محمدپارسا نجفی*

سکوتی که هیسپان تی وی می‌شکند

گرچه هزاران شبکه تلویزیونی، خبرگزاری و سایت‌های خبری بین‌المللی که ادعای فراوانی در حمایت از آزادی و حقوق بشر دارند در جهان فعالیت می‌کنند اما شاهد هستیم مردم کشمیر، عربستان، بحرین و یمن در شدیدترین فشارهای ضد بشری به سر می‌برند و این روند سالهای سال است که ادامه داشته و دارد اما رسانه‌های جریان اصلی غرب کمترین توجهی به آن‌ها نداشته‌اند.

کد مطلب: ۱۲۶۹۴۵۷
لینک کوتاه کپی شد
سکوتی که هیسپان تی وی می‌شکند

قدرت نرم و استفاده از ابزار رسانه‌های بین‌المللی برای دولت‌های غربی بعد از جنگ جهانی دوم بسیار پررنگ بود؛ اروپا و آمریکا خواسته‌ها و منافع توسعه‌طلبانه خود را با مفاهیمی مانند حقوق بشر و دموکراسی به جهان تحمیل کردند تا هر متفکری در برابر آن‌ها ایستاد وی را به مخالفت با مردم‌سالاری و آزادی (لیبرال دموکراسی) متهم کنند حال‌آنکه نظام کاپیتالیستی غرب در پس این شعارها فقط به دنبال کسب سود و انباشتن بیشتر ثروت به هر قیمت از ملت‌های ضعیف جهان بود اما با این ترفند رسانه‌ای که کسب منافع نامشروع را با عنوان حقوق بشر و دموکراسی معرفی می‌کردند که این روند مزیت مضاعفی هم برای آنان به همراه داشت؛ اینکه افکار عمومی چه در داخل آمریکا و اروپا و چه در سطح جهان به هوای دموکراسی واقعی با آن‌ها همراهی کند.

یک نمونه آن تفاوت جنگ اوکراین با سایر بحران‌هایی است که غرب برای جهان اسلام ساخته است؛ رسانه‌های جریان اصلی غرب زمانی که منافع دولت امریکا اقتضا کند به‌محض شروع جنگ در اوکراین شروع به غوغا و جنجال می‌کنند و طرف مقابل خود را به نژادپرستی و (Racism) متهم می‌کنند اما رسانه‌های آلترناتیو و حقیقت‌گرا با بررسی آگاهی بخشی درباره ملت‌های مظلوم عالم مانند کشمیر، بحرین، نیجریه و بیشتر از همه یمن می‌توانند یک‌بار برای همیشه تیشه به ریشه فریب رسانه‌ای غرب بزنند.

شبکه‌هایی مانند هیسپان تی وی با معرفی شرایط 7 ساله در یمن و نیز ظلم مستمری که علیه مردم کشمیر و بحرین می‌شود توانسته‌اند تناقض ذاتی در غرب و گزینشی عمل کردن رسانه‌های غربی را به جامعه مخاطبان نخبه در جهان ازجمله ایالات‌متحده نشان دهند.

برای مثال هرگز در رسانه‌هایی که برای منطقه لاتین فعالیت می‌کنند، نمای حقیقی از وضعیت یمن ارائه نمی‌شود و بیشتر مردم نمی‌دانند که 7 سال است 30 میلیون یمنی، زیر بمباران آمریکا، انگلیس و عربستان سعودی قرار دارند و شورای امنیت سازمان ملل نیز این کشور مظلوم را تحریم، و محاصره کرده است. بلکه برعکس تلاش می‌شود دولت نجات ملی یمن که با انتخابات در صنعا تشکیل‌شده را عده‌ای شورشی معرفی کنند و یک گام فراتر از آن، مدافعان یمنی را نیز تروریست بخوانند و برعکس رئیس‌جمهور سابق یمن را که در ریاض به سر می‌برد به‌عنوان دولت قانونی یمن معرفی کنند.

درباره کشمیر و بحرین نیز فقط رسانه‌های حقیقت‌گرا مانند هیسپان تی‌وی اقدام به بیان حقیقت می‌کنند و حقوق پایمال‌شده مردم آن سرزمین‌ها را یادآور می‌شوند در حالیکه سایر رسانه‌های جهان از ارائه کوچک‌ترین اعتراضی یا حتی خبری در خصوص آن ملت‌ها خودداری می‌کنند.

اوج بی‌توجهی به حقوق بشر را در گردن زدن 81 نفر از مردم عربستان توسط دولت سعودی در اسفند 1400 می‌توان دید که در رسانه‌های جریان اصلی غرب هرگز بازتابی نداشت اما بازهم هیسپان تی وی به آن پرداخت. در حقیقت تنها تلویزیون خبری اسپانیایی زبان جهان که سکوت خبری در خصوص جنایات علیه مردم عربستان، یمن و بحرین را می‌شکند همین شبکه هیسپان تی وی است.

کارشناس رسانه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار