مرشد میرزاعلی: آموزش و پرورش بستر بسیار خوبی برای آموزش نقالی و پرده‌خوانی است

۲۴ هزار دانش‌آموز نقال در مسابقات فرهنگی هنری آموزش و پرورش حضور داشتند/ در جشنواره نقالان علوی بسیاری از آن‌ها حضور دارند

تهران (پانا) - مرشد میرزاعلی می‌گوید 24 هزار دانش‌آموز نقال در مسابقات فرهنگی هنری آموزش و پرورش حضور داشتند که این عدد او را متعجب کرد که در جشنواره نقالان علوی بسیاری از آن‌ها حضور دارند.

کد مطلب: ۱۲۹۳۱۵۴
لینک کوتاه کپی شد
مرشد میرزاعلی: آموزش و پرورش بستر بسیار خوبی برای آموزش نقالی و پرده‌خوانی است

صبح امروز نشست خبری پنجمین جشنواره پرده‌خوانی و نقالی «نقالان علوی» با حضور علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ، امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و مرشد محسن میرزاعلی دبیر این رویداد هنری در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در بخشی از این نشست مرشد میرزاعلی گفت: این رویداد از دور اول برگزاری خود رفته‌رفته رشد کرد و طومارهایی در اختیار جوانانی که عاشق غدیر بودند قرار گرفت. در این دوره ۲۱۰ اثر به دبیرخانه ارائه شد و ما در گروه‌های سنی کودک، نوجوان و بزرگسال انتخاب‌ها را انجام دادیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا درباره حضور دانش‌آموزان در این رویداد هنری و همکاری وزارت آموزش و پرورش گفت: ما جلسات بسیار خوبی با مدیران وزارت آموزش و پرورش در سال‌های گذشته برگزار کردیم و ما‌حصل آن را می‌‌توانید در مسابقات فرهنگی هنری آموزش و پرورش ببینید که نزدیک به 24 هزار دانش‌آموز خواستار شرکت در بخش نقالی بودند که این عدد من را بسیار متعجب کرد.

وی ادامه داد: در ادامه قرار بر این شد دانش‌آموزانی که علاقه‌مند به نقالی هستند به ما معرفی شوند که برخی از این افراد در جشنواره نقالان علوی حضور دارند.

وی تاکید کرد: آموزش و پرورش بستر بسیار خوبی برای آموزش نقالی و پرده‌خوانی است.

میرزاعلی در بخش دیگری از سخنان خود به آمار شرکت‌کنندگان این رویداد هنری اشاره کرد و گفت: ۵۰ اثر به مرحله دوم انتخاب آثار رسید و در نهایت ۳۲ اثر به مرحله نهایی رویداد رسید.

وی ادامه داد: در بخش کودک ۱۰ نفر حضور دارند که این بخش رقابتی نیست و همگی برنده هستند، همچنین در ۲ گروه سنی دیگر آقایان و بانوان به صورت جداگانه داوری و برگزیدگان انتخاب می‌شوند که البته تفکیک جنسیتی مدنظر نیست بلکه هدف‌مان توجه به تمام استعدادها است.

میرزاعلی با اشاره به اینکه پنجمین جشنواره نقالان علوی در ۲ بخش میدانی و رادیویی برگزار می‌شود، تأکید کرد: ویژگی این دوره توجه به موضوع مباهله است و ما ۲۰ طومار را در این خصوص در اختیار نقالان قرار دادیم.

در ادامه این نشست علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ نیز با اشاره به همکاری رادیو با جشنواره نقاان علوی گفت: محتوای هنر در کنار قالب هنر به اوج می‌رسد. هنر نقالی می‌تواند از فرهنگ ملت ایران در دنیا پاسداری کند. غدیر خم باید به عنوان یک فرهنگ برای نوجوانان و جوانان ایران یاد شود.

وی با اشاره به این مطلب که رادیو فرهنگ به واسطه وظیفه خود که پاسداری از هنر ایرانی اسلامی است، در رویداد نقالان علوی حضور دارد، اظهار کرد: هر شب نقالی علوی را از رادیو فرهنگ پخش خواهیم کرد. محتوای تصویری نیز برای ایران‌صدا تدارک دیده می‌شود. همچنین از ۲ چهره نقالی کشور قدردانی خواهیم کرد.

حبیبی یادآور شد: نقالی یک میراث معنوی است که باید از آن پاسداری کنیم و باید از میراث بانان این هنر ایرانی اسلامی تجلیل و قدردانی شود.

در بخش دیگری از این نشست سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نیز با اشاره به برگزاری این رویداد هنری گفت: غدیر قله عرفانی و حماسی ما شیعیان است. هنرهای نمایشی به ویژه هنرهای آیینی ما در این حوزه پرچم‌دار بوده و هستند. پاسداری از فرهنگ و تمدن اسلامی در این رویداد مورد توجه قرار گرفته است. هنر در راستای فرهنگ‌سازی علوی نقش بسزایی دارد.

در ادامه این نشست مرشد میرزاعلی به تجلیل از بزرگان نقالی در این رویداد هنری اشاره کرد و افزود: در بخش رادیویی از امیر صادقی و علی ناری قدردانی و تجلیل می‌شود. در بخش میدانی نیز آثار در میدان امام حسین (ع) و ایستگاه متروی میدان ولیعصر (عج) اجرا می‌شوند.

وی یادآور شد: جشنواره نقالان علوی در این ۵ سال جریان‌ساز بوده است. ابزار نقالی و پرده‌خوانی برای رشد و فرهنگ‌سازی بسیار مؤثر است.

دبیر پنجمین جشنواره نقالان علوی افزود: خروجی جشنواره نقالان علوی روایت راویان اربعین حسینی است. در اربعین حسینی به زبان انگلیسی، عربی و آذری روایت‌گری خواهیم داشت. امسال اهل تسنن نیز حضور دارند که اتفاق مهمی است.

میرزاعلی با بیان اینکه هنر نقالی در یونسکو ثبت جهانی شده، اظهار کرد: کامل‌ترین نوع روایت‌گری نقالی و پرده‌خوانی ایرانی‌هاست. ما به بین‌المللی برگزار شدن این رویداد فکر کردیم ولی فعلاً به اجرا نرساندیم.

وی متذکر شد: چرا جشنواره نقالان علوی به سختی باید برگزار شود. متأسفانه دغدغه مدیران ما نقالی و پرده‌خوانی نیست.

وی خاطرنشان کرد: وزارت میراث فرهنگی را که در این عرصه نمی‌بینیم. خدا را شاکریم که جشنواره برگزار می‌شود ولی باید مدیران و مسئولان پای کار بیایند. امروز کشورهای دیگر روی فرزندان ما به لحاظ فرهنگی ورود کرده‌اند، چرا تفکر فرزندان ما نباید ایرانی اسلامی باشد؟ ما به استعدادهای نقالی و پرده‌خوانی توجه نمی‌کنیم و حتی به لحاظ بیمه مشکل دارند.

وی در پایان این نشست یادآور شد: در پنجمین جشنواره نقالان علوی گروه سنی نقالان از ۵ سال تا ۷۱ سال است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار