رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار تهران در گفت‌وگوی پانا

شب عید هیچ کمبودی در تامین آجیل و خشکبار نداریم

تهران (پانا) - رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار تهران با اشاره به افزایش 70 درصدی قیمت آجیل نسبت به سال گذشته عنوان کرد که مردم حتماً از فروشگاه‌های مجاز خرید کنند تا از بهداشتی بودن اقلام‌شان مطمئن باشند.

کد مطلب: ۱۲۶۴۱۲۷
لینک کوتاه کپی شد
شب عید هیچ کمبودی در تامین  آجیل و خشکبار نداریم

اعظم پویان - مصطفی احمدی، رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار تهران در گفت‌وگو با پانا درباره وضعیت قیمت آجیل در آستانه نوروز 1401 گفت: «از میان حدود 70 تا 80 قلم جنسی که آجیل‌فروشی‌ها می‌فروشند، شاهد افزایش قیمت حدودی 70درصدی هستیم.»

ارزان‌ترین آجیل بادام‌زمینی است

وی افزود: «بیشترین افزایش قیمت مربوط به تخمه ژاپنی است. این در حالی است که این کالا در سال‌های گذشته ارزان‌ترین قلم کالایی موجود در بازار بود اما متأسفانه امسال به دلیل خشکسالی و کم‌بارشی تولید این محصول 60 درصد کمتر شد. همچنین در فصل تابستان تجار عراقی مقدار زیادی از جنس‌های موجودی ما را بردند و در نهایت تخمه ژاپنی به‌شدت گران شد.»

احمدی درباره ارزان‌ترین قلم جنس آجیل شب عید گفت: «اکنون قیمت بادام‌ زمینی ارزان‌ترین قلم جنسی است که در بازار داریم.»

شب عید هیچ کمبودی در آجیل و خشکبار نداریم

رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار تهران با اشاره به اینکه امسال هیچ کمبودی در آجیل شب عید نخواهیم داشت، اظهار کرد: «خوشبختانه امسال در نوروز کمبودی در آجیل و خشکبار ک نداریم، یعنی این مقدار جنسی که در بازار داریم جوابگوی این مقدار مشتری بازار است و تقاضا با جنس موجود متناسب است.»

تعداد مشتری‌های خریدار آجیل کمتر شده است

وی با اشاره به اینکه تعداد مشتری‌ها نسبت به سال گذشته روند کاهشی داشته، اظهار کرد: «مشتری‌های ما نسبت به سال گذشته کمتر شده‌اند. البته آجیل و خشکبار آخرین مرحله خرید شب عید خانوار است و از این‌جهت هنوز دقیق نمی‌توانیم بگوییم استقبال مردم نسبت به سال گذشته چقدر بوده است.»

نحوه قیمت‌گذاری آجیل چگونه است؟

رییس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار تهران در ادامه درباره نحوه قیمت‌گذاری آجیل عنوان کرد: «ما قیمت مصوبی نداریم زیرا این نوع کالاها جزو اقلام سبد خانوار محسوب نمی‌شود اما فروشنده هم نمی‌تواند به هر قیمتی دلش خواست بفروشد یک فاکتور معتبر خرده یا عمده‌فروشی دارند که بازرسان ما می‌شناسند و همان را بررسی می‌کنند. آنچه قیمت آجیل را مشخص می‌کند عرضه و تقاضا، نرخ ارز و مقدار صادرات است و اینکه کالا را با چه قیمت تمام‌شده‌ای باید به مردم بدهیم و نرخ سود ما هم مشخص است.»

وی افزود: «10 درصد نرخ سود خرده‌فروشی است و 3 درصد نرخ سود عمده‌فروشی تعیین شده است و همه این‌ها با فاکتور فروش مطابقت داده می‌شود و اگر تخلف کنند با آن‌ها برخورد می‌شود.»

احمدی عنوان کرد: «مردم هم بخواهند می‌توانند فاکتورها را ببینند تا متوجه شوند چه سودی روی کالایشان کشیده شده است اما حقیقتاً امسال چون آجیل و خشکبار گران است فروشندگان فقط به دنبال فروش کالای‌شان هستند چون بازار رقابتی است و می‌خواهند کالای‌شان نماند و بفروشند.»

نحوه برخورد با متخلفان فروشنده آجیل و خشکبار

احمدی درباره اینکه مردم در صورت مشاهده تخلف و داشتن شکایت چه باید بکنند، عنوان کرد: «اگر مردم تخلفی مشاهده کردند می‌توانند به اتحادیه آجیل و خشکبار مراجعه کنند و یا به 124 زنگ بزنند آن‌ها هم به اتحادیه اطلاع می‌دهند و ما بازرسانمان را می‌فرستیم تا تخلف را بررسی کنند. شکایات مردم برای ما مهم است و اتحادیه و بازرسی اصناف در خدمت مردم در این ایام است.»

احمدی در پایان از مردم خواست از فروشگاه‌های مجاز خرید کنند. وی افزود: «مردم حتماً این نکته را مدنظر داشته باشند که از آجیل‌فروشی‌هایی که پروانه کسب از اتحادیه دارند خرید کنند تا اگر به مشکلات بهداشتی برخورد کردند اتحادیه هم بتواند برخورد کند زیرا کسانی که مجوز رسمی ما را دارند از افزودنی‌های بهداشتی و مجاز مثل زعفران استفاده می‌کنند تا آجیل و خشکبار را رنگ کنند یا نهایت برای مناسب‌سازی قیمت از زردچوبه استفاده می‌کنند اما آجیل‌فروشی‌های خلق‌الساعه‌ای هستند که افزودنی‌های غیرمجاز و غیربهداشتی استفاده می‌کنند. هرچند بازرسی‌های ما مداوم بررسی می‌کنند اما خود مردم هم باید حواس‌شان را جمع کنند تا ضرر نکنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار