در گفت وگو با رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو مطرح شد:

فواید آزادسازی واردات خودرو؛ از کیفی سازی محصولات داخلی تا جذب مشتریان وفادار

تهران (پانا) - رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو می‌گوید خودروسازان با آزادسازی واردات خودرو از این شرایط بهره خواهند برد و با کیفی‌سازی محصولات به تدریج مشتریان وفادار خود را به دست خواهند آورد.

کد مطلب: ۱۲۶۹۵۳۶
لینک کوتاه کپی شد
فواید آزادسازی واردات خودرو؛ از کیفی سازی محصولات داخلی تا جذب مشتریان وفادار

سعید موتمنی در گفت وگو با پانا در پاسخ به این پرسش که با آزادسازی واردات خودرو، قیمت‌گذاری دستوری و قیمت کارخانه‌ای خودرو باید متوقف شود یا خیر، اظهار کرد:‌ «قیمت‌گذاری دستوری نباید وجود داشته باشد. در شرایطی که واردات آزاد شود و خودروهای کارکرده و نو اجازه واردات داشته باشند، شرایطی رقابتی به وجود خواهد آمد که در آن مشتری تشخیص می‌دهد که چه خودرویی را با چه قیمتی خریداری کند.»

تنها در شرایط رقابت است که خودروساز داخلی در زمینه تغییر پلت‌فرم‌ها، بهبود طراحی و کیفی‌سازی تولیدات خود اقدام خواهد کرد. در فضایی که رقابتی نباشد خریداران هر خودرویی که تولید شود را می‌خرند، چون چاره‌ای جز این ندارند

وی افزود: «مصرف‌کننده، کالا و کیفیت آن را بررسی می‌کند و در این مقایسه به داخلی یا خارجی بودن آن توجه نمی‌کند. اکنون سانتافه فول 2022 قیمتی میان 30 هزار دلار دارد که حتی با محاسبه نرخ دلار 30 هزار تومانی به معنای قیمت 900 میلیون تومانی این خودرو است در حالی که اکنون هایما با این قیمت عرضه می‌شود، طبیعی است که مصرف‌کننده در صورت آزادسازی واردات خودرو، هایما را انتخاب نخواهد کرد.»

واردات خودرو انحصاری نشود

موتمنی درباره الزامات و ضوابط واردات خودرو به منظور جلوگیری از انحصار واردات برای عده‌ای اظهار کرد:‌ «با احترام به حقوق شهروندی باید اجازه داده شود که اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به واردات خودرو اقدام کنند و طبیعی است که نباید انحصار در دست عده‌ای باشد.»

وی خاطرنشان کرد: «در سال 95 و 96 که واردات خودرو مجاز بود، رقابت میان شرکت‌های بزرگ و کوچک وجود داشت و بسیاری از شرکت‌های کوچک خودروهای خارجی را حتی 20 میلیون تومان پایین‌تر به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کردند. در عوض برخی از شرکت‌ها پول را دریافت اما با فاصله سه ماهه خودرو را به مشتریان تحویل می‌دادند.»

نیاز انباشته‌شده بازار را با واردات مناسب پاسخ دهیم

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا آزادسازی واردات خودرو می‌تواند موجب واردات بی‌حد و حصر شود، تصریح کرد:‌ «در مقطع زمانی سه سال اخیر تولید خودرو، پاسخگوی نیاز بازار نبوده است و از سوی دیگر به دلیل شرایط کلی حاکم بر اقتصاد خودرو از کالایی مصرفی به کالایی سرمایه‌ای بدل شده است. کمبود عرضه، دلالی و واسطه‌گری را افزایش می‌دهد بنابراین در ابتدا باید اجازه داد تا با واردات مناسب، نیاز انباشته‌شده بازار تامین شود و پس از‌ آن با تعیین سقف رقابت میان خودروسازان داخلی و خودروهای وارداتی برقرار شود.»

موتمنی خاطرنشان کرد:‌ «تنها در شرایط رقابت است که خودروساز داخلی در زمینه تغییر پلت‌فرم‌ها، بهبود طراحی و کیفی‌سازی تولیدات خود اقدام خواهد کرد. در فضایی که رقابتی نباشد خریداران هر خودرویی که تولید شود را می‌خرند، چون چاره‌ای جز این ندارند.»

وی تاکید کرد: «خودروسازان با آزادسازی واردات خودرو از این شرایط بهره خواهند برد و با کیفی‌سازی محصولات به تدریج مشتریان وفادار خود را به دست خواهند آورد.»

صنعت خودروی ایران می‌توانست در جایگاهی مناسب‌تر قرار گیرد

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تصریح کرد:‌ «اگر از ابتدا رقابت میان تولیدات داخلی و خارجی وجود داشت، صنعت خودروسازی ایران در جایگاهی مناسبتر قرار گرفته بود.»

وی با بیان اینکه بخشی از صف خرید برای خودرو به دلیل فاصله قیمتی میان قیمت کارخانه و بازار است، تصریح کرد:‌ «در دنیا کسی برای خرید خودرو صف نمی‌کشد و پول نقد پرداخت نمی‌کند. بنابراین رقابت اصل بقای خودروسازان داخلی کشور رقابت است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار