سعیدی در گفت‌وگو با پانا:

رویکرد دیپلماسی فعال دولت با کشورهای همسایه بسیار قابل دفاع است

دیپلماسی فعال با کشورهای همسایه در دولت آقای رئیسی به خوبی شروع شده است/ اصل سفرهای استانی یک ضرورت انکارناپذیر است

تهران (پانا) - نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی رویکرد دیپلماسی فعال دولت سیزدهم با کشورهای همسایه را رویکردی مثبت و قابل دفاع دانست و تاکید کرد این رویکرد سبب رونق اشتغال و بهره‌مندی اقتصادی کشورمان خواهد شد.

کد مطلب: ۱۲۶۸۷۴۴
لینک کوتاه کپی شد
رویکرد دیپلماسی فعال دولت با کشورهای همسایه بسیار قابل دفاع است

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا ضمن ارزیابی عملکرد دولت سیزدهم،‌ اظهار کرد: «دولت سیزدهم کار خود را زمانی شروع کرد که کووید۱۹ همه ارکان جامعه را دچار چالش کرده بود، دولت قبلی اصرار داشت که حتی مسأله واکسن را به مباحث تحریمی گره بزند. عزیزان ما در دولت سیزدهم توانستند با یک برنامه‌ درست واکسن را تامین کنند و واکسیناسیون سراسری به صورت خوبی انجام شد که به نظر من جزو نقاط قوت دولت بود.»

اصل سفرهای استانی یک ضرورت انکارناپذیر است

وی افزود: «همچنین در بحث سفرهای استانی، ممکن است خیلی‌ها به نحوه و مدل سفرها معترض باشند و بسیاری از مصوبات سفرها شاید اجرایی نشده باشد اما اصل سفرهای استانی یک ضرورت انکارناپذیر است و من معتقدم این رویه، یک رویه بسیار قابل دفاع است. می‌طلبد که روش‌های بهتری را هم اجرا کرد اما اصل موضوع برای کم کردن فاصله بین مناطق کم برخوردار و محروم باید انجام شود. رئیس‌جمهور در این سفرها رودرو با مردم صحبت می‌کند و این رویکرد قابل دفاعی است.»

وی بیان کرد: «موضوع دیگری که در این دولت در دستور کار قرار گرفته و در همین فرصت کوتاه با هماهنگی‌هایی که با قوه قضاییه داشته انجام شده است، بحث آزادسازی سواحل بوده است. سواحل و استفاده از آنها حق طبیعی مردم است و در این حوزه به خوبی عمل شد.»

این نماینده مجلس با اشاره به سیاست خارجی دولت سیزدهم، گفت: «در بحث دیپلماسی، رویکرد وزارت خارجه در دولت قبل ارتباط با کشورهای غربی و اروپایی بود در حالی که ما به ویژه در شرایط تحریمی نیازمند ارتقای سطح روابط با کشورهای همسایه هستیم. سفرهایی هم که رئیس‌جمهور داشتند و تعاملاتی که تاکنون اتفاق افتاده واقعا شرایط فعال‌سازی روابط با کشورهای همسایه را ممکن ساخته است که بسیار ارزشمند است و به طبع آن نیازمند این هستیم که غیر از دستگاه دیپلماسی، دستگاه‌های دیگر نیز مانند وزارت اقتصاد، حوزه گمرک، و وزارت کشور در بحث بازارچه‌ها از این ظرفیتی که کشورهای همسایه دارند و می‌تواند مخصوصاً در شرایط تحریمی باعث رشد و شکوفایی اشتغال در منطقه و انتفاع ملی در حوزه اقتصادی شود می‌طلبد که بیشتر از اینها از این ظرفیت استفاده شود که تا این لحظه انتظاری که ما داشتیم برآورده نشده اما اصل رویکرد دیپلماسی فعال با کشورهای همسایه رویکرد بسیار خوبی است که به خوبی در دولت آقای رئیسی شروع شده است.»

سعیدی ادامه داد: «باید قبول کنیم که به لحاظ تورم اتفاقات زیادی افتاده است. دولت علی‌رغم تلاش‌های خوبی که داشته است ولی ما هنوز در بحث تورم، دارای شوک تورمی در بسیاری از مواد ضروری هستیم. اکنون با حذف ارز ترجیحی پیش‌بینی می‌شود این شوک بیشتر شود. اگر دولت سازوکار جدی برای مهار تورم بیاندیشد آن وقت می‌توان گفت که عوامل مختلفی که بیان شد حتما منجر به بازسازی اعتماد عمومی خواهد شد. در غیر این صورت اگر مردم اثر همه این اتفاقات خوب را در زندگی و معیشت خود احساس نکنند انتظار اینکه آن اعتماد دوباره بازگردد انتظار نابه‌جایی خواهد بود.»

وی در پایان خاطر نشان کرد: «یکی از مهمترین شاخص‌های انقلاب ما عدالت و توزیع برابر فرصت‌ها بوده است که متاسفانه شاهد هستیم که در حوزه مناطق محروم این موضوع بسیار تلخ و گزنده است. کماکان ما شاهد هستیم در بحث توزیع شاخص‌های توسعه‌ای فاصله معنادار و نجومی بین مناطق محروم و مناطق برخوردار وجود دارد. مجلس شورای اسلامی با پیش‌بینی ردیف‌های بودجه درخصوص محرومیت‌زدایی تلاش کرده بخشی از این فاصله‌ها را مرتفع کند اما کماکان انتظار ما خیلی بیشتر از اینهاست.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار