رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران در گفت‌وگو با پانا تاکید کرد

ضرورت اصلاح نگاه‌های موجود به کار کودکان؛ از آموزش کودکان کار نباید غافل شد

تهران (پانا) - رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران با بیان اینکه قوانین محکمی برای حمایت از حقوق کودک کار وجود ندارد، گفت نگاه‌های موجود به کار کودکان باید اصلاح شود.

کد مطلب: ۱۲۸۶۲۰۲
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت اصلاح نگاه‌های موجود به کار کودکان؛ از آموزش کودکان کار نباید غافل شد

کوروش محمدی همزمان با روز جهانی منع کار کودک در گفت‌وگو با پانا درخصوص قوانین مربوط به کار کودکان اظهار کرد: «در ارتباط با کودک کار، قوانین مبتنی بر منع کار کودک است و در همه جای دنیا قوانین به شکل مبارزه با کار کودک است. در کشور ما قوانین بیشتر جنبه توصیه‌ای دارد و قوانین محکمی برای حمایت از حقوق کودک کار وجود ندارد.»

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران با بیان اینکه کودکان کار با انواع آسیب‌ها روبه‌رو هستند، تصریح کرد: «امروز کودکان کاری داریم که مورد آزار و سوء استفاده و بهره‌کشی قرار می‌گیرند و با دستمزد اندک به بیگاری گرفته می‌شوند. کودکان زباله‌گردی داریم که در شهر پراکنده هستند. در صورتی که برای اینکه بتوان از حقوق این دسته از کودکان دفاع کرد، قوانین محکمی وجود ندارد.»

نگاه‌های موجود به کار کودکان باید اصلاح شود

وی با تاکید بر اینکه نگاه‌های موجود به کار کودکان باید اصلاح شود، گفت: «قوانین در حوزه کودکان باید پیشگیرانه باشد. وقتی قوانین را درباره کودکان مشاهده می‌کنیم بیشتر دنبال حمایت از کودک کار است در صورتی که این نگاه درست نیست و باید به مسایل پیشگیرانه و حمایتی در زمینه منع کار کودکان توجه کرد. به نظر می‌رسد وجود این نگاه‌ها بیشتر به دنبال رفع تکلیف است لذا شاهدیم که کودک کار در جامعه تولید می‌شود و سپس از حمایت او صحبت می‌شود.»

صحبت از دستمزد کودکان کار به ضرر آنها است

محمدی در ادامه با طرح این سوال که چرا کودک کار داریم، بیان کرد: «در بسیاری از موارد می‌بینیم که از دستمزد کودکان کار صحبت می‌شود در صورتی که ریشه این موضوع باید حل شود و باید به سمت پیشگیری رفت. صحبت از دستمزد کودکان کار به ضرر آنها است. کودک کار هر چقدر هم درآمد داشته باشد، اصل ماهیت او برای جامعه آسیب است و باید برچیده شود.»

برچیده شدن کار کودکان به معنای برخورد با کودک کار نیست

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران با تاکید بر اینکه برچیده شدن کار کودکان به معنای برخورد با کودک کار نیست، گفت: «معتقدیم باید فضای اجتماعی، اقتصادی و معیشتی برای خانواده‌هایی که کودک کار دارند، به‌گونه‌ای باشد که کودک وارد دنیای کار نشود و بتواند کودکی کند. این شرایط باید از سوی دولت‌ها فراهم شود اما وقتی سیستم معیوب باشد در جامعه کودک کار تولید می‌شود.»

نباید از آموزش کودکان کار غافل بود

وی خاطرنشان کرد: «باید از اظهارنظرهای غیرکارشناسی در زمینه کار کودکان اجتناب شود زیرا پرداختن به مسایل مرتبط با کار کودکان اگر کارشناسی نباشد برای آنها بسیار خطرناک است. در عین حال باید به نظام آموزش و تحصیل آنها اهمیت دارد و نباید از آموزش کودکان کار غافل بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار