بررسی افزایش قیمت نان سنتی در گفت‌وگو با رییس هیات مدیره صنایع آرد کشور:

دولت به ازای نان پخته‌شده به نانوایی‌ها یارانه پرداخت خواهد کرد

تهران (پانا) - رییس هیات مدیره صنایع آرد کشور با اشاره به اینکه قرار است دولت به ازای نان پخته‌شده به نانوایی‌ها یارانه بدهد، موضوع گرانی نان سنتی را جزیی پیش‌بینی کرد و عنوان کرد این موضوع به اصلاح مصرف و جلوگیری از هدر رفت و قاچاق نان کمک می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۷۷۲۰۲
لینک کوتاه کپی شد
دولت به ازای نان پخته‌شده به نانوایی‌ها یارانه پرداخت خواهد کرد

بعد از حذف یارانه آرد صنعتی و ماجرای گرانی ماکارونی و کیک و بیسکوییت و نان فانتزی این روزها مردم دایم درباره گرانی احتمالی نان سنتی صحبت می‌کنند. هرچند وزیر اقتصاد در مجلس شورای اسلامی عنوان کرده که خبری از گرانی نان نخواهد بود و فقط پرداخت یارانه آرد نان سنتی از طریق سامانه هوشمند است تا جلوی قاچاق را بگیرند و از سوی دیگر به گفته وزیر جهاد کشاورزی قرار است یارانه گندم مستقیم به حساب خود مردم برود، اما همچنان موضوع گرانی نان سنتی به‌عنوان اصلی‌ترین ماده غذایی سفره‌های مردم همچنان در ابهام قرار دارد.

یارانه نان حذف نمی‌شود بلکه روش پرداخت تغییر خواهد کرد

حسین یزدجردی، رییس هیئت‌مدیره صنایع آرد کشور در گفت‌وگو با پانا درباره احتمال حذف یارانه نان‌های سنتی گفت: «با توجه به صحبت‌های وزیر جهاد کشاورزی و وزیر اقتصاد در مجلس شورای اسلامی مبنی بر راه‌اندازی سامانه توزیع نان و پرداخت مستقیم یارانه گندم به مردم، قاعدتاً یارانه نان حذف نمی‌شود، بلکه روش پرداخت تغییر خواهد کرد.»

نانوا به ازای نانی که می‌فروشد یارانه دریافت خواهد کرد

رییس هیات مدیره صنایع آرد کشور درباره جزییات تغییر احتمالی قیمت نان اظهار کرد: «قبلاً دولت گندم را 11 هزار 500 تومان می‌خرید و اگر هزینه‌های جمع‌آوری و نگهداری و غیره را هم حساب کنیم، نهایت کیلویی 12 هزار تومان قیمت تمام‌شده تعریف می‌شد. گندمی که برای نان سنتی بود ارزان فروخته می‌شد و حدود 665 تومان می‌شد که یک‌بیستم قیمت اصلی بود. حالا قرار است گندم به نرخ آزاد فروخته شود و نانوا به نرخ آزاد آرد را بخرد و وقتی نان را پخت به ازای هر نانی که می‌فروشد دولت به نانوایی یارانه می‌دهد.»

یزدجردی افزود: «درواقع مشتری به همان نرخی که قیمت نان تعریف شده مبلغ را پرداخت می‌کند. اگر نان با آرد نرخ آزاد پخته شود و قیمتش از 2 هزار و 500 تومان به 6 هزار و 500 تومان برسد مشتری همان قیمت اول را پرداخت می‌کند اما بعد از اینکه مصرف‌کننده کارت کشید مبلغ اضافه‌شده را خود دولت به ازای نان پخته‌شده به نانوا پرداخت می‌کند. درواقع در حلقه آخر دولت سوبسید را پرداخت می‌کند.»

رییس هیات مدیره صنایع آرد کشور پاشنه آشیل این طرح را در نبود اطلاع‌رسانی دقیق از اقدامات زیرساختی عنوان کرد و افزود: «مسئله اینجاست که زیرساخت‌ها به‌خوبی معرفی نشده و اطلاع‌رسانی درست و دقیق انجام نشده است. در قرارگاهی به نام امنیت غذایی که زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی است افراد دست‌اندرکار چندان طرف مشورت قرار نمی‌گیرند و خودشان تصمیم می‌گیرند و تصمیمات‌شان درنهایت ابلاغ می‌شود. ما خودمان هم نمی‌دانیم قرار است چه اتفاقی بیافتد.»

100 هزار میلیارد رقم یارانه نان در سال 1401

یزدجردی با اشاره به رقم یارانه آرد در سال 1401 گفت: «سال گذشته قیمت خرید گندم تضمینی 5 هزار تومان بود و امسال 11 هزار 500 تومان شده است. سال گذشته مستقیم 30 هزار میلیارد تومان یارانه نان بود و امسال حدود 100 هزار میلیارد تومان یارانه نان می‌شود.»

قاچاق آرد آن مقدارهایی که ادعا می‌شود، نیست

وی درباره وجود قاچاق آرد و ادعای وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر رشد 200 درصدی آن نسبت به سال گذشته گفت: «من بعید می‌دانم این حجم از قاچاق آرد را داشته باشیم. ازآنجایی‌که آرد یک کالای حجیم است به‌راحتی قابلیت قاچاق ندارد. آنچه اتفاق می‌افتد این است که محصولات آردی که یارانه داشتند مانند ماکارونی،ا شیرینی و کیک چون ارزان تمام می‌شد صادر می‌شوند اما اینکه به‌صورت کامیونی قاچاق شود خیلی کم اتفاق می‌افتد چون کار راحتی نیست.»

وی افزود: «یارانه موجب رانت و فساد می‌شود و درواقع آن یارانه به سفره مردم نمی‌رسید پس خیلی سال قبل باید این یارانه‌ها حذف می‌شد اما در نحوه اجرا مشکلاتی وجود دارد و با بی‌برنامگی عمل می‌شود. بخش خصوصی چندان طرف مشورت قرار نمی‌گیرد. به نظر من باید ابتدا به مردم درباره نحوه حذف یارانه توضیح داده می‌شد و گفته می‌شد جایگزینش قرار است چگونه به مردم پرداخت شود، بعد اقدام به حذف یارانه آردها می‌کردند. آنچه مردم اکنون می‌بینند افزایش ناگهانی قیمت ماکارونی و نان باگت است بدون اینکه جبرانی‌های آن مشخص شود.»

رییس هیات مدیره صنایع آرد کشور با اشاره به اینکه کارخانه‌داران آرد و تولیدکننده‌های بیسکوییت تکلیفشان را نمی‌دانستند و ناگهانی با حذف یارانه آرد مواجه شدند از بی‌خبری کانون صنایع آرد کشور درباره نحوه اجرای این طرح سخن گفت و افزود: «کانون ما 400 کارخانه آرد تحت پوشش دارد و وقتی تماس می‌گیرند من حرفی برای گفتن ندارم زیرا در کارگروهی که برای تغییر این قیمت‌ها تشکیل شده ما حضور نداریم و در جریان نیستیم که برای کارخانه‌های آرد توضیح دهیم.»

احتمالاً افزایش قیمت نان سنتی جزیی است

یزدجردی درباره احتمال افزایش قیمت نان سنتی گفت: «نان‌های سنتی احتمالاً افزایش قیمت خواهد داشت اما در حدی نیست که نگران‌کننده باشد. وزارت اقتصاد عنوان کرده که در حد متعارف یارانه می‌دهد و مردم باید مصرف خودشان را درست کنند یا به قیمت آزاد نان بخرند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار