رئیس سازمان جنگل‌ها در گفت‌وگو با پانا:

اجرای «کاداستر» از زمین‌خواری پیشگیری می‌کند

۹۵ درصد از طرح کاداستر پیش رفته است/ در موضوع آزادسازی سواحل همکاری جدی داریم

تهران (پانا) - رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور راه مبارزه با زمین‌خواری را استفاده از روش‌های پیشگیرانه عنوان کرد و مهم‌ترین راهکار را اجرایی کردن طرح کاداستر دانست.

کد مطلب: ۱۲۶۳۴۴۰
لینک کوتاه کپی شد
اجرای «کاداستر» از زمین‌خواری پیشگیری می‌کند

در سالی که گذشت یکی از پر سر و صداترین خبرها موضوع آزادسازی سواحل به دستور رئیس دولت سیزدهم بود. رئیس‌‌‌جمهوری در روز 8 بهمن 1400 در جریان سفر به استان گیلان، فرمان داد: «کلیه دستگاه‌های دولتی موظف‌اند نسبت به آزادسازی مناطق ساحلی تصرف شده تا مرز قانونی (حداقل ۶۰ متر از ساحل) اقدام کنند.» در ادامه این نامه تأکید شد که با فوریت و ظرف حداکثر ۲۰ روز هر یک از دستگاه‌های دولتی که تصرفاتی در مناطق ساحلی دارند، اقدام لازم و معمول را انجام داده و نتیجه را به دفتر رئیس‌جمهوری اعلام کنند.

بعد از این ماجرا موضوع مبارزه با زمین‌خواری مجدد بر سر زبان‌ها افتاد و البته در همان ضرب الاجل تعیین شده از سوی رئیس‌جمهوری اقدامات مؤثری انجام شد.

مبارزه با زمین‌خواری یعنی حفاظت از امنیت غذایی کشور

سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در اولین جلسه کارگروه فراقوه‌ای مبارزه با زمین‌خواری یکی از برنامه‌های اصلی رئیس‌جمهوری را مبارزه با فساد و از جمله فساد زمین‌خواری عنوان کرده بود. وی زمین را یک میراث ملی برای آیندگان بیان کرده و عنوان کرده بود که اگر این اراضی به کشاورزی اختصاص داشته باشد در امنیت غذایی کشور بسیار مؤثر خواهد بود و متأسفانه استان مازندران در سال‌های اخیر بهترین اراضی کشاورزی را از دست داده است.»

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری مهم‌ترین اقدام برای مبارزه با زمین‌خواری را طرح کاداستر دانست.

کاداستر همان حدنگاری یا نقشه‌برداری ثبتی است، یعنی نقشه‌برداری‌ که ارزش حقوقی داشته باشد و بتوان بر اساس مرزهای آن، سند مالکیت صادر کرد. کاداستر با استفاده از عکس‌برداری هوایی، تهیه نقشه و جمع‌آوری اطلاعات مالکیتی و فنی از زمین‌، مساحت و حدود دقیق اراضی را مشخص و کمک می‌کند که زمین‌ها سنددار و از قانون‌شکنی و دعاوی ملکی جلوگیری شود.

طرح کاداستر از زمین‌خواری پیشگیری می‌کند

مسعود منصور، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با پانا درباره یکی از جدی‌ترین طرح‌ها برای جلوگیری از زمین‌خواری اظهار کرد: «در موضوع زمین‌خواری باید رویکرد پیشگیرانه داشته باشیم و یکی از طرح‌های موفق برای پیشگیری از زمین‌خواری، اجرایی کردن طرح کاداستر است.»

95 درصد از طرح کاداستر پیش رفته است

منصور با بیان اقدامات انجام شده از سوی سازمان جنگل‌ها برای اجرایی شدن طرح کاداستر گفت: «رویکرد ما باید پیشگیرانه باشد و طرح کاداستر هم همین موضع‌گیری را دارد. امسال بیش از 95 درصد کاداستر پیش رفته است و اوایل سال آینده قرار است اشکالات آن را برطرف کنیم و اصلاح شده آن به‌طور کامل اجرایی شود.»

وی افزود: «کاداستر در حفاظت اراضی ملی بسیار اثرگذار است. همچنین ساماندهی نیروها و تقویت تجهیزاتشان، ایجاد مرکز مانیتورینگ، استفاده از خدمات پهپادی، تقویت تجهیزات و سیستم خودروها و غیره کمک می‌کند که کارها را به خوبی پیش ببریم. همچنین راه‌اندازی سامانه‌ها به‌خصوص سامانه حمل چوب می‌تواند از قاچاق چوب جلوگیری کند و بسیار تأثیرگذار است. کارهای طرح و غیره همه پیشگیرانه است یعنی وقتی عرصه‌ای طرح دارد مجری حافظ اراضی هست و ما توان مان را در این زمینه افزایش می‌دهیم.»

از 289 مورد تصرف سواحل تعداد 205 مورد ساحل آزاد شده است

وی با اشاره موضوع آزادسازی سواحل و همکاری سازمان جنگل‌ها در این زمینه گفت:‌ «موضوع آزادسازی سواحل از محوری‌ترین موضوعاتی بود که سازمان جنگل‌ها در اجرایی شدن این مهم فعالانه حضور داشت. حدود 289 مورد تصرفی که در سواحل وجود داشت بیش از 205 مورد را انجام دادیم و مابقی در حال اجرایی شدن است و در دست اقدام داریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار