اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

اعلام نقشه جدید شهرهای کرونایی؛ ابتلا و فوتی‌های روزانه کاهش یافت

تهران (پانا) - جدیدترین نقشه شهرهای کرونایی در کشور منتشر شد. هر چند تعداد شهرهای دارای وضعیت قرمز افزایش یافت اما میزان ابتلا، فوتی‌های روزانه و میزان بستری‌های ناشی از این بیماری کاهش یافت.

کد مطلب: ۱۲۷۲۴۱۴
لینک کوتاه کپی شد
اعلام نقشه جدید شهرهای کرونایی؛ ابتلا و فوتی‌های روزانه کاهش یافت

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

از ابتدای شیوع کرونا در کشور تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۲۱۲ هزار و ۳۹۵ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۴۰ هزار و ۸۹۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون ۶ میلیون و ۹۵۴ هزار و ۹۴۱ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. هفته‌ای که گذشت پس از سه ماه، مجددا تعداد مرگ‌ومیر روزانه بیماران کووید۱۹ به کمتر از ۲۰ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون

همچنین تاکنون ۶۴ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۶۶۱ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۶۲ نفر دُز دوم و ۲۶ میلیون و ۸۴۴ هزار و ۷۳۰ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند. بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۴۸ میلیون و ۴۹۵ هزار و ۳۵۳ دُز رسیده است.

وضعیت نقشه کرونایی در کشور

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، بر اساس آخرین به روز رسانی‌ها در هفته‌ای که گذشت، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز در کشور از ۳۴ به ۵۵ افزایش و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از ۶۹ به ۸۴ شهر افزایش یافت. همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۲۹۱ به ۲۷۴ شهر و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۵۴ به ۳۵ شهر کاهش یافت. ‌بر این اساس ۵۵ شهرستان در وضعیت قرمز، ۸۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۷۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار گرفت.

کاهش میزان بستری و مرگ و میر بیماران کووید19 در ایران

«میزان بستری و مرگ و میر بیماران کووید19 در ایران کاهش یافته اما هنوز شاخص RE یا میزان انتقال عفونت از یک فرد مبتلا به دیگر افراد جامعه با وجود رعایت پروتکل‌ها و واکسیناسیون، به عدد یک و کمتر از آن نرسیده که نشان‌دهنده چرخش کرونا در کشور است.» این گفته‌های حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا مطرح کرد. او گفت: «تقریبا در تمامی کشورهای دنیا، ابتلا به کرونا، میزان بستری و مرگ و میر، سیز نزولی داشته و این نشانه خوبی است چراکه علیرغم ایجاد زیرسویه‌های جدید، هنوز شاهد بروز پیک جدیدی نیستیم و در این شرایط که هنوز هم شاهد چرخش ویروس کرونا در جامعه هستیم، باید کماکان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون به ویژه نوبت سوم واکسن توجه کنیم.»

زمین‌لغزش در بزرگراه همت

در هفته‌ای که گذشت در باند شمالی مسیر بزرگراه همت شرق به غرب حرکت دامنه‌ای رخ داد و موجب زمین‌لغزش در قسمتی از این بزرگراه شد. علی بیت‌اللهی، رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره این اتفاق نوشت:‌ «حرکت دامنه‌ای در باند شمالی مسیر بزرگراه همت سمت حرکتی شرق به غرب رخ داد که باند کندروی خط شمالی اتوبان همت را مسدود کرد. تیم ما ساعت 11.30 از منطقه بازدید کرد. شیب زیاد و پوشش خاکی تحکیم نیافته و نفوذ آب ناشی از آبیاری فضای سبز به لایه زیرسطحی خاکی، علیرغم وجود سیستم زهکش و استفاده از ژئوتکستایل موجب ناپایداری دامنه در قطعه‌ای از حاشیه شمالی همت نرسیده به تقاطع چمران شده است.»

فرونشست زمین به استان‌های پرآب رسید

فرونشست زمین یکی از مخاطرات جدی کشور تلقی می‌شود که روز به روز با کاهش سطح آب‌های زیرزمینی نرخ آن بیشتر می‌شود. این در حالی است که بر اساس آمار، نزولات جوی در کل کشور به‌طور میانگین بین 15 تا 20 درصد متوسط درازمدت کاهش یافته است. بارش‌ها در سال آبی گذشته به مراتب کمتر بود و اثرات آن به‌صورت کم‌‌آبی در استان‌های کشور مشاهده شد. وقتی حجم و میزان روان‌آب‌ها و آب‌های سطحی کم می‌شود، گرایش به سمت استفاده از آب‌های زیرزمینی برای تامین آب در بخش شرب، صنعت و زراعی بیشتر می‌شود. علی بیت‌اللهی، رئیس بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد که فشار بر سفره‌های زیرزمینی منجر به تشدید فرونشست زمین در کشور خواهد شد. دبیر کارگروه مخاطرات طبیعی درخصوص شهرهای دارای رتبه بالای فرونشست زمین نیز گفت: «استان‌های خراسان رضوی، تهران، کرمان، اصفهان و فارس بیشترین نرخ فرونشست را دارند. البته همه استان‌ها درگیر این مساله هستند اما وسعت فرونشست در این استان‌ها بیشتر است و کلان‌شهرهای اصلی کشور درگیر فرونشست هستند.» مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: «حتی در استان مازندران نیز کم کم آثار فرونشست زمین مشاهده شده است یعنی استان‌های پر آبی همچون اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی و استان‌هایی که وضعیت نزولات جوی بهتر بوده است، فرونشست زمین مشاهده شده است. بنابراین وسعت فرونشست زمین در حال گسترش است و نکته مهم این است که در اثر استمرار این پدیده، آبرفت‌ها و سفره‌های آبخوان وقتی متراکم می‌شوند استعداد خود را از حالت دشت و ذخیره آب از دست می‌دهند و آب نمی‌تواند درون این لایه‌ها نفوذ کند و مسلما چالش‌ها بیشتر خواهد بود.»

مهم‌ترین تغییرات کنکور سراسری

عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در هفته‌ای که گذشت مهم‌ترین تغییرات شکلی کنکور ۱۴۰۱ را تشریح کرد. وی اعلام کرد: امسال تعداد این دفترچه‌ها و پاسخنامه ۱۴ عدد خواهد بود. هر دفترچه و هر پاسخنامه در یک لفاف با عکس داوطلب قرار می‌گیرد. رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر تغییرات قانونی کنکور سراسری ۱۴۰۱ گفت: تاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی به صورت مثبت در کنکور ۱۴۰۱ اعمال می‌شود که این میزان در سال گذشته ۳۰ درصد بود. وی با اشاره به تغییرات شکلی پاسخنامه‌ها و دفترچه‌های کنکور ۱۴۰۱ گفت: برای گروه‌های آزمایشی انسانی، ریاضی و تجربی یک دفترچه و یک پاسخنامه برای دروس عمومی و دو دفترچه و دو پاسخنامه برای دروس اختصاصی ایجاد شده است اما برای گروه تجربی یک دفترچه و یک پاسخنامه اضافه‌تر برای درس بهیاری تعریف شده است. برای آزمون‌های‌ هنر و زبان نیز دو دفترچه و دو پاسخنامه ایجاد شده است. در هر پاسخنامه هر درس ستون اختصاصی خود را دارد و به داوطلب کمک می‌کند که با فضای باز در پاسخنامه مواجه شود و بهتر پاسخ دهد.

مرگ مشکوک یک دانشجو

هفته‌ای که گذشت، دانشگاه تربیت مدرس از درگذشت یکی از دانشجویان این دانشگاه به ضرب گلوله در یکی از بوستان‌ها خبرداد. علی معینی، مدیر توسعه روابط با دولت و جامعه دانشگاه تربیت مدرس گفت: نتیجه‌ پیگیری‌های ما و حراست دانشگاه تربیت مدرس نشان داد که این دانشجو در یکی از بوستان‌های ورداورد به ضرب گلوله جان خود را از دست داده است. کنار جنازه این دانشجو یک قبضه اسلحه کمری و یک وصیت‌نامه پیدا شده که در آن سید مجتبی احمدی(دانشجوی مقتول) طلب حلالیت کرده است. بر این اساس احتمال خودکشی این دانشجو نیز وجود دارد ولی هنوز نتیجه بررسی پزشکی قانونی اعلام نشده است. خسرو خواجه، رئیس دانشکده علوم زیستی دانشگاه تربیت مدرس و اساتید ضمن ابراز تاسف از وقوع این حادثه،‌ ضمن اشاره به ویژگی‌های اخلاقی این دانشجو اظهار داشتند: سید مجتبی احمدی دانشجویی متین، آرام، درسخوان و وارسته بود و هیچگاه کاری با کسی نداشت.

سهمیه حجاج ایرانی در حج تمتع 1401 مشخص شد

مراسم حج تمتع پس از گذشت دو سال از شیوع کرونا، امسال از سوی کشور عربستان برگزار می‌شود. سهمیه ایران نیز در حج تمتع مشخص شده است. اکبر رضایی، معاون سازمان حج با اشاره به اینکه ۳۹ هزار و ۶۳۵ حاجی ایرانی در حج تمتع ۱۴۰۱ به سرزمین وحی مشرف می‌شوند، گفت که افرادی‌که در سال جاری مشمول تشرف به حج نیستند، انصراف ندهند. وی همچنین به شرایط اعلامی وزارت حج و عمره عربستان مبنی بر پذیرش زائران در حج تمتع امسال گفت: شرط پذیرش زائران زیر ۶۵ سال، تزریق کامل واکسیناسیون کردن و داشتن تست منفی کرونا ۷۲ ساعت قبل از اعزام از جمله موارد مهم بوده که بر همین اساس برنامه‌ریزی خواهیم کرد و از میان متقاضیانی که در سال ۹۹ ثبت‌نام خود را انجام داده‌اند بنابر اولویت آنان تا سقف سهمیه اقدام می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار