مخالفت مجلس با رسیدگی دو فوریتی لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱

تهران (پانا) - نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس با دوفوریت لایحه اصلاح تبصره‌های (۱) و (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مخالفت کردند.

کد مطلب: ۱۲۸۶۲۹۴
لینک کوتاه کپی شد
مخالفت مجلس با رسیدگی دو فوریتی لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱

همچنین مجلس با بررسی یک فوریت لایحه مذکور موافقت کرد.

علی ادیانی، نماینده دولت در تشریح دلایل بررسی دوفوریتی لایحه مذکور گفت: موضوع این اصلاحیه درخصوص بند (ز) تبصره ۱ ماده واحده بودجه سال ۱۴۰۱ برای تعیین منابع لازم مواد اولیه قیر است که مجلس محل تامین ۱۹ هزار میلیارد تومان منابع مالی تامین مواد اولیه وکیوم باتوم را از منابع شرکت نفت ایران تعیین کرده است.

وی ادامه داد: در زمان تصویب و بررسی این مصوبه در مجلس نیز اعلام شد که محل تامین اعتبار نباید از محل منابع داخلی شرکت نفت باشد، زیرا این موضوع با رویه های بودجه در سنوات گذشته سازگار نیست. در قانون بودجه سنوات گذشته محل تامین منابع قیر از محل سهم دولت از فروش داخلی نفت خام به پالایشگاه های کشور تامین می‌شد، بنابراین در شرایط کنونی تامین منابع مالی مواد اولیه قیر برای شرکت ملی نفت امکانپذیر نیست.

ادیانی تاکید کرد: شرکت ملی نفت به دلیل کاهش جدی درآمدهای ملی نفت در سال های اخیر و همچنین کاهش سهم این شرکت از منابع تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ قادر به تامین منابع مالی مواد اولیه قیر نیست.بر این اساس این لایحه به صورت دوفوریت تقدیم مجلس شد تا بار مالی که برای شرکت نفت مالایتاق محسوب می شود، از عهده این شرکت برداشته شود.

نماینده دولت تصریح کرد: با توجه به نرخ ارز و محاسبه گمرکی کالاهای وارداتی در همه موارد با نرخ سامانه ETS و به زمان روز اظهار تعیین می شود، بر این اساس تامین مالی میسر نبوده و با توجه به کاهش حقوق گمرکی کالاها و کاهش قیمت تمام شده، قیمت تمام شده برای مصرف کننده نیز بالا می رود، بر این اساس دولت این لایحه را تقدیم مجلس کرد.

وی تصریح کرد: دولت در این لایحه پیشنهاد داده تا عبارت «از محل منابع شرکت ملی نفت» به عبارت «از محل مازاد بر سقف منابع توسعه بند یک و بند (ی)» جایگزین شود، همچنین در سال ۱۴۰۱ نرخ حقوق گمرکی کالاها که ۱۰ درصد پیش بینی شده به یک درصد تقلیل یابد و این موضوع منجر به کاهش درآمد خواهد شد، بنابراین پیشنهاد شده برای جبران کسری این منابع، دولت اجازه داشته باشد نسبت به فروش اوراق مالی تا سقف ۲۸۰ هزار میلیارد ریال اقدام کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار