اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از جزئیات حادثه سد لتیان تا ماجرای خودزنی شهردار ناحیه 3

تهران (پانا) - کاهش آمار فوتی‌های روزانه کرونا، تخلیه هتل شهر، ماجرای خودزنی شهردار ناحیه 3، آلودگی هوای تهران، ماجرای بازداشت زنی در سد لتیان و شکایت رئیس مجلس از نماینده سابق بخشی از مهم‌ترین خبرهای حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۲۷۸۴۴۸
لینک کوتاه کپی شد
از جزئیات حادثه سد لتیان تا ماجرای خودزنی شهردار ناحیه 3

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

بر اساس اعلام وزارت بهداشت از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۶۷۲ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۴۱ هزار و ۱۹۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون ۷ میلیون ۱۲ هزار و ۷۷۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنان ۸۱۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. این در حالی است که در هفته‌ای که گذشت آمار فوتی‌های روزانه ناشی از کرونا به 3 نفر در شبانه‌روز رسید.

اکنون ۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۳۱۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۲۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون

از آغاز فرایند واکسیناسیون کرونا در کشور تاکنون ۶۴ میلیون و ۴۱۰ هزار و ۳۳۱ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۶۶۳ هزار و ۸۸۴ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۲۵۴ هزار و ۷۴۸ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۹۶۳ دُز رسیده است.

هتل شهر تخلیه شد

درباره مجموعه هتل شهر، درخواستی از سوی سازمان بازنشستگی شهرداری تهران مبنی بر اخذ دستور تخلیه ملک موسوم به مجموعه هتل شهر تهران (شرق) واقع در سه راه تهرانپارس - روبروی پایانه مسافربری شرق تهران به دادسرای تهران ارائه شده بود. علی صالحی، دادستان تهران در هفته‌ای که گذشت از صدور حکم قضایی برای تخلیه هتل شهر بنا به درخواست سازمان بازنشستگی شهرداری تهران خبر داد. او در اینباره گفت: پس از بررسی مدارک لازم و رویت احکام دادگاه حقوقی، طبق دادنامه تاریخ 23 آذرماه سال گذشته صادره از شعبه ۲۸ دادگاه تجدید نظر استان تهران مبنی بر تایید فسخ اجاره و با رعایت تشریفات قانونی دادستانی تهران در 13 دی ماه سال گذشته اقدام به صدور اخطاریه کرد تا موضوع تخلیه ملک بدوا از طریق کلانتری مربوطه به بهره بردار ابلاغ شود. پس از صدور اخطاریه، بهره بردار به دادسرا مراجعه و طی لایحه‌ای اعلام کرد که در صدد تمدید قرارداد و توافق با مالک است و تقاضای مهلت مناسبی کرد که در نهایت پس از بررسی‌های لازم با درخواست وی موافقت شد.

صالحی اظهار کرد: سازمان بازنشستگی شهرداری تهران در تاریخ 8 اسفند سال گذشته درخواست دیگری ارائه کرد و با توجه به عدم حصول توافق و تمدید قرارداد، همچنان خواستار اخذ دستور دادسرا بوده که نهایتاً با توجه به مقررات قانونی و به استناد لایحه قانونی مستثنی شدن شهرداری تهران در مورد واگذاری قسمتی از پارک‌ها و میادین و اموال عمومی اعم از عرصه و اعیان از شمول قانون مالک و مستاجر و همچنین به استناد گزارش کلانتری ۱۴۷ گلبرگ دستور تخلیه ملک موصوف با مساحت حدود ۸ هزار متر مربع و ۱۰۷ اتاق و تالار پذیرایی صادر و محل تخلیه شد.

ماجرای خودزنی شهردار ناحیه 3

هفته‌ای که گذشت خبر ضرب و شتم شهردار ناحیه 3 منطقه ۱۹ تهران به دلیل جلوگیری از فساد و ساخت و ساز غیرمجاز، به ماجرای جنجالی تبدیل شد. پس از انتشار این خبر شهردار تهران در عیادتی از شهردار مضروب از بررسی این حادثه خبر داد. این در حالی بود که انتشار نامه‌ای که در آن ادعا شده بود مربوط به پزشکی قانونی است، در اصل ادعای مجروح شدن شهردار ناحیه ۳ منطقه ۱۹ در حین مأموریت تردید ایجاد شد. به دنبال این موضوع علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران از بررسی دوباره حادثه شهردار ناحیه 3 منطقه 19 خبر داد و گفت: نظر قوه قضاییه در این رابطه مرجعیت دارد. با روشن شدن ماجرا، شهردار ناحیه ۳ منطقه ۱۹ تهران که گفته می‌شد به علت فساد ستیزی قمه خورده است، با اعلام پزشکی قانونی مبنی بر خودزنی، از کار برکنار شد.

قربانیان مشروب دست‌ساز

هر ساله تعدادی از افراد به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی تقلبی جان خود را از دست می‌دهند. امسال نیز تعدادی از هموطنان جان خود را از دست داده‌اند. در فروردین ماه و اردیبهشت ماه گزارشی مبنی بر مسومیت جمعی از افراد در هرمزگان بر اثر مصرف مشروبات دست ساز منتشر شد. هفته‌ای که سپری شد فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از افزایش موارد بستری شده مصرف کنندگان مشروب الکلی دست ساز در بندرعباس خبر داد و گفت: ۱۱نفر دیگر از مصرف کنندگان مشروب الکلی دست ساز در بندرعباس ظرف ۲۴ساعت گذشته راهی بیمارستان شدند و یکی از بستری شدگان قبلی نیز جان باخت. با فوت این فرد تعداد رسمی جان‌باختگان مسمومیت الکلی از ۱۱ اردیبهشت تاکنون به ۱۴نفر افزایش یافت و از مجموع ۹۱ نفری که طبق آمار رسمی تاکنون مراجعه کرده‌اند، ۶ نفر زن بوده‌اند که یکی از آنان جان خود را از دست داد.

اولین نشست خبری شهردار تهران

اولین نشست خبری علیرضا زاکانی، شهردار تهران در هفته‌ای که گذشت برگزار شد. در این جلسه که بیش از سه ساعت به طول انجامید زاکانی به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد. مبارزه با تراکم‌فروشی، پیگیری پرونده رساتجارت، مبارزه با فساد در شهرداری، کمبود 7 هزار واگن در متروی تهران، ورود 3200 دستگاه اتوبوس به تهران، وضعیت پرونده دستگیری 2 تن از شهرداران تهران، کاهش زمان صدور پروانه ساختمان، پیگیری پرونده املاک نجومی، پیگیری ساختمان‌های ناایمن، توضیح درباره پروژه‌های مهم شهر تهران و شناسایی 300 پلاک قرمز در شهر تهران بخشی از مهم‌ترین محورهایی بود که زاکانی آنها را تشریح کرد.

تهران دومین شهر آلوده جهان شد

در هفته‌ای که سپری شد، آلودگی هوای شهر تهران موجب شد تا مدارس دبستان و پیش‌دبستان تعطیل شوند. این در حالی است که در آن روز شاخص کیفیت هوای تهران عدد 200 را هم رد کرد و براساس اعلام سایت آی‌کیوایر، تهران دومین شهر آلوده جهان شد.

تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۱ اعلام شد

هر ساله تعرفه‌های پزشکی براساس قانون در شورای عالی بیمه سلامت تعیین و برای تصویب در هیات دولت به سازمان برنامه و بودجه ارائه می‌شود. این تعرفه‌ها مجموعه‌ای از توافق سازمان‌های بیمه‌گر، وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است که در نهایت در جلسه هیات دولت به تصویب می‌رسد. هیات وزیران در هفته‌ای که سپری شد تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی سال ۱۴۰۱ در بخش‌های دولتی و خصوصی را جهت اجرایی شدن اعلام و ابلاغ کرد. بر این اساس دولت با تصویب افزایش تعرفه‌ها در بخش دولتی به طور متوسط ۱۹.۵ درصد و در بخش خصوصی ۲۴ درصد موافقت کرد که به همین منظور از امروز این تعرفه های پزشکی به صورت کامل ابلاغ و قابل اجراست.

ماجرای بازداشت زنی در سد لتیان

هفته‌ای که گذشت، فیلمی از دستگیری یک زن توسط مامور پلیس در فضای مجازی منتشر شد. بلافاصله سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت در خصوص پیگیری حادثه سدلتیان دستور پیگیری ویژه صادر کرد. سرهنگ مراد مرادی، معاون اجتماعی پلیس، درباره تصاویر منتشر شده خانمی که در منطقه سد لتیان توسط ماموران کلانتری دستگیر شد، توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در این حادثه عوامل انتظامی مستقر در ایست و بازرسی سد لتیان به لحاظ حرکات مخاطره آمیز به سرنشینان خودرو مظنون و دستور ایست صـادر کردند، ولی آنها بدون توجه به فرمان پلیس از صحنه متواری می‌شوند. دو خانم سرنشین خودرو، پس از دستگیری و موقع دلالت به مقر انتظامی، در برابر ماموران مقاومت کرده و موجب بروز چنین حادثه شدند. در بازرسی از داخل خودرو توقیف شده، مقادیری مواد مخدر از نوع گراس کشف و پرونده قضائی در این زمینه تشکیل شد.

آزمون‌های کشوری بدون کاغذ می‌شوند

اکنون تمامی آزمون‌های کشور به صورت کاغذی برگزار می‌شود اما به گفته عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش این سازمان به سمت آزمون‌های بدون کاغذ حرکت کرده است. رئیس سازمان سنجش در هفته‌ای که گذشت این خبر را اعلام کرد و گفت: با احتساب آزمون‌های بین‌المللی، سازمان سنجش ۱۵۰ آزمون برگزار می‌کند. سازمان سنجش به سمت آزمون‌های بدون کاغذ حرکت کرده است و امیدواریم با الکترونیکی شدن آزمون‌ها بتوانیم آزمون‌ها را موبایل بیس، اسکرین بیس، کامپیوتر بیس طراحی کنیم. در این زمینه گام‌های خوبی برداشته شده و وزیر علوم در بازدیدی که از قرنطینه سنجش داشت بر این موضوع تاکید کرد.

شکایت رئیس مجلس از نماینده سابق

پانزدهمین و آخرین نشست خبری ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه با خبرنگاران طی هفته‌ای که گذشت برگزار شد. در این جلسه نیز ذبیح‌الله خداییان مهم‌ترین پرونده‌های قضایی را تشریح کرد. پیگیری پرونده سوء قصد جانی به خبرنگار فرهیختگان، تشکیل پرونده برای نماینده سابق مجلس به اتهام انتشار مطالب کذب علیه رئیس مجلس، اعلام حکم پرونده مهرشاد سهیلی، صدور کیفرخواست برای ۸۴ نفر در پرونده شهرداری ارومیه، قطعی بودن حکم اعدام احمدرضا جلالی، تحت تعقیب قرار گرفتن فائزه هاشمی و تکذیب خبر آزادی بابک زنجانی و شهرام جزایری مهم‌ترین محورهای اظهارات مطرح شده از سوی سخنگوی دستگاه قضا بود.

معرفی سخنگوی جدید قوه قضاییه

همچنین در هفته‌ای که گذشت، مسعود ستایشی با حکم رئیس قوه قضاییه به عنوان سخنگوی قوه قضاییه منصوب شد. مسعود ستایشی، دادیار دادسرای دیوان عالی کشور با حکم حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای، رئیس دستگاه قضا با حفظ سمت به عنوان سخنگوی دستگاه قضا منصوب شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار