عمارت ذوالفقاری و موزه مردان نمکی/فیلم

زنجان (پانا) - عمارت ذوالفقاری و موزه مردان نمکی یکی از بناهای تاریخی و گردشگری شهر زنجان است که بیانگر تاریخ معاصر و تاریخ کهن زنجان است و به شهر نقش و نگار زیبایی داده است.

کد مطلب: ۱۲۶۵۷۳۸
لینک کوتاه کپی شد
عمارت ذوالفقاری و موزه مردان نمکی/فیلم

عمارت ذوالفقاری از جاهای دیدنی شهر زنجان است و در ضلع شمالی سبزه‌میدان و مسجد جامع قرار گرفته است. این بنا ساختمان مسکونی و اداری حکمران زنجان به نام محمودخان ذوالفقاری بوده و امروزه محل نگهداری مردان نمکی است.

مردان نمکی نیز انسان‌هایی هستند که بر اثر ریزش لایه‌های نمک، قرن‌ها پیش در معدن نمک چهرآباد مدفون شدند و پس از کشف و شناسایی، در این موزه به معرض نمایش عموم گذاشته شدند. اکنون این مردان روایتگر تاریخ و تمدن این سرزمین هستند.

پوشینه‌های طرح‌دار رنگی، چاقوی بسته شده به کمر مرد نمکی، پاپوش‌ها و موهای بلند این مومیایی‌ها بیانگر تمدن کهن زنجان است.

تحقیقات نشان می‌دهند این منسوجات متعلق به دوره هخامنشی و ساسانی بوده که در بافت آنها از تکنیک‌های متفاوتی در آن دوره استفاده شده است. این منسوجات از جنس‌های مختلف مو، پشم و نمدی بوده و وجود نقش‌های مختلف و طرح‌های‌ زیبا در بافت این پارچه‌ها از ویژگی‌های بارز آنها به شمار می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار