معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با پانا خبر داد:

حدود 7 میلیون هکتار از 14 میلیون عرصه بیابانی، بحرانی مانده‌اند

تهران (پانا) - رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری خبر از 7 میلیون هکتار عرصه بیابانی در معرض بحران داد ‌و افزود برای مبارزه با ریزگردها باید دیپلماسی به کمک این اقدام بیاید.

کد مطلب: ۱۲۷۳۳۶۵
لینک کوتاه کپی شد
حدود 7 میلیون هکتار از 14 میلیون عرصه بیابانی، بحرانی مانده‌اند

سال‌ها قبل وقتی صحبت از روند رو‌به‌رشد خشکسالی در جهان می‌شد برای بسیاری در ایران قابل تصور نبود که روزی حتی پایتخت هم شاهد ورود ریزگرد باشد و این، حکایت از تغییرات سریع آب و هوایی دارد و خشکسالی از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است. حالا وزارت جهاد کشاورزی عزمش را جزم کرده تا با این موضوع مهم در بستر داخلی و خارجی مبارزه کند.

مسعود منصور، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در گفت‌وگو با پانا درباره میزان موفقیت طرح‌های بیابان‌زدایی برای جلوگیری از ورود ریزگردها به داخل کشور، گفت: «حدود 70 درصد از ریزگردهایی که وارد کشور می‌شوند، منشأ خارجی دارند و حدود 30 درصد منشأ داخلی دارد. طرح‌های بیابان‌زدایی در عرصه داخلی کاملاً موفق عمل کرده است و البته هنوز تمام نشده است.»

7 میلیون از عرصه‌های بیابانی بحرانی مانده‌اند

وی افزود: «‌از 14 میلیون عرصه‌ای که در معرض فرسایش هستند حدود 7 میلیون هکتار از عرصه‌های بیابانی بحرانی مانده‌اند که می‌توانند منشأ ریزگردها باشند. هم‌اکنون در خوزستان اقدامات مناسبی انجام شده و بسیاری از کانال‌های بحرانی مهار شده است و همچنین در ایلام هم اقدامات خوبی انجام شده است، بنابراین کمتر پیش می‌آید منشأ داخلی فعال باشد و منجر به انتشار ریزگردها باشند.»

باید دیپلماسی به کمک مبارزه با ریزگردها بیاید

منصور درباره اقداماتی که وزارت جهاد کشاورزی برای منشأ خارجی ریزگردها انجام داده است، اظهار کرد: «در حوزه منشأ خارجی ریزگردها مکاتباتی از طریق وزیر جهاد کشاورزی با رئیس محترم جمهوری داشته‌ایم تا مقداری دیپلماسی فعال‌تر عمل کند. قرار است در همین راستا با کشورهای همسایه توافقاتی داشته باشیم تا منشاهای خارجی هم تثبیت شود و کشور کمتر درگیر ریزگرد شود.»

وی درباره بودجه‌ای که برای بیابان‌زدایی در نظر گرفته شده است، گفت: «این بودجه نسبت به آنچه استحقاق این موضوع است در نظر گرفته نشده است و اگرچه رشد داشته اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم. برای جلوگیری و پیشگیری از مشکلات جدی‌تر مانند سیل و هجوم تپه‌های شن و ماسه‌های روان هرچه می‌توانند منابع اعتباری بیشتری در اختیار قرار دهند تا دستگاه مرتبط بهتر بتوانند مبارزه کنند.»

عرصه‌های بیابانی تثبیت‌شده نیاز به مراقبت دارند

رئیس سازمان مراتع و آبخیزداری کشور درباره اقدامات بعد از اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی اظهار کرد: «مدیریت عرصه‌های بیابانی که با اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی تثبیت شده‌اند، ضروری است و باید از همه ظرفیت‌ها در این زمینه حداکثر بهره را گرفت. در واقع عرصه‌های بیابانی تثبیت‌شده مهم هستند و نباید بعد از اجرای این طرح‌ها به حال خود رها شوند بلکه بایستی در قالب کارکردهای تلفیقی و اقتصادی برای آن‌ها برنامه تنظیم و اجرا کرد تا به‌تدریج هم از حفاظت صرف دولتی خارج شوند و هم با مشارکت مردم و جوامع محلی جلوی استمرار بیابان‌زایی گرفته شود.»

سازمان مراتع و آبخیزداری با چه جرم‌هایی باید مبارزه کند؟

رئیس سازمان مراتع و آبخیزداری درباره مشارکت این سازمان با طرح مبارزه با زمین‌خواری گفت: «این سازمان در زمینهٔ مبارزه با زمین‌خواری مشارکت زیادی داشته است اما زمین‌خواری ابعاد و زوایای مختلفی دارد. آنچه در حوزه ملی بر عهده ماست جلوگیری از هرگونه تخلف و تصرف در اراضی ملی، قطع غیرمجاز درختان، بوته‌کنی، جلوگیری از قاچاق چوب، جلوگیری از تولید زغال و کوره‌های زغال غیرمجاز و همچنین برداشت غیرمجاز محصولات جنگلی است. در واقع یک طیف وسیعی از جرائم در حوزه مأموریت سازمان ماست که با آن مقابله می‌کنیم. تلاش‌مان این است با همین نیروهایی که داریم و تهیه و اجرای طرح با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان با این موضوع مبارزه کنیم و این جرایم را تا جایی که ممکن است کاهش دهیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار