در گفت‌وگو با پانا؛

معصومه نورمحمدی: ما به ساخت مستند زنده‌ایم

امیدوارم گروه هنر و تجربه متوقف نشود

تهران (پانا) - معصومه نورمحمدی معتقد است که در دوران کرونا شرایط تولید برای ساخت فیلم دشوارتر شده است و مراکزی چون مرکز گسترش با کمبود بودجه مواجه هستند به همین دلیل بسیاری از طرح‌های مستندسازان در مرحله پژوهش باقی مانده است.

کد مطلب: ۱۲۶۸۹۸۱
لینک کوتاه کپی شد
معصومه نورمحمدی: ما به ساخت مستند زنده‌ایم

کارگردان مستند «مسافر فوکوشیما» در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «زمستان 1398 وضعیت کرونا مشخص شد و من در همان زمان اکران فیلم «مسافر فوکوشیما» را در سینماهای هنر و تجربه داشتم. به دلیل وضعیت ویژه‌ای که وجود داشت من هم از فرصت پیش‌آمده استفاده کرده و در خانه ماندم تا استراحت کنم اما فکر نمی‌کردم سال‌ها درگیر این موضوع شویم. ما مستندسازان عادت به یکجانشینی نداریم به همین دلیل پس از مدتی فعالیت را شروع کردم اما خیلی از فضاها تعطیل بود و باید ایده‌هایی که از پیش داشتم را بررسی می‌کردم.»

وی افزود: «علاوه بر شیوع کرونا، تحریم کشور، عدم توافق و به طبع آن تورم و وضعیت اقتصادی باعث دشواری در ساخت مستند شده است. مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی یکی از ارگان‌هایی است که مستندسازان به آن و بودجه اندکش امید دارند اما این مرکز هم این روزها وضعیت مالی خوبی ندارد و به بسیاری از فیلم‌سازان بدهکار است و بسیاری از پروژه‌هایش معلق مانده‌اند.»

این مستندساز با تأکید بر این‌که کاهش تولیدات سینمایی تنها به دلیل کرونا نیست و این مسائل خاص دیگری باعث کاهش کیفیت تولید می‌شود، تصریح کرد: «تمام فعالیت‌های من به‌عنوان مستندساز بستگی به تهیه بودجه دارد و پس از تهیه این سرمایه باید دید ممنوعیت‌های کرونایی سفر چه وضعیتی خواهند داشت. به‌هرحال ما هم مانند مردم درگیر این موضوع هستیم و باید تمام کارهای تحقیقاتی خود را در این مدت پیش ببریم تا در اولین فرصت نسبت به تولید این طرح‌ها اقدام کنیم.»

وی با اشاره به جوایز «مسافر فوکوشیما» گفت: «ما سفر می‌کنیم و فیلم مستند می‌سازیم پس از ساخت فیلم با این محصول به جشنواره‌های خارجی و ایرانی سفر می‌کنیم اما متأسفانه با وجود اتفاق کرونا هرچند «مسافر فوکوشیما» در بسیاری از جشنواره‌های خارجی و داخلی پذیرفته شد اما به دلیل کرونا تمام جشنواره‌ها آنلاین برگزار شدند و در نتیجه فیلمم به‌تنهایی سفر رفت اما خوشحالم فیلم دیده شد و جوایزی را به خود اختصاص دهد.»

نورمحمدی درباره فعالیت‌هایش در سال‌های شیوع کرونا توضیح داد: «در این مدت بسیار فیلم دیدم و کتاب خواندم و از همین طریق دو طرح خوب به ذهنم رسید. چند ایده مستند هم از پیش دارم که تمام این‌ها در فیلم‌خانه خانه سینما ثبت‌ شده است اما هیچ‌کدام فعلاً به مرحله تولید نرسیده‌اند. در حال گفت‌وگو با اشخاص و مراکز مختلف هستیم تا در صورت تهیه بودجه در اولین فرصت کار خود را آغاز کنیم.»

کارگردان مستند «سوزنگرد» افزود: «اگر بتوانم تابستان سفری به ژاپن داشته باشم، ایده تازه‌ام را به مرحله تولید خواهم رساند. امیدوارم بعد از دو سال این امکان فراهم شود و بتوانم در این سال مستندی تولید کنم.»

به گفته نورمحمدی تمامی مستندسازان دفترچه‌ای برای نگارش طرح‌ها و ایده‌های خود دارند که در روزمره زندگی و در مواجه با آدم‌ها و شرایط، نکاتی را در آن یادداشت می‌کنند. این فیلم‌ساز با اشاره به این دفترچه گفت: «امیدوارم طرح و ایده‌های‌مان در دفترچه‌های‌مان راکد نمانند و به بهترین شکل ممکن این ایده‌ها را به فیلم تبدیل کنیم. ما به ساخت فیلم مستند زنده هستیم و اگر شرایط فراهم نباشد زندگی سختی خواهیم داشت. درست است که فردی نمی‌تواند از راه تولید مستند امرار معاش کند اما ساخت فیلم مستند برای ما غذای روح است و با این کار احساس زنده‌بودن و موجودیت داریم.»

وی همچنین درباره اکران هنر و تجربه که این روزها یکی از خبرهای داغ رسانه‌هاست، عنوان کرد: «امیدوارم اکران سینمای هنر و تجربه ادامه یابد چون فیلم‌های سینمایی تجربی و مستند در این گروه اکران داشتند و اگر به هر دلیلی فعالیت این گروه متوقف شود باعث تأسف است. فیلم برای دیده شدن ساخته می‌شود نه برای آرشیو شدن در سازمان‌ها یا خانه‌ها. امیدوارم مسئولان شرایطی را فراهم کنند که مخاطبان بیشتری امکان تماشای فیلم‌ها را بیابند. هرچند هر چه زمان می‌گذرد اوضاع و شرایط ما در تولید و اکران بدتر می‌شود و با تغییر مدیران گوش شنوای آن‌ها هم کاهش می‌یابد. متأسفانه بسیاری از این مدیران به دنبال خواسته‌های خود هستند درحالی‌که باید به تجربیات سال‌های گذشته و نقطه نظرات دیگران هم اهمیت داد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار