به مناسبت بیست و سومین سالروز تأسیس سازمان دانش‌آموزی مطرح شد

بازمهندسی تشکیلات دانش‌آموزی، در پویایی سازمان دانش‌آموزی بسیار موثر است

تهران (پانا) - رییس سازمان دانش آموزی شهر تهران، باز مهندسی تشکیلات دانش آموزی پیشتازان و تغییر و تحولات در تشکیلات را در پویایی سازمانی مؤثر دانست.

کد مطلب: ۱۲۷۸۲۸۲
لینک کوتاه کپی شد
بازمهندسی تشکیلات دانش‌آموزی، در پویایی سازمان دانش‌آموزی بسیار موثر است

رییس سازمان دانش آموزی شهر تهران در سالروز تأسیس سازمان دانش آموزی به تشریح مأموریت های این سازمان و نقش بازمهندسی در مأموریت‌های سازمان دانش آموزی پرداخت.

عباس باستانی؛ رییس سازمان دانش آموزی شهر تهران ضمن تبریک سالروز تأسیس سازمان دانش آموزی گفت: «در بیست و سومین سالروز تأسیس سازمان دانش آموزی جمهوری اسلامی قرار داریم. این سازمان، با تصویت اساسنامه سازمان دانش آموزی در 14 ماده و 7 تبصره در جلسه 441 مورخ 1378/2/21 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید‌.»

وی در ادامه گفت: «به منظور اعتلای شخصیت دینی، اخلاقی، عقلانی، عاطفی، علمی و اجتماعی دانش‌آموزان و ایجاد زمینه مشارکت همه جانبه آنها در زمینه‌های‌ اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، ورزشی و هنری، سازمانی عمومی و غیر دولتی با عنوان سازمان دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران و با‌ مقررات خاص، تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش تشکیل ‌شد که هدف از تشکیل آن، تقویت تربیت اجتماعی و روحیه نظم و قانونگرایی، تعلیم و تربیت اسلامی دانش‌آموزان در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی، برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان، خود باوری فرهنگی، ترویج روحیه تعاون و همکاری، نیکو کاری، نوع دوستی و مشارکت در ارتباط های بین المللی بود.»

رئیس سازمان دانش آموزی شهر تهران افزود: «سه محور «تشکیلات دانش آموزی پیشتازان»، «خبرگزاری دانش‌آموزی پانا» و «مجلس دانش‌آموزی» را به‌عنوان اصلی‌ترین حوزه‌های مأموریتی سازمان برگزیدیم و برنامه‌ریزی برای ارتقای کنشگری سازمان در هر یک از سه محور یاد شده را مورد توجه قرار دادیم.»

تشکیلات دانش آموزی پیشتازان

دبیر شورای برنامه ریزی سازمان دانش آموزی شهر تهران ادامه داد: «تشکیلات دانش‌آموزی تحت عنوان «پویندگان» در راستای فعالیت‌های پیگیر، مستمر و بلند مدت پرورشی در سال ۱۳۷۲ ایجاد شد. سال ۱۳۷۴ به‌جای عنوان کلی پویندگان، تشکیلات پسران «پیشتازان» و دختران «فرزانگان» عنوان گرفت و از سال ۱۳۹۶ این تشکیلات با نام پیشتازان دختر و پسر شناخته شد. منظور از تشکیلات دانش آموزی پیشتازان تعدادی از دانش آموزان یک مدرسه با اهداف مشترک است که برای رسیدن به این اهداف، تشکیل گروه داده اند و هر یک از اعضای گروه با توجه به تقسیم کاری که صورت گرفته است، با نظارت مربی راهنما و آموزش راهبری یاور مربی، وظایف مشخصی را بر عهده دارند و برای رسیدن به اهداف گروه، همکاری و تلاش می کنند. تشکیل گروه می تواند به تقویت توانمندی های فردی و گروهی دانش آموزان و توانمند کردن هر یک از اعضای گروه برای بهتر زندگی کردن و ایجاد زمینه برای شکوفایی استعداد های جسمی، فکری، اجتماعی و مشارکت در تصمیم گیری های گروهی موثر باشد.»

رییس سازمان دانش آموزی شهر تهران گفت: «بازمهندسی تشکیلات دانش آموزی پیشتازان»، از مهرماه ۱۴۰۰ مبتنی بر اساس اسناد بالا دستی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سیاست‌های تحولی مقام معظم رهبری که یک سال بعد از آن ابلاغ شد و بیانیه گام دوم انقلاب از این اسناد (با رویکرد مدرسه‌محوری، دانش‌آموز محوری، مهارت‌محوری، نقش‌پذیری و استفاده از فضای مجازی) با نگاه به تقویت هویت اسلامی-ایرانی دانش آموز و تحقق تمدن نوین اسلامی، طراحی و تدوین شده و از حیث اصول، سیاست‌های اجرایی، نمادها، نشان‌ها، سرفصل‌ها و محتوای آموزشی مورد بازنگری جدی و دقیق قرار گرفته‌است. از جمله: منش‌های دوازده‌گانه جای خود را به فضیلت‌های چهارده‌ گانه داده‌ است. نماد دستمال گردن حذف و جای خود را به شال تشکیلاتی (نمایش هویت تشکیلاتی) داده‌ است. باز مهندسی تشکیلات دانش آموزی پیشتازان و تغییر و تحولات در تشکیلات قطعا در پویایی سازمانی مؤثر است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار