در گفت‌وگو با پانا؛

ناصر آویژه: «هنر انقلاب» راه زیادی تا رسیدن به هدف مطلوب دارد

«هنر انقلاب» هنر متعالی است و به جنبه‌های انسانی اهمیت بیشتری می‌دهد و درد جامعه و مردم فقیر را نشان می‌دهد

تهران (پانا) - ناصر آویژه با بیان اینکه هنر انقلاب هنوز راه زیادی تا رسیدن به هدف مطلوب دارد و متولیان امر باید مسیر رفته را آسیب‌شناسی کنند، معتقد است «هنر انقلاب» هنر متعالی است و به جنبه‌های انسانی اهمیت بیشتری می‌دهد و درد جامعه و مردم فقیر را نشان می‌دهد.

کد مطلب: ۱۲۶۸۹۸۶
لینک کوتاه کپی شد
ناصر آویژه: «هنر انقلاب» راه زیادی تا رسیدن به هدف مطلوب دارد

ناصر آویژه نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر در گفت‌وگو با پانا درباره هفته هنر انقلاب اسلامی و هنرمند و هنر انقلابی بیان کرد: «هنر بعد از انقلاب با یک نگاه و رویکرد متعالی شروع به کار کرد و در زمینه‌های مختلف رشد داشت. می‌توانم بگویم که پس از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاقات خوبی برای سینما و تئاتر افتاد؛ روند صعودی هنرها در برخی از دوره‌ها سریع‌تر و در دوره‌های دیگر کندتر بوده است و علت آن نیز شاید این باشد که ما در بعضی از دوره‌ها نگاه‌های فردگرا داشتیم و با تغییر مدیریت‌ها روند رشد کمی متوقف می‌شد.»

وی اظهار کرد: «هنر انقلاب ما هنوز راه زیادی تا رسیدن به هدف مطلوب دارد و متولیان امر باید مسیر رفته را آسیب‌شناسی کنند تا با نقاط قوت و ضعف آشنا شوند و بتوانند با سرعت بیشتری در جهت اعتلای هنر گام بردارند.»

این بازیگر و نویسنده همچنین گفت: «هنر انقلاب در یک دوره توانست جریان‌سازی کند، حتی جهانی شود، خوش بدرخشد و دیده شود اما آن وضعیت ادامه‌دار نبود زیرا ما برنامه کلی نداریم که با تغییر مدیرها به مسیر خودش ادامه دهد و رشد داشته باشد.»

شهید آوینی به جد در حوزه کاری خودش جریان‌ساز بود

آویژه در ادامه به شهید مرتضی آوینی اشاره کرد و گفت: «صداقت و خلوص موجود در هنر به صورت کامل در مجموعه روایت فتح شهید آوینی کاملا مشهود بود. به نظرم هنرمندی که دل به دریا می‌زند، به محیطی پر از خطر می‌رود و در آنجا کار می‌کند، قطعا صادق است. یکی از هنرمندانی که به جد در حوزه کاری خودش جریان‌ساز بود، شهید آوینی است. نوع نگاه او به جنگ و افراد حاضر در آن آنقدر خالص و صمیمی بود که من به جرات می‌توانم بگویم یکی از برنامه‌های مختلفی که خیلی از خانواده‌ها با لذت نگاه کرده و دنبال می‌کردند، روایت فتح بود.»

آویژه بیان کرد: «اگر هنر انقلاب مسیری را که به سمت اهداف اولیه‌اش می‌رفت با صداقت دنبال می‌کرد، جریان‌سازی‌اش ادامه داشت.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا تئاتر عروسکی با انقلاب اسلامی ایران در حوزه محتوا، کیفیت و مانایی تحولی را تجربه کرده است؟، توضیح داد: «ما در تئاتر عروسکی رشدهایی داشتیم اما رشدش به اندازه حجم مخاطبان و هوادارانش نبوده است. از نظر من نیاز است که نگاه مناسب‌تری به تئاتر کودک و نوجوان داشته باشیم. تجربه‌های مانا در این حوزه کمتر بوده‌اند و شاید با تغییر نگاه مسئولان و سرمایه‌گذاری در حوزه مذکور، هنر انقلاب می‌توانست تاثیر عمیق‌تری داشته باشد زیرا ما در بحث فرهنگ می‌گوییم اگر می‌خواهیم به لایه‌های بالا نفوذ کنیم باید از لایه‌های پایین شروع کنیم.»

معتقدم «هنر انقلاب» هنر متعالی است

این بازیگر تئاتر، هنر انقلاب را در پایان آسیب‌شناسی کرد و گفت: «به نظر می‌رسد هنوز تعریف یکسانی برای هنر انقلاب وجود ندارد تا ما بر اساس آن متوجه شویم منظور از هنر انقلاب چه هنری است. در صورت داشتن چنین تعریفی متوجه خواهیم شد که تا چه اندازه به اهدافش نزدیک شده‌ایم. من می‌گویم و معتقدم «هنر انقلاب» هنر متعالی است و به جنبه‌های انسانی اهمیت بیشتری می‌دهد و درد جامعه و مردم فقیر را نشان می‌دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار