رئیس سازمان مراتع و آبخیزداری در جمع خبرنگاران:

میانکاله همچنان جزو اراضی ملی و در مالکیت دولت است

تهران (پانا) - رئیس سازمان مراتع و آبخیزداری عنوان کرد که فرآیند واگذاری میانکاله کامل نشده است و تا موافقت محیط زیست نباشد واگذاری قطعی نشده است. این موضع ریاست جمهوری است و میانکاله همچنان جزو اراضی ملی و در مالکیت دولت است.

کد مطلب: ۱۲۷۱۵۹۲
لینک کوتاه کپی شد
میانکاله همچنان جزو اراضی ملی و در مالکیت دولت است

مراسم ارسال تجهیزات حفاظتی و اطفای حریق عرصه‌های منابع طبیعی با حضور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و خبرنگاران برگزار شد.

دو مورد از ۱۴ پروژه دانش‌بنیان سازمان مراتع حفاظتی است

مسعود منصور، رئیس سازمان مراتع و آبخیزداری در جمع خبرنگاران درباره این اقدام گفت: «۱۴ پروژه دانش‌بنیان را هدف‌گذاری کرده‌ایم که انجام شود و دو مورد از این پروژه‌ها در موضوع حفاظت است و در کنار فعالیت‌های فناورانه ابزارهای لازم برای اطفای حریق در دستور کار است. همچنین پیگیری شد تا بیش از ۲۳ هزار قلم کالا تهیه شده برای همه استان‌ها بر اساس شرایطی که دارند، توزیع شود.»

بسته به میزان درگیری استان‌ها با حریق، اقلام توزیع می‌شود

وی درباره نحوه توزیع این اقلام گفت: «این اقلام در استان‌های مختلف بسته به میزان حریق و غیره توزیع می‌شود. بخشی از این تجهیزات شامل دوربین‌هایی است که در مناطق بحرانی نصب می‌شود و در استان و مرکز می‌توان مانیتورینگ داشت و مناطق را رصد کرد. همچنین تعدادی موتورسیکلت در مناطق جنگلی و صعب‌العبور در پاسگاه‌های حفاظت قرار گرفته و تعدادی منبع‌های اطفای حریق در مکان‌های لازم استفاده خواهد شد. همچنین انواع لباس‌های استاندارد و تجهیزات دیگر توزیع می‌شود. این روند توزیع ادامه‌دار است تا عملیات میدانی مناسب شود و بتوان از سرمایه منابع طبیعی به‌خوبی محافظت کرد.»

منصور درباره فرهنگ‌سازی در حوزه آتش‌سوزی‌ها گفت: «بیش از ۸۵ درصد از حریق‌ها عامل انسانی دارند و ۹۰ درصد از این مقدار غیرعمدی است، بنابراین کارهای آموزشی زیادی باید انجام شود که برای آن برنامه‌ریزی شده است‌.»

وی افزود: «در همین زمینه بروشورهایی چاپ و در نوروز امسال توزیع شد. کارهای دیده‌بانی نیز انجام و اجرایی شده است. در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل میزان حریق‌ها، حدود ۴۶ درصد کاهش یافته است که قابل تامل است.»

وی افزود: «در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲ هزار هکتار سطح درگیر حریق شد اما خوشبتانه هیچ‌کدام در حدی نبود که آسیب‌زا باشد و موضوع احیای جنگل‌ها دغدغه ماست.»

میانکاله همچنان جزو اراضی ملی محسوب می‌شود

منصور درباره ماجرای میانکاله توضیح داد: «به موجب قانون افزایش بهره‌برداری کشاورزی، مالکیت عرصه حتی اگر منع قانونی نداشته باشد، در اختیار دولت می‌ماند چه برسد در میانکاله که هنوز احداثی صورت نگرفته و باز هم مالکیت به عنوان اراضی ملی برای دولت می‌ماند.»

رئیس سازمان مراتع و آبخیزداری اظهار کرد: «مرجع واگذاری منابع طبیعی نیست و از سال ۸۵ این وظیفه برعهده سازمان جهاد کشاورزی و سازمان امور اراضی است اما در فرایندی که زمینی واگذار می‌شود، ممکن است موافقت یا مخالفت کنیم. در واقع مرجع واگذاری همه استعلام‌ها را کسب می‌کند و مهم‌ترینش محیط زیست است که اعلام کند انجام فعالیت ایرادی ندارد و بعد به کمیسیون طرح‌های کشاورزی که مسئولین استانی هستند اراجع داده می‌شود.»

وی ادامه داد: «درمورد میانکاله محیط‌ زیست عنوان کرده که این فرآیند از نظر ما کامل نشده است و تا موافقت محیط زیست نباشد، واگذاری قطعی نشده است. این تصمیم موضع ریاست جمهوری هم هست.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار