چرا به چیزهای شیرین تمایل داریم؟

تهران (پانا) - علاقه شدید به خوردن محصولات فرآوری‌شده شیرین مزه و از این قبیل خوراکی‌ها در طول روز ریشه در میل درونی دارد، اگر چنین هستید نگران نباشید و برای سرکوب هوس شیرینی دست به‌کار شوید.

کد مطلب: ۱۲۹۲۵۵۰
لینک کوتاه کپی شد
چرا به چیزهای شیرین تمایل داریم؟

به گزارش نمناک، افراد ذائقه‌های گوناگون دارند برخی میل به شیرینی و برخی دیگر به ترشی میل دارند اما همان طور که می دانید میل به شیرینی و زیاده روی در آن عوارض گوناگونی دارد که با رعایت نکات زیر تا حدودی قابل کنترل است.

آیا تا به حال شنیده اید آنچه که می خورید هستید؟ حتما گاهی متوجه نیاز شدید به شیرینی شده اید در این میان میل به خوردن شیرینی بدترین چیز است بخصوص زمانی که نمی توانید خودتان را کنترل کنید اما شکر در سبک زندگی سالم مشکل ایجاد می کند و تاثیر مستقیمی بر احساسات عصبی دارند. در این بخش ‌به چندین علل مصرف شیرینی یا دلایل بروز هوس شیرینی می پردازیم که بهتر است آنها را با دقت بیشتری مطالعه کنید.

مصرف پروتیین ناکافی

این تنها مغز نیست که نیاز به مصرف قند دارد، اما اگر در رژیم غذایی تان پروتئین کم تر از حد مورد نیاز باشد، می تواند میل برای غذاهای قندی را تحریک کند. سطوح پروتیین کم می تواند باعث افزایش غیرطبیعی و کاهش سطح قند خون شود و این امر راه را برای نیاز فوری انرژی که از شکر به دست می آورید، هموار می کند.

هوس شیرینی به دلیل کمبود پروتئین

هوس شیرینی کمبود کدام ویتامین است؟

مصرف کالری ناکافی

برای داشتن اندامی مناسب ، افراد زیادی وجود دارند که کالری کافی مصرف نمی کنند به همین دلیل، بدن نیاز به انرژی فوری دارد که به راحتی می توانید از غذاهای شیرین دریافت کنید.

خوردن زیاد نمک

ممکن است این را درک نکنید، اما هرچه غذا نمک بیشتری داشته باشد نیاز شدید تر است اگر مصرف سدیم بیشتر از آنچه که بدن نیاز دارد باشد، به طور خودکار هوس شکر می کنید.

مصرف نکردن شکر

اگر به طور کامل شکر را کنار گذاشته اید می تواند یکی از دلایل اصلی این باشد طبق انجمن قلب آمریکا، یک فرد معمولی نباید بیش از 9 قاشق چای خوری شکر مصرف کند در حالی که یک زن تنها 6 قاشق چای خوری مجاز است و اگر کم تر از آن مصرف کنید جهش قند خواهید داشت که غیرقابل کنترل خواهد بود.

کمبود سروتونین

اگر میزان سروتونین نامتعادل باشد، کمی احساس افسردگی و بی حالی خواهید کرد و این می تواند باعث شود غذاهای شیرین بخورید این انتقال دهنده عصبی برای کنترل حال بسیار مهم است هر زمان که کمی سطح سروتونین افزایش یابد باعث می شود که احساس خوشحالی کنید کربوهیدرات در غذاهای شیرین به راحتی می تواند این کار را انجام دهد.

کمبود آهن

سطح پایین آهن در بدن می تواند باعث رخوت و کاهش سطح انرژی شود در حالی که انرژی کمی دارید به دنبال چیزی هستید که بتواند انرژی لحظه ای را در اختیار تان قرار دهد، که از غذاهای شیرین نشات می گیرد.

بازی های فکری

مغز نقش مهمی در نیاز به غذا و غذاهای شیرین بازی می کند و می تواند سطح دوپامین را افزایش دهد، که بیش ترین لذت را برای مغز فراهم می کند که مغز نمی تواند آن را انکار کند.

محرومیت از خواب و نداشتن خواب کافی

به خوبی نخوابیدن می تواند "هورمون گرسنگی" را ترشح کند که باعث می شود بیشتر از آنچه لازم است غذا بخورید کمبود خواب هم چنین باعث می شود احساس خستگی کنید و تمایل به خوردن غذاهای شیرین داشته باشید تا کمی انرژی بگیرید.

کم خوابی و تمایل به خوردن شیرینی جات

هوس شیرینی نشانه چیست؟

شکر و اثرات سروتونین

با افزایش مقدار سروتونین اثر جانبی شکر نسبت به اثر مستقیم آن بیشتر است وقتی شکر مصرف می شود انسولین آزاد می شود و به آمینو اسیدها می پیوندد و با هم به ماهیچه ها می رسند و تریپتوفان را ترک می کند آمینو اسید کوچکی که به طور معمول یک مسیر روشن برای رسیدن به مغز است و در تولید سروتونین استفاده می شود این ارتباط را ایجاد می کنید که شکر باعث می شود احساس خوبی داشته باشید در واقع، این برای برخی از دیگران حقیقی تر است. مطالعه ای در ژانویه 2009 در ژورنال "رفتار خوردن" گزارش شد، افزایش مصرف غذاهای شیرین توسط افراد مبتلا به اضافه وزن را هنگامی که سطح تریپتوفان کاهش یافته است گزارش داد.

استرس و مصرف قند

چیزهای کمی می توانند عادات غذایی سالم را سریع تر از استرس برهم بزنند نه اینکه سبک زندگی حول آن را ذکر کنند. رهایی غیرقابل اجتناب از کورتیزول که با یک محرک استرس همراه می شود قند خون را بالا و پایین می برد.

برای بالا نگه داشتن انرژی به دنبال سریع ترین راه برای رسیدن به نزدیک ترین غذای شیرین هستید. محققان دانشگاه میشیگان نشان دادند که میزان مصرف شکر در واکنش به افزایش سطح هورمون استرس سه برابر شده است

نوسانات هورمونی

براساس گزارش وب سایت علوم روان شناسی، نیکول مطالعه ای که در سال 2008 منتشر شد می گوید شکر در افزایش سطح اندورفین در مغز و در نتیجه تسکین درد پیدا شده است.

میل به شیرینی برخلاف دیگر مواد شیمیایی اعتیاد آور رخ می دهد علاوه بر این، بسیاری از زنانی که تجربه میل به شیرینی را دارند با سندروم قبل از قاعدگی همراه است که منجر به زیاده روی در شکلات و یا دیگر شیرینی ها می شوند این کار را به این دلیل انجام می شود که سطح اندورفین در پایین ترین حد قرار دارد.

بیماری های گوارشی

عدم تعادل در باکتری های مفید که در روده هستند می توانند منجر به مخمر و قارچ ها شوند که باعث افزایش هوس شکر در افراد با مخمر و قارچی می شوند. آلرژی های غذایی و حساسیت های غذایی می توانند باعث عدم تعادل در قند خون شوند.

علاوه بر این، پاسخ سیستم ایمنی که با مصرف غذاهای آلرژیک ایجاد می شود شکل مخصوص به خود از نیاز به سیستم ایمنی را ایجاد می کند این فرآیند گوارشی مربوط به سیستم گوارشی را می توان با احیای تعادل باکتری و یا درمان آلرژن کاهش داد.

غذا خوردن سریع و نجویدن کامل غذا

مواد غذایی باید به خوبی جویده شوند و به آرامی خورده شوند تا از عملکرد بهینه و موثر دستگاه گوارش اطمینان حاصل شود. روند گوارش با بزاق که حاوی آنزیم هایی برای کمک به این روند و تعادل جسمانی بدن است، آغاز می شود.

کم آبی بدن

اهمیت نوشیدن 8 لیوان آب در روز را بارها و بارها ‌شرح داده ایم اما با اصول و قواعدی که یکی از آنها می گوید از نوشیدن آب همراه با وعده های غذایی پرهیز کنید، چراکه گوارش غذا در معده را مختل می کند و همین گوارش نامناسب می تواند عاملی شود در بروز و افزایش هوس شیرینی در شما.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار