معاون سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با پانا:

بحران خشکسالی در مناطق حفاظت شده محیط زیست؛ زیرساخت‌های آبرسانی فرسوده است

تهران (پانا) - معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بحران خشکسالی در مناطق حفاظت شده، اقدامات سازمان محیط زیست برای جلوگیری از آسیب به حیات وحش را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۲۹۴۷۱۲
لینک کوتاه کپی شد
بحران خشکسالی در مناطق حفاظت شده محیط زیست؛ زیرساخت‌های آبرسانی  فرسوده است

حسن اکبری در گفت‌وگو با پانا درخصوص آثار خشکسالی بر مناطق حفاظت شده کشور اظهار کرد: «اکنون تمامی مناطق کشور درگیر خشکسالی است و به درجات مختلف خشکسالی را در مناطق می‌بینیم. طبیعی است وقتی بارش در منطقه کم باشد و توزیع بارشی نامناسب باشد، اولین فاکتوری که از این مساله تاثیر می‌پذیرد پوشش گیاهی است و در ادامه پوشش گیاهی نیز بر باقی تنوع زیستی تاثیرگذار است.»

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: «در بخش‌هایی از ایران به ویژه در فلات مرکزی ایران کاهش میانگین بارندگی را در طی این سال‌ها داشتیم و این باعث شده است اثرات تجمعی خشکسالی شکل بگیرد و بخش‌هایی از پوشش درختچه‌ای در مناطق حفاظت شده دچار آسیب شود در حالی که پوشش درختچه‌ای برای بقای گونه‌های جانوری، کلیدی است اما رویش‌های درختچه‌ای با استمرار خشکسالی دچار آسیب شده است.»

وی درخصوص آبدهی به حیات وحش در ایام خشکسالی نیز گفت: «در کل آبدهی چشمه‌ها به شدت پایین آمده است و بسیاری از دوزیستان وضع نگران کننده‌ای دارند زیرا بعضی گونه‌ها از جمله سمندرها و وزغ‌ها که خواستگاهشان ایران است و دامنه پراکنش آنها محدود است عمدتا در چشمه‌ها، رودخانه‌های کوچک و حاشیه مسیل‌ها زندگی می‌کنند که بسیار آسیب دیده‌اند. از طرفی در مناطق خشک نیز آب، فاکتور کلیدی برای حیات گونه‌های برجسته محسوب می‌شود.»

فرسودگی زیرساخت‌های آبرسانی به حیات وحش

اکبری در ادامه گفت: «در حوزه آبرسانی به حیات وحش در مناطق خشک زیرساخت نسبتا مناسبی از قبل ایجاد شده است و آبرسانی انجام می‌شود. ناوگان آبرسانی محیط زیست دارای حدود 25 دستگاه تانکر آبرسانی و 50 دستگاه تراکتور است که فرسوده شده‌اند و مشکلاتی در زمینه بهره‌برداری از آنها وجود دارد اما با همین زیرساخت کار آبرسانی انجام می‌شود.»

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص علوفه‌رسانی در ایام خشکسالی مناطق حفاظت شده نیز توضیح داد: «تامین و توزیع علوفه کار دشواری است زیرا بسیار پرهزینه است و در بلند مدت نیز اثرات منفی در حیات وحش بر جای می‌گذارد. توزیع علوفه در مناطق باید مناسب باشد زیرا وقتی قرار است با علوفه، حیات وحش نگهداری شود این مساله فشار روی عرصه را بیشتر می‌کند و موجب بر هم زدن تعادل اکولوژی می‌شود. بنابراین باید در مورد تغذیه دستی به حیات وحش احتیاط لازم انجام شود و فقط برای عبور از بحران باید این کار را انجام داد.»

وی ادامه داد: «وقتی حیات وحش دچار کم غذایی می‌شود، گونه‌ها به سمت مزارع و مناطق کشاورزی هجوم می‌آورند و به مزارع خسارت می‌زنند و از آنجا که مالکان اکثرا تحت پوشش بیمه نیستند، تعارضی با حیات وحش پیش می‌آید که اقدامات تلافی جویانه نیز انجام می‌شود و در نهایت باز هم حیات وحش آسیب می‌بیند. البته خسارت‌ها در حد توان از سوی سازمان محیط زیست برآورد می‌شود.»

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: «سازمان محیط زیست پروژه‌هایی که موثر بودند را به مدیریت بحران پیشنهاد و ارسال کرده است و امیدواریم اعتبار لازم تامین شود و به موقع هم تامین شود زیرا مشکل حاد در تابستان وجود دارد و اگر قرار است کمکی انجام شود بهتر است در همین فصل گرم سال انجام شود. در این شرایط دمای هوا بالا و رطوبت پایین است و احتمال آتش‌سوزی مناطق حفاظت شده نیز بیشتر است و ممکن است نقاط بیشتری درگیر پدیده آتش‌سوزی و بحران شوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار