گام‌های نظام تعلیم و تربیت در مسیر «حجاب و عفاف» و تشریح جایگاه آن در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

تهران (پانا) - به مناسبت 21 تیرماه، سالروز قیام مردم مشهد و آغاز هفته «حجاب و عفاف» جایگاه حجاب وعفاف در سند تحول بنیادین آموزش وپرورش، تشریح می‌شود. نظام تعلیم و تربیت، تربیت کودکان از صفر تا 18 سالگی را بر عهده دارد که  بر اساس سند تحول بنیادین به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش در  مسیر ترویج «حجاب و عفاف» قدم بر می‌دارد.

کد مطلب: ۱۲۹۳۱۸۵
لینک کوتاه کپی شد
گام‌های نظام تعلیم و تربیت در مسیر «حجاب و عفاف» و تشریح جایگاه آن در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

بیست‌ویکم تیرماه سالروز قیام مردم مشهد در مخالفت با کشف حجاب در مسجد گوهر شاد است که به عنوان روز «عفاف و حجاب» نامگذاری شده است. روزی که مردم معترض به کشف حجاب درمسجد گوهرشاد به خاک و خون کشیده شدند.

این هفته فرصت مناسبی برای ترویج فرهنگ «عفاف و حجاب» و تحکیم بنیان خانواده است، بنابراین جامعه از نهادهای فرهنگی و تشکل‌های مردمی انتظار دارد با بهره‌گیری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها به ویژه رسانه‌های نوین در فضای مجازی اهتمام لازم را داشته باشند.

اهمیت و جایگاه عفاف و حجاب در آموزه‌های دینی و آرمان‌های انقلاب اسلامی، منویات بنیانگذار انقلاب اسلامی، مقام معظم رهبری و فرهنگ و آداب و رسوم ملی ایرانی، جایگاه رفیعی دارد و جامعه ایرانی همواره از مروجان این فرهنگ بوده است. عفاف و حجاب نماد دینی ارزشی و ملی فرهنگ ایرانی و یک نماد انقلابی‌گری است؛ بنابراین دشمنان ارزش‌های الهی، دینی و انقلاب به لحاظ جایگاه بسیار مهم عفاف و حجاب سعی دارند به عناوین مختلف این نماد را کمرنگ یا از بین ببرند و این اقتدار را بشکند.

نظام تعلیم و تربیت، تربیت کودکان از صفر تا 18 سالگی را بر عهده دارد که بر اساس سند تحول بنیادین به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش در مسیر ترویج «حجاب و عفاف» قدم بر می‌دارد. سند تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر آرمان‌های بلند نظام اسلامی تدوین شده که تحقق ارزش‌ها و آرمان‌های متعالی آن مستلزم تلاش همه‌جانبه در تمام ابعاد فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی است. این سند در ساحت‌های اعتقادی، عبادی و اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، زیست بدنی، علمی و فناورانه و هنری برنامه‌ریزی شده است، لذا بر اساس این ساحت‌های شش‌گانه، انسان در تراز انقلاب اسلامی تربیت خواهد شد که حجاب و عفاف درساحت اعتقادی و اجتماعی از جایگاه ویژه‌ای در این سند برخوردار است.

براین اساس؛ جایگاه حجاب وعفاف در سند تحول بنیادین آموزش وپرورش به طور ویژه‌ای به آن توجه شده است، که وزارت آموزش و پرورش خود را ملزم به اجرای آن می‌داند و در مسیر اجرای این سند ملی، همکاری، مشارکت و حمایت سایر دستگاه نیز ضرورت دارد. راهکارهای سند تحول در زمینه حجاب و عفاف به شرح زیر است:

راهکار2/3- اتخاذ تدابیر مناسب جهت جذب، تربیت و بکارگیری نیروی انسانی شایسته و ‫متعهد و عامل به رعایت حیا، عفاف و پوشش مناسب در کلیة مراکز اداری و آموزشی.

‫راهکار3/3- جلب مشارکت سازنده و اثربخش خانواده‌ها در حفظ، تعمیق و اشاعه حیا، عفاف و پو شش دانش آموزان.

‫راهکار 4/3- ایجاد ساز و کارهای لازم برای هماهنگی رسانه‌ها و تولید کنندگان کتب و موادآموزشی، لوازم التحریر و تجهیزات آموزشی و تربیتی در جهت ترویج فرهنگ حیا، عفاف و حجاب مناسب دانش آموزان.

‫راهکار 5/3- طراحی و ارائة الگو ی لباس و پوشش مناسب، متنوع، زیبا و آراسته مبتنی ‫بر فرهنگ اسلامی -ایرانی برای مربیان و دانش آموزان پسر و دختر در راستای تقویت ‫هویت اسلامی- ایرانی.

‫راهکار 6/3- برنامه‌ریزی به منظور اقناع فکری دانش آموزان برای پذیرش قلبی و درونی ‫حیا، عفاف، حجاب و عمل به آن با تبیین دیدگاه سالم.

راهکار 7/3- ارائه خدمات مشاوره‌ای، تربیتی در کلیه سطوح تحصیلی برای افزایش ‫سلامت جسمی و روحی دانش‌آموزان.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار