معاون قرآنی وزارت ارشاد تشریح شد:

تمام جزئیات برگزاری بیست‌ونهمین نمایشگاه قرآن

باید نمایشگاهی داشته باشیم که بوی حاج قاسم بدهد/ نمایشگاه قرآن باید تفرجگاه مومنین باشد / افتتاحیه نمایشگاه با حضور رئیس‌جمهوری برگزار خواهد شد

تهران (پانا) - معاون قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شعار امسال نمایشگاه قرآن «کتاب امید و آرامش» است خبر داد در نمایشگاه امسال سعی شده است که نمایشگاه، تفرجگاه دینی مردمی باشد و برنامه‌های شاد معنوی در ایام برگزاری نمایشگاه برگزار شود.

کد مطلب: ۱۲۷۰۰۶۷
لینک کوتاه کپی شد
تمام جزئیات برگزاری بیست‌ونهمین نمایشگاه قرآن

صبح امروز نشست خبری بیست‌ونهمین نمایشگاه قرآن با حضور علیرضا معاف معاون قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در بخشی از این نشست، علیرضا معاف با اشاره به این مطلب که شعار نمایشگاه با عنوان «کتاب امید و آرامش» خواهد بود، گفت: افتتاحیه این دوره از نمایشگاه، از ۱۴رمضان مصادف با شنبه ۲۷ فروردین همزمان با میلاد امام حسن(ع) خواهد بود و نمایشگاه تا جمعه ۹ اردیبهشت‌ از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲۳:۳۰ فعال خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه فضای این دوره از نمایشگاه براساس ادبیات امید طراحی شده، اظهار کرد: توجه به موضوع ابعاد قرآنی سخنان امام و رهبری و فرهنگ جهادی نیز از دیگر برنامه‌های نمایشگاه قرآن است.

معاف با اشاره به این مطلب که همزمان با برگزاری حضوری، نمایشگاه مجازی هم برگزار می‌شود، گفت: امسال بخشی را به عنوان نوآوری در نمایشگاه خواهیم داشت که به ترتیب ترویج فرهنگ نهج‌البلاغه، معرفی خادمان نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در کنار تجلیل از خادمان قرآنی می‌پردازد.

وی یادآور شد: همچنین بیست و ششمین مراسم تجلیل از خادمان قرآنی در مراسم اختتامیه نمایشگاه قرآن با حضور رئیس‌جمهور برگزار خواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود به دیگر بخش‌های نمایشگاه قرآن اشاره کرد و گفت: بخش نوجوان نمایشگاه امسال بسیار جذاب است. امروزه ۳۶میلیون نوجوان در فضای بازی‌های کامپیوتری و گیم داریم که سعی کردیم تمرکز بر حوزه بازی با تلفیق مسائل قرآنی را داشته باشیم. در طول این سال‌ها ۱۵ بازی در عرصه مفاهیم دینی، انقلابی و ارزشی ساخته شده است که با فناوری‌های روز دنیا رقابت می‌کنند. این بازی‌ها در این غرفه در نظر گرفته شده است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: یکی از بخش‌های مبتکرانه دیگر ما در امسال تغییر در بخش کودکان است که با عنوان «باغ آیات» خواهد بود که هر کودک در یک فضای 45 دقیقه‌ای با فضای قرآنی و دینی آشنا خواهد شد. بعضی سلبریتی‌های انیمیشن در این فضا طراحی شده است که کودک را در یک فضای فانتزی قرار می‌دهد.

معاف در ادامه با اشاره به برگزاری پویش «ستاره زمین» گفت: این پویش با همکاری موسسه عصر شکل گرفته است و یک فضای جذاب از نمونه جلسه خانگی قرآنی است. یکی دیگر از بخش‌های نمایشگاه، مسجد جامع‌ساز و تمدن‌ساز است که پیوند مسجد و کار قرآن را در آن در نظر گرفته‌ایم و المان‌های تمدنی در این بخش طراحی شده است. بخش مشاورین دیگر قسمت نمایشگاه امسال است، مشاوره‌های قرآنی با حضور اساتید دانشگاهی و حوزوی مجرب را در این بخش خواهیم داشت که عموم‌ مردم می‌توانند از آن‌ها بهره ببرند.

معاون قرآن و عترت در ادامه به حضور وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به صورت مستقل در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: حضور مستقل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای بخش آثار قرآنی را نیز خواهیم داشت. ۲۰۰۰ متر مربع در نمایشگاه برای دارندگان درجه یک هنری صنایع دستی در نظر گرفته شده است. امسال بخش هنر و صنایع دستی مجزا خواهند بود.

معاف با اشاره به بخش بین‌الملل نمایشگاه نیز گفت: ۲۰ نشست و وبینار در این بخش خواهیم داشت و میهمان ویژه ما عتبه حسینی خواهند بود. وحدت اسلامی، تقریب مذاهب، نزدیکی و همگرایی کشورهای اسلامی در حوزه فلسطین، دیپلماسی قرآنی و حمایت از مردم یمن و جنبش‌های اسلامی موضوعات مدنظر در این بخش خواهد بود.

وی افزود: در بخش نشر مکتوب و دیجیتال نمایشگاه ۱۰۰ ناشر حضور خواهند داشت. دو هفته بعد از نمایشگاه قرآن نمایشگاه کتاب برگزار خواهد شد و تلاش ما بر این بود که آسیبی که به حوزه اقتصاد نشر وارد شده، کاهش پیدا کند.

معاف ادامه داد: همایش موسسات قرآنی مردمی در افتتاحیه نمایشگاه برگزار خواهد شد و هر فعال هنری و فرهنگی که می‌خواهد در حوزه قرآن و دین کار کند و مجوز بگیرد محلی تعبیه شده تا سریعا کارهای مربوط به مجوزهای آن‌ها انجام شود.

رئیس نمایشگاه قرآن در ادامه به دیگر بخش‌های نمایشگاه اشاره کرد و گفت: در بخش عفاف و حجاب نمایشگاه امسال هم ابتکاراتی همچون حجاب اولی، چادر اولی و نذر حجاب و همچنین کمک مردم‌ در حوزه حجاب طراحی شده و کارهای هنری زیادی در نظر گرفته شده است و نشان‌های زیادی در این دوره حضور خواهند داشت و کالاهای خود را عرضه می‌کنند.

وی به برگزاری بخش استارتاپ نمایشگاه قرآن اشاره کرد و گفت: براساس شعار سال بخش دانش‌بنیان در نظر گرفته شده و ایده‌های استارتاپی در محلی طراحی شده تا طی سه روز علاقه‌مندان ایده‌های خود را مطرح کنند.

به گفته رئیس بیست و نهمین نمایشگاه قرآن کریم، بخش آواها و نغمات دینی در قالب جشنواره برگزار می‌شود و تمام کسانی که در حوزه سرود و نغمات کار می‌کنند می‌توانند آثار خود به این جشنواره را ارائه و از برگزیدکان تجلیل خواهد شد.

معاف در ادامه به غرفه ترجمه قرآن که جزو همیشگی نمایشگاه است اشاره کرد و گفت: در این دوره نمایشگاه از مرکز ملی تفسیر یا دارالقرآن کریم در نمایشگاه رونمایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: بخش دیگر این نمایشگاه «سفیران دعوت» است که هر روز معلمان و ‌مربیان تهرانی در سطح شهر مردم را به تلاوت قرآن دعوت می‌کنند.

معاون قرآن و عترت با بیان اینکه بیش از ۸۰ بخش نوآوری در نمایشگاه در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: در این دوره نمایشگاه سبک‌های جدید آموزش قرآن مدنظر است. بخش خارجی هم برای کسانی که تازه مسلمان شده‌اند در نظر گرفته شده تا افراد تجربیات خود را در این راستا بیان کنند.

معاف با اشاره به اینکه نمایشگاه امسال دارای سه پوستر خواهد بود، گفت: «مرد میدان قرآن» به نام یاد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در یکی از پوسترهای نمایشگاه طراحی شده است. در واقع باید نمایشگاهی داشته باشیم که بوی حاج قاسم بدهد. از این رو در فضای رسانه‌ای تلاش کردیم کار خوبی به مثابه تقدیر از این شخصیت انجام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار