه توزیع فیلم‌ها به‌درستی رعایت شود اتفاقات خوبی برای سینمای انیمیشن می‌افتد. چرخه توزیع در دنیا جایگاه بسیار مهمی دارد اما ما در سال‌های گذشته اصلاً به این موضوع اهمیت ندادیم و به آن بها ندادیم .

یعنی باید در زمان ساخت یک اثر به توزیع آن نیز فکر کرد؟

پروژه توزیع فیلم در جهان یک پروسه بسیار مهم است باید اذعان کرد ساخت فیلم نیمی از راه‌رفته است و توزیع مناسب یک اثر نیم دیگر راه است و این دو دو بال حرکت یک پرنده هستند. متأسفانه برخی از دوستان تنها به ساخت یک اثر توجه دارند و تمام انرژی خود را روی آن می‌گذارند و از موضوع توزیع غافل می‌شوند.

برای حل این موضوع چه‌کار باید کرد؟

اگر ما در نظام توزیع حرکت درستی داشته باشیم برخی از فیلم‌های رئال ما نیز می‌تواند در سینماهای جهان اکران شود البته باید در نگارش و ساخت دقت شود و موضوعات بین‌المللی را لحاظ کرد که در آثار اصغر فرهادی و برخی دیگر از کارگردان‌ها این اتفاق افتاده است.

چه زمانی این فیلم در ایران به اکران عمومی می‌رسد و آیا برای اکران آن در دیگر کشورها فکر کرده‌اید؟

فیلم پسر دلفینی از شهریورماه سال جاری در سینماهای ایران اتفاق می‌افتد همچنین این فیلم غیر از کشور روسیه و آسیای مرکزی در حال زمینه‌چینی است که در اروپا و کشورهای دیگر نیز به روی پرده نقره‌ای برود.

آیا پروژه جدیدی برای ساخت انیمیشن در نظر گرفته‌اید؟

دو فیلم انیمیشن دیگر را در مرحله پیش‌تولید داریم که پس از پایان مراحل پیش‌تولید ساخت این دو اثر را آغاز می‌کنیم.

ما در عرصه فیلم‌های کوتاه انیمیشن در دنیا بسیار جایگاه خوبی داریم اما این اتفاق در عرصه بلند کمتر افتاده است، دلیل این امر چیست؟

ما اگر بتوانیم تولید مناسب و عرضه بین‌الملل داشته باشیم و عرضه و تقاضا را به‌خوبی رعایت کنیم می‌توانیم حرفهای زیادی در انیمیشن دنیا بزنیم، اگر فروش خوبی داشته باشیم و بتوانیم چرخه کاملی در ساخت و توزیع داشته باشیم اتفاقات خوبی در انیمیشن ایران می‌افتد ، چرخه ناقص بدرد هیچ‌کس‌ نمی‌خورد انیمیشن نشان داده است که اگر درست تبلیغ و توزیع شود می‌تواند جایگاه خوبی در جهان داشته باشد.


ما باید آن‌قدر تولید داشته باشیم که بتوانیم آثارمان را به‌درستی در جشنواره‌ها و اکران‌های عمومی در جهان ببینیم ، البته در سینمای انیمیشن کوتاه رویکرد بیشتر به سمت جشنواره‌ها است تا اکران‌های عمومی و فیلم‌های بلند بیشتر رویکرد فروش و اکران را دارد.
قاعدتاً ما نمی‌توانیم از تولیدات بلند خود انتظار داشته باشیم که به دنبال حضور در عرصه‌های بین‌المللی باشند و ما نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که به فیلم‌های بلند ما داشته باشند زیرا به لحاظ هنری و فروش ما نکاتی را در آثار بلندمان رعایت‌ می‌کنیم که شاید برای مدیران فستیوال‌های جهانی مهم نباشد. سینمای انیمیشن و بچه‌های انیمیشن لیاقت بسیاری دارند .

بسیاری از افرادی که با صنعت انیمیشن ایران آشنا هستند می‌گویند این عرصه به دلیل ارزان بودن در جهان می‌تواند کشورهای بسیاری را مجاب کند که در ایران به فعالیت بپردازند نظر شما درباره این موضوع چیست؟
ما در طولانی‌مدت نمی‌توانیم به ارزان بودن نیروی کار در انیمیشن‌سازی تکیه کنیم اگر مانند کشورهایی چون آمریکا توجه را به سمت تولید و کیفیت آثار ببریم این صنعت می‌تواند روی پای خود بایستد و نباید تنها به ارزان بودن نیروی کار فکر کنیم بلکه باید به دنبال رقابت با انیمیشن‌سازان جهان و رقابت برای فروش بهتر آثارمان در جهان باشیم.
داستان‌ها و زندگی کودکان جهان‌شمول‌تر از فیلم‌های رئال است و مساله کودک در تمام دنیا جدی‌تر است و اگر به فروش هفتگی سینمای آمریکا نگاه جدی کنیم می‌بینیم همیشه انیمیشن جزو پرفروش‌ترین فیلم‌های هفتگی آمریکا است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار