بهرام جلالی‌پور: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان فضای تربیت نسل فهیم آینده است

تهران (پانا) - عضو هیات انتخاب بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت برگزاری این جشنواره، بسیار حائز اهمیت است زیرا این گروه، شهروندان آینده هستند و تئاتر مناسب می‌تواند از آن‌ها شهروندانی فهیم‌تر و مسئول‌تر بسازد.

کد مطلب: ۱۲۷۹۳۳۷
لینک کوتاه کپی شد
بهرام جلالی‌پور: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان فضای تربیت نسل فهیم آینده است

به گزارش روابط عمومی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، بهرام جلالی‌پور، عضو هیئت انتخاب بخش نمایشنامه‌نویسی، بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، درباره معیارهای مورد توجه و تأکید در این دوره، گفت: در این دوره از جشنواره به صورت طبیعی دو طبقه‌بندی مشخص، یعنی توجه به نمایشنامه‌نویسی و معیارهای نگارش برای گروه مخاطبان خاص که در این رویداد گروه کودکان و نوجوانان هستند، مورد توجه قرار گرفت.
او تعداد آثار ارسالی به این بخش از جشنواره را بالا خواند و اظهار کرد: بیش از ۱۰۰ نمایشنامه به این بخش از جشنواره ارسال شده بود که نشان‌دهنده شور، شوق و انگیزه زیاد نمایشنامه‌نویسان، به خصوص هنرمندان فعال در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف است.
عضو هیئت انتخاب بخش نمایشنامه نویسی، بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان ادامه داد: متأسفانه به نظر می‌رسد که علی رغم شور، شوق و انگیزه کاری بالای هنرمندان در این بخش، کاری مؤثر و جدی در این حوزه صورت نگرفته است؛ به نحوی که در اغلب آثار رسیده، شاهد اشکالات بسیاری بودیم.
جلالی‌پور خاطرنشان کرد: بسیاری از آثار در بخش نمایشنامه‌نویسی، هم از نظر اصول و فنون درام‌پردازی و هم در شناخت کودکان و نوجوانان دچار مشکل بودند.
او تأکید کرد: من دو دوره قبل‌تر نیز، به همین روش، یعنی داوری دو مرحله‌ای، در این جشنواره کار انجام داده‌ام و قبلاً نیز به داوری آثار بخش نمایشنامه‌نویسی، به این شکل پرداخته‌ام، بنابراین می‌توانم با قطعیت بگویم که متأسفانه در وضعیت نمایشنامه‌نویسی کودک و نوجوان تغییر قابل توجهی صورت نگرفته است.
عضو هیئت انتخاب بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره بیست و هفتم ادامه داد: دو سال پیش و به همت جناب آقای مشهدی عباس که هم اکنون دبیر جشنواره هستند، فرصت آموزش به مربیان فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان‌ها فراهم شد و به تولید آثار خوب و قابل توجهی نیز انجامید، بنابراین می‌توان گفت که اگر بخشی از مأموریت و جهت‌گیری جشنواره‌ها به سمت آموزش معطوف شود، در درازمدت نتیجه بسیار بهتری به دنبال خواهد داشت.
جلالی‌پور، درباره سطح آثار این دوره از جشنواره بیان کرد: طبعاً بسیاری از آثار از استاندارد لازم برخوردار نبود، اما با در نظر گرفتن طبیعت رقابتی این بخش، در نهایت تعدادی کار انتخاب می‌شود. بنابراین همیشه جایی برای اما و اگر باقی می‌ماند.
او برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را ضروری خواند و تصریح کرد: در نفس این‌که برگزاری جشنواره‌های هنری امری ضروری و مفید است، تردیدی وجود ندارد؛ اما به نظرم برای برگزاری جشنواره باید هدف‌گذاری، نیازسنجی، طراحی برنامه و استراتژی، مورد توجه قرار گیرد زیرا در غیر این صورت، کار به امری تشریفاتی تبدیل می‌شود.
این عضو هیئت انتخاب بخش نمایشنامه‌نویسی در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان تأکید کرد: با توجه به اینکه مخاطب کودک و نوجوان ما و این دسته از فعالان تئاتری هنوز جدی گرفته نمی‌شوند، برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، بسیار حائز اهمیت است و برخلاف آنچه که برخی فکر می‌کنند، مخاطبان کودک و نوجوان بسیار مهم‌تر از بزرگسالان هستند، زیرا این گروه، شهروندان آینده هستند و تئاتر مناسب می‌تواند از آن‌ها شهروندانی فهیم‌تر و مسئول‌تر بسازد. نکته دیگر این است که کودکان و نوجوانان امروز، مصرف‌کنندگان آینده فرهنگ و تماشاگران آینده تالارهای نمایش ما هستند، بنابراین با تولید آثار جذاب و خاطره‌انگیز، بازار تولید آثار تئاتری نیز، می‌تواند تضمین شود.
جلالی‌پور ادامه داد: به نظر می‌رسد برای حفظ کیفیت آثار، حداقل در بخش نمایشنامه‌نویسی، باید دو بخش حرفه‌ای و عمومی تعیین شود، زیرا در وضعیت فعلی بسیاری از افراد حرفه‌ای، یا حداقل کسانی که تجربه بیشتری در نمایشنامه‌نویسی دارند، از ورود به رقابت خودداری می‌کنند، بنابراین طبقه‌بندی این بخش می‌تواند فضایی برای ورود افراد حرفه‌ای‌تر نیز فراهم کند.
بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، با هدف تقویت مهارت، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین از طریق نمایش، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ به دبیری امیر مشهدی عباس و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دیگر سازمان‌ها و نهادهای استان همدان، با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.
مشروح اخبار بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را می‌توانید از سایت جشنواره به نشانی https://icy.theater.ir/fa/ دنبال کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار