نوروز و فرصت‌های گالری‌گردی؛ «بهاریه» هنرمندان در پروژه‌های آران

تهران (پانا) - گالری‌های پایتخت در روزهای تعطیل نوروز 1401 باز هستند و نوروز هم فرصتی مناسب برای گالری‌گردی به حساب می‌آید.

کد مطلب: ۱۲۶۴۱۲۵
لینک کوتاه کپی شد
نوروز و فرصت‌های گالری‌گردی؛ «بهاریه» هنرمندان در پروژه‌های آران

نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «بهاریه» که از جمعه ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ در گالری پروژه‌های آران برپا شده است، تا جمعه ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ در این گالری برپاست.

منیژه آرمین، محمد اسکندری، پریسا تقی پور، سارا توانا، تاج‌سر جعفری، پریسا حجازی، منیژه حجازی، ساله شریفی، آرزو شهدادی، رنه صاحب، نسترن صفائی، شهرزاد عراقی‌نژاد، مریم فرشاد، مهدی فرهادیان، محیا گیو، پارسوآ مهتاش، کوشا موسوی و الله‌یار نجفی هنرمندانی هستند که آثارشان در این نمایشگاه به نمایش درآمده است.

در بیانیه نمایشگاه «بهاریه» آمده است:
«گل برای لذت خود می شکفد (اسکار وایلد)

غزلی برای قالی باغی - توسط شاعر صوفی گمنام از سده نهم هجری.

در این فرش، بهار زیبا همیشه زنده است، ایمن از سوز آتش تابستان و از بادهای سترگ پائیز، از ستم یخ و برف زمستان، ساکن و شادمانه شکوفان.

چشم های خشکیده از گرمای بیابان در سایه مخملی اش التیام می‌ یابند. در ریزش فواره هایش و موج حوض‌هایش، در خنکای خلوت اش اندام زخم خورده ترمیم می شوند و قلب‌های خسته دگربار به شوق می‌رسند. راه آمده سترناک بود.

گیج از یکنواختی و استهزا شده در دست اشباح هذیانی، احاطه شده با مرگ کمین کرده در پوشش‌های گوناگون اجنه‌های وحشتناک و جانوران سبع، گرمای سوزان و طوفان‌های مشتعل: پس از این همه بیم و خطر، سرانجام آزاد: همه گان در باغ ایمن.

اینجا زمین رنجیده سرانجام می‌زاید. از مرگ مسلم دنیایی نو و زیبا متولد می‌شود. در لایه های زیرین خاک، سنبل ها در بند خفته اند. در بیابان سنگی غم افزا و عریان - بی زمان و با حوصله و غرق در اندیشه - آگاه از زندگِی در درون، با وعده باروری و وفور، و همیشه در عطش رستگاری: زمین سرنوشت خود را آشکار می‌کند.

پس آیا نمی توانیم این زیبایی را که منشآ امید است تسخیر کنیم و بازگردانیم؟ روشن مثل آئینه که در آبهای خاطراتمان شناور باشد یا بدام افتاده در تور نامرئی شاعران، بس وسیع، بس شکننده، در عین حال اسیرکننده و فاتح واقعیت‌های فّرار؟

تنیده از طلا و لاجورد، درخشان چون آهن خمیده. پوشش گیاهان - رویاگونه در درخشندگی الوان یا نه - در سایه های فاخر لاکی های صیقلی، آرام ولی قوی، در قهوه ای های خاموش و عسلی های خالص، یشمی های خنک و دارچینی دلپذیر: این دنیای پریان دوباره واقعی می‌شود.

در این تصادمات ناگهانی آغوشی شیرین را جستجو کن، در دلربایی آهنگی موزون با وقار گام بردار و یا با شناب جست و خیز کن: پدیدار شدن، عقب نشینی کردن، بازگشتن. با قطعیتی آرام. تمامی مناقشات به آشتی میرسند، در مخلوطی ازهم پیمانی، همچون هم نوایان که هر قطعه از آوازی را شادمانه میخوانند، و در وجد بازی چندصدائی، شناور در نرمی یا وحشیانه آزاد، و در عین حال لنگر انداخته در ابدیت.»

گالری پروژه‌های آران در خیابان نوفل لوشاتو کوچه لولاگر پلاک ۵ واقع و شنبه‌ها و یکشنبه‌ها تعطیل است و از ساعت ۱۳ تا ۱۸ میزبان علاقمندان خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار