در گفت‌وگو با پانا

ناصر آویژه: بازگشت تئاتر به روزهای قبل از کرونا زمان‌بر است

امیدواریم تئاتر کودک به روزهای پررونق گذشته‌اش بازگردد

تهران ( پانا)- ناصر آویژه معتقد است که همان‌طور که کاهش بیماری کرونا حدود 3 سال زمان برد برگشت تئاتر به ویژه در حوزه کودک به روزهای قبل از شیوع این بیماری هم زمان‌بر است.

کد مطلب: ۱۲۷۳۰۵۲
لینک کوتاه کپی شد
ناصر آویژه: بازگشت تئاتر به روزهای قبل از کرونا زمان‌بر است

این کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با پانا مشکلات اقتصادی اخیر و شیوع کرونا را دلیل اصلی کاهش تعداد تماشاگران تئاتر دانست و گفت: «بحث اقتصادی بیش از هر چیز بر پیکره فرهنگ و هنر آسیب‌زده است. البته هنوز هم باوجود خستگی آدم‌ها از قرنطینه‌های خانگی شرایط به روال سابق برنگشته و بسیاری از خانواده‌ها از فرستادن کودکانشان به سالن‌های تئاتر و سینما واهمه دارند. چند روز پیش در سینما فیلمی دیدم و جالب است که تعداد تماشاگران حاضر در سالن حدود 5 نفر بود آن‌هم برای فیلمی که با هزینه میلیاردی تولیدشده بود.»

وی بابیان این‌که سالن‌های تئاتر هم بیشتر با میهمان پر می‌شوند و برای گروه درآمد چندانی باقی نمی‌ماند، تصریح کرد: «گروه‌های حرفه‌ای کمتر در سالن‌های دولتی نمایشی به اجرا می‌برند. مدیر سالن هم ناچار است بودجه سالانه‌اش را به‌نوعی تأمین کند. هزینه‌های تولید به‌شدت افزایش‌یافته و برای طراحی صحنه یک تئاتر بسیار ساده باید 20 میلیون تومان هزینه چندتکه چوب داد. من سال گذشته اجرایی در تماشاخانه سنگلج داشتم و با تمام لطفی که مدیر این مجموعه به من داشت و مدیونشان هستم اما هزینه‌ها تأمین نشد.»

آویژه با ضمن تأکید بر این‌که باید توجه بیشتری به مسائل معیشتی مردم شود، گفت: «کمک هزینه 50 میلیونی به گروه‌های تئاتر دردی دوا نمی‌کند و چشم گروه به فروش می‌ماند.اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم باید بودجه و سوبسید به گروه‌های تئاتری پرداخت شود و در امر تبلیغات تئاترهایی که سلبریتی ندارند، تخفیف‌هایی در نظر گرفته شود.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا جشنواره تئاتر کودک می‌تواند کودکان را به‌ویژه کودکانی که به دلیل کرونا ذهنیتی از تئاتر ندارند، با این فضا آشنا کند، اظهار کرد: «هرچند همه‌چیز موقت و به‌صورت مسکن است اما جشنواره‌ها باید ادامه‌دار باشند. معمولاً برگزاری جشنواره در هر شهری شور و حال عجیبی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود حداقل بعضی از گروه‌ها بتوانند فعال باشند و کودکان تئاترهای خیابانی و صحنه‌ای ببینند.»

آویژه در پایان تأکید کرد: «هرگونه تغییر در حوزه فرهنگ و هنر زمان‌بر است چون وقتی نگاه اقتصادی است آخرین حوزه‌ای که مدنظر قرار می‌گیرد حوزه فرهنگ و هنر خواهد بود.اگر بخواهیم مسائل فرهنگی و هنری را جدای از مسائل اقتصادی و اجتماعی ببینیم یک نگاه به‌شدت اشتباه است. شیوع کرونا و مسائل اقتصادی بخشی از مشکلات این روزهاست و بخش دیگر حال خوبی است که در جامعه وجود ندارد.ورزش، فرهنگ و ... الهام گرفته از فضای اجتماعی است و وقتی مردم حال خوبی در فضای اجتماعی داشته باشند این حال خوب به حوزه فرهنگ هم منتقل خواهد شد. بدون تعارف حال مردم خوب نیست و خودمان‌هم به‌سختی حالمان را خوب نگاه می‌داریم. البته ناامید نیستیم و به کار بعدی فکر می‌کنیم. چون نمی‌خواهیم افراد غیرمتخصص این حوزه را اشغال کنند و امیدواریم تئاتر کودک به‌روزهای پررونق گذشته‌اش بازگردد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار