رئیس شورای شهر تهران:

ساخت اضافه بنا باید ممنوع شود

تهران (پانا) - رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد که سازوکار یا ساختار نگهداری ساختمان امر بسیار مهمی است و باید مسئول متخصصی داشته باشد و لذا این امر نیز به پروانه اضافه شود.

کد مطلب: ۱۲۸۶۸۰۴
لینک کوتاه کپی شد
ساخت اضافه بنا باید ممنوع شود

حجت‏‌الاسلام سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورا، در هفتادمین جلسه شورا گزارش خود را در خصوص حادثه متروپل آبادان ارائه کرد و اعضا نیز نسبت به این گزارش واکنش نشان دادند و مهدی چمران در نخستین واکنش اظهار کرد: ضوابط اضافه طبقه هرچندسال یکبار و گاها شش ماه یکبار اصلاح شده و تغییر می‏کند. بنابراین اصولا وقتی فونداسیون یک ساختمان ساخته شده و چند طبقه هم روی آن ساخته می‎شود، هنگام اضافه بنا، مقاوم سازی امکان پذیر نیست! لذا اصلا نباید طبقه ای اضافه شود. لذا بهتر است کلا اضافه بنا ممنوع شود.

وی در ارتباط کاستن زمان صدور پروانه نیز گفت: می خواهیم گیرهای اداری بی جا حذف شود نه اینکه کنترل مضاعف حذف شود. بهتر است که نقشه های معماری ساختمان و نقشه های سازه همزمان تهیه و ارائه شوند.

چمران ادامه داد: البته باید به ادله مهندس ناظر برای جلوگیری از کار هم توجه داشت، در برخی موارد مهندس ناظر بدون دلیل منطقی، صرفا چون مالک پول او را نداده است، ایرادی بر ساختمان وارد کرده و آن را متوقف می کند.

رئیس شورا در حوزه فرهنگ عمومی ساختمان نیز تاکید کرد: باید برای مردم جا بیفتد که ساختمان سازی یک کار تخصصی است که با جان انسان ها ارتباط دارد لذا و هرکسی نباید وارد کار ساخت و ساز شود.

چمران افزود: ساختمان پلاسکو هم مشکل ایمنی سازه نداشت، مشکل آن در حوزه آتش نشانی بود.

وی تاکید کرد: سازوکار یا ساختار نگهداری ساختمان امر بسیار مهمی است و باید مسئول متخصصی داشته باشد و لذا این امر نیز به پروانه اضافه شود.

چمران با بیان اینکه ساختمان باید تمام شود و سپس پروانه بهره برداری دریافت کند، یادآور شد: علاوه بر بهره برداری، اگر قرار است موردی به پروانه اضافه شود، باید ساز و کار نگهداری ساختمان نیز باید مورد توجه جدی قرار بگیرد که به کسانی نیاز دارد مدرک کارشناسی ارشد و دکترای نگهداری ساختمان داشته باشند.

وی با اشاره به ایجاد تزیینات معماری در ساختمان ها، خاطرنشان کرد: در مواردی این تزیینات را اضافه می کنند اما ساختمان ایمنی سازه ندارد و متاسفانه کسی از آن خبر ندارد چون با تزیینات پوشانده شده است؛ در مواردی از زمین تا سقف، ستون ایجاد کرده اند در حالیکه با راویز ایجاد شده و استحکام ندارد و مردم در این ساختمان ها با تصور اینکه ستون محکمی وجود دارد، زندگی می کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار