بیست و یکمین اردوی سراسری دانش‌آموزان متوسطه عشایر کشور با حضور وزیر آموزش و پرورش افتتاح شد

یوسف نوری: ۹ هزار معلم جدید به مدارس عشایری اعزام می‌شوند

ما می‌خواهیم هیچ دانش‌آموز عشایری، بازمانده از تحصیل نباشد/ عشایر تولیدکننده هستند و ما شهری‌ها نان‌خور عشایر هستیم/ دانش‌آموزان عشایر بنیان‌گذار تحول در تولیدات بومی خود باشند‌

تهران (پانا) - بیست و یکمین اردوی سراسری دانش‌آموزان متوسطه عشایر کشور پس از دو سال وقفه، با حضور وزیر آموزش و پرورش افتتاح شد.

کد مطلب: ۱۲۹۳۱۸۲
لینک کوتاه کپی شد
یوسف نوری: ۹ هزار معلم جدید به مدارس عشایری اعزام می‌شوند

به گزارش خبرنگار اعزامی پانا به مشهد مقدس، یوسف نوری در آیین افتتاح بیست و یکمین اردوی سراسری دانش‌آموزان پسر متوسطه عشایر کشور که صبح امروز در اردوگاه ثامن‌الحجج(ع) برگزار شد، اظهار داشت: در ایام عید امامت و ولایت قرار داریم و همچنین در مکان بسیار مهمی (مشهد مقدس) هستیم. بنابراین در جمع شما دانش‌آموزان عشایر و مربیان‌تان، آیه شریفه ۸۰ از سوره مبارکه نحل را قرائت می‌کنم که توصیف عشایر است: "وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ بُيُوتِكُمْ سَكَنًا وَجَعَلَ لَكُمْ مِنْ جُلُودِ الْأَنْعَامِ بُيُوتًا تَسْتَخِفُّونَهَا يَوْمَ ظَعْنِكُمْ وَيَوْمَ إِقَامَتِكُمْ ۙ وَمِنْ أَصْوَافِهَا وَأَوْبَارِهَا وَأَشْعَارِهَا أَثَاثًا وَمَتَاعًا إِلَىٰ حِینٍ (و خدا برای سکونت (دائم) شما منزلهایتان را مقرر داشت و (برای سکونت موقت سفر) از پوست و موی چهارپایان خیمه‌ها را برای شما قرار داد تا وقت حرکت و سکون سبک وزن و قابل انتقال باشد، و از پشم و کرک و موی آنها اثاثیه منزل (مانند گلیم و نمد و قالی) و متاع و اسباب زندگانی (و لباس‌های فاخر) برای شما خلق فرمود که تا هنگامی معین از آن استفاده کنید."

وی با اشاره به اینکه در سوره مبارکه نحل، توصیف به دست آمدن عسل و تولید شیر ذکر شده است، گفت: این سوره توصیفات اینچنینی برای عشایر دارد که لازم است دانش‌آموزان عشایر توجه بیشتری به تدبر و تفکر در آن داشته باشند.

من اهل استان مرزی و عشایری هستم

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: می‌خواهم درباره خودم بگویم؛ من از استان مرزی و عشایری ایلام هستم. به قول شاعر: "من گل خودروی کوهستانی‌ام، اهل این ایل بی سر و سامانی‌ام، ریشه‌ام در خاک این غربت سراست، با بلوط پیر اینجا آشناست، مثل دل‌های بزرگ اهل ایل، مردمان خسته ابن سبیل، من هم از این سنگلاخ ساده‌ام، اهل این ایل غریب افتاده‌ام."

نوری در تحسین و توصیف روحیه و زندگی عشایری اظهار داشت: برخی می گویند عشایر، محروم هستند اما من این را قبول ندارم. واقعیت این است که عشایر تولیدکننده هستند و ما شهری‌ها نان‌خور عشایر هستیم. این عزیزان علاوه بر خلوص، صداقت و سادگی، زندگی سالمی دارند و همین که دانش‌آموزان عشایر حاضر در اینجا با مشکلاتی همچون اضافه وزن و چاقی مواجه نیستند، نشان می‌دهد که اهل کار و تلاش و تولید هستند.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان عشایر همزمان کار می‌کنند و درس می‌خوانند، افزود: عشایر ایران اسلامی غیور هستند و ما به آنها افتخار می‌کنیم؛ مثل میرزا کوچک‌خان جنگلی، مثل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، همچون محسن رضایی که سپاه را تشکیل داد، مثل عبدالرسول زرین و مثل شهید حسین همتی(دانش‌آموز عزیز).

جایگاه عشایر در کلام امام(ره)، رهبر انقلاب (مدظله‌العالی‌) و رئیس‌جمهور

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جایگاه متعالی عشایر در کلام امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) و ریاست محترم جمهور، اظهار داشت: به تعبیر امام خمینی(ره) عشایر را باید ذخایر انقلاب دانست. همچنین مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) درباره عشایر فرموده‌اند: "مسئله‌ی عشایر در کشور ما یکى از مسائل حسّاس و مهم است... این خصوصیّات بین اینها مشترک است: مردمان صادق، مردمان بااخلاص، راست‌گو، مردمان شجاع و دور از کلک و خدعه‌اى که معمولاً پیچ وخم‌هاى زندگى مادّى، آنها را به انسان‌ها یاد می‌دهد." آقای رئیس جمهور هم جملات مهمی درباره عشایر دارند: "عشایر همواره در عرصه‌های دفاع و حمایت از انقلاب، نظام اسلامی و آرمان‌ها و ارزش‌ها خوش درخشیده‌اند. عشایر همواره با جان، مال و هستی خود از انقلاب اسلامی حمایت کرده‌اند و امروز نیز حرکت عظیم اقتصادی آنان نقش موثری در تحقق رونق اقتصادی کشور دارد."

همه عشایر ما یک قوم هستند؛ قوم تولیدکننده

نوری تصریح کرد: حدود ۹۲ ایل و ۴۵۴ طایفه در سراسر کشور داریم که همه آنها از نظر ما یک قوم هستند؛ یک قوم تولیدکننده که زیر چتر جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنند و حضور دارند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر ضرورت حفظ جمعیت عشایری گفت: متاسفانه جمعیت روستایی و عشایری کشور رو به کاهش است که در این باره باید به تامین خدمات اجتماعی برای آنها توجه بیشتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: امروز یکی از مهمترین دغدغه‌ها و برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش، فراهم ساختن فرصت برابر آموزشی و تربیتی در اقصی نقاط ایران اسلامی است.

دانش‌آموزان عشایر بنیان‌گذار تحول در تولیدات بومی خود باشند

نوری با بیان اینکه سواد عملیاتی نقش بسزایی در ارتقای تولیدات روستایی و کشاورزی دارد، اظهار داشت: نقش این نوع باسوادی در ارتقای تولید ناخالص داخلی بسیار مهم است؛ بنابراین شما دانش‌آموزان عشایر باید از سواد عملیاتی خود برای ایجاد تحول در تولیدات بومی خود استفاده کنید و هرکدام از شما در همان استانی که حضور دارید، بنیان‌گذار تغییرات مثبت و تحولات چشمگیر در روند تولید محصولات بومی خودتان باشید.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: آینده ما هم همین است؛ اگر بتوانیم در بخش کشاورزی که شما در آن فعال هستید، کشور را به خودکفایی برسانیم قطعا در همه بخش های دیگر به خودکفایی خواهیم رسید.

وی تاکید کرد: البته این حرکت و تحول فقط با تغییر از رویکرد حافظه‌محوری به رویکرد دانش‌بنیان امکان‌پذیر است و ما زمینه این تحول را برای دانش‌آموزان عشایری در اختیار داریم و آن را توسعه خواهیم داد.

می‌خواهیم هیچ دانش‌آموز عشایری، بازمانده از تحصیل نباشد
نوری افزود: ما باید کاری کنیم که هیچ دانش‌آموز عشایری به هر دلیلی، بازمانده از تحصیل و تارک تحصیل نباشد و قطعا تحقق این موضوع امکان‌پذیر است؛ چراکه امروز دسترسی‌های خوبی به فضای مجازی برای ارائه آموزش‌ها وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر لزوم دانش‌بنیان شدن فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی عشایر، گفت: امروز محصولات تولیدی عشایر عزیز نشانه تاریخ کهن عشایر و همچنین نیاز جامعه ما است. بنابراین باید دو کار مهم برای این محصولات تولیدی (چه خوراکی و چه غیرخوراکی) انجام شود؛ اول اینکه برای تجاری‌سازی آنها برنامه‌ای وجود داشته باشد و دوم اینکه بتوانیم این تولیدات را به گونه‌ای تبلیغ کنیم که به دست مصرف‌کننده برسد.

وی تصریح کرد: اما این دو کار مهم هنوز به خوبی انجام نشده است. چراکه نگاه به عشایر صرفا تولیدکننده بوده و رویکرد تجاری‌سازی وجود نداشته است. اگر این دو کار مهم انجام شود، تولیدات عشایری ایران می‌تواند به همه دنیا برسد.

اعزام ۹ هزار معلم جدید به مدارس عشایری
وزیر آموزش و پرورش همچنین در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای دانش‌آموزان عشایر کشور در اردوگاه ثامن‌الحجج(ع) مشهد مقدس، از اعزام ۹ هزار معلم جدید به مدارس عشایری خبر داد و گفت: اعزام معلم ثابت برای مناطق عشایری، نخستین گام برای ایجاد عدالت تربیتی است و در این راستا ۹ هزار معلم جدید و دانش‌آموخته از دانشگاه فرهنگیان، در سال تحصیلی جدید به مدارس عشایری سراسر کشور اعزام می‌شوند.

نوری گفت: در حوزه آموزش و پرورش عشایر، به ۲۷هزار معلم نیاز داریم که امسال یک ‌سوم این تعداد، معادل ۹هزار معلم؛ شامل؛ مناطق دارای دانش‌آموز عشایر و برخی استان‌های مرزی تأمین خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در مرحله بعد، تأمین و تکمیل تجهیزات و زیرساخت‌های فضای آموزشی مدارس عشایری در اولویت است، زیرا در برخی مدارس عشایری هنوز کانکس و مدارس سنگی داریم.

عضو کابینه دولت مردمی گفت: برنامه‌ریزی کرده بودیم، طی ۲تا 3 سال، همه این مدارس نوسازی شود، اما اخیراً تصمیم گرفته شد با سازه‌های سبک نوسازی این مدارس انجام شود که در این راستا به‌صورت جهادی فعالیت خواهیم کرد و تا پایان امسال در تمامی مناطقی که مانع خاصی نباشد اقدام به استقرار این سازه‌ها به‌عنوان کلاس درس خواهیم کرد.

گفتنی است بیست و یکمین اردوی سراسری دانش‌آموزان متوسطه عشایر، از سوی «اداره‌کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر» و با همراهی و مشارکت فعالانه «سازمان دانش‌آموزی کشور» در قالب دو گروه دختران و پسران برگزار می‌شود که زمان حضور پسران در اردوگاه ثامن‌الحجج(ع) مشهد مقدس، از ۱۹ تا ۲۴ تیرماه و دختران از ۲۶ تا ۳۰ تیرماه خواهد بود.

خبرگزاری پانا این رویداد فرهنگی و تربیتی را به طور ویژه و روزانه پوشش می‌دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار