معاون تعاون وزیر کار در پاسخ به پانا:

تعاونی‌های استانی برای وام بدون ضامن ابتدا به صندوق ضمانت مراجعه کنند

وزارت تعاون باعرضه سرخابی‌ها در بورس مخالف است

تهران (پانا) – معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره جزییات دادن وام بدون ضامن به تعاونی‌ها عنوان کرد که یکی از اشتباهات مهمی که در این زمینه رخ داده این است که تعاونی‌ها مستقیم به بانک مراجعه می‌کنند درحالی‌ که ابتدا باید به صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری وزارت تعاون مراجعه کنند و بعد از دریافت نامه مربوطه درخواست وام‌شان را به بانک مورد نظرشان اعلام کنند.

کد مطلب: ۱۲۶۱۸۲۸
لینک کوتاه کپی شد
تعاونی‌های استانی برای وام بدون ضامن ابتدا به صندوق ضمانت مراجعه کنند

«مهدی مسکنی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری که به مناسبت برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای شش‌ماهه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، عنوان کرد: «در این 117 روزی که من حضور داشتم مشکلات تعداد 1500 تعاونی را احصا کردیم و از میان مجموع 680 اتحادیه با تعداد زیادی از همین تعاونی‌ها جلسه داشتیم.»

ایجاد مراکز علم و تعاون در دانشگاه‌های کشور

مسکنی افزود: «سه نوع تعاونی توزیعی، تولیدی و خدماتی داریم و با نمونه‌هایی از تمامی 117فعالیت‌های تعاونی جلسه داشتیم. برنامه‌های کوتاه‌مدتی مانند قانون تعاون که 11سال است در مجلس مانده را در دست بررسی داریم و همچنین در برنامه‌های بلند مدتی چون تعیین جایگاه تعاون در برنامه هفتم توسعه و غیره را در حال اجرا داریم. تعداد 100 مورد از تعاونی‌های جدید برای دهک‌های پایین راه‌اندازی شده است. همچنین 2500 مورد درخواست تعاونی داریم که در سامانه است و نشان از توجه وزارتخانه به بخش مردمی است. ایجاد دو مرکز علم و تعاون در دو دانشگاه قم و دانشگاه علم و صنعت ایجاد شد امیدواریم در مجموع این مراکز علم و تعاون را به 40 عدد در دانشگاه‌های مختلف کشور برسانیم.»

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: «از دیگر کارهای انجام‌شده کار ویژه سهام عدالت را داشتیم و با پیگیری‌های انجام‌شده توانستیم 75 درصد معوقات تا سال 98 را از بورس بگیریم و مطالبات تا سال 1400 از بورس در حال پیگیری است.»

پرچالش‌ترین تعاونی وزارت کار

وی درباره پرچالش‌ترین بخش از تعاونی‌ها که تعاونی مسکن است، گفت: «پر چالش ترین بخش تعاونی‌ها، تعاونی مسکن بود و در 2 میلیون 200هزار مسکنی که در قالب مسکن مهر توافق شده بود به سرانجام رسید و فقط تعداد 39هزار مورد شکست خورد. البته 5 هزار تعاونی از این تعداد، 39 هزار مسکن‌ مهر تحویل داده می‌شود و مابقی را به‌مرور مشکلات‌شان برطرف می‌شود. بعد از سهام عدالت، تعاونی مسکن دومین نقطه حضور پررنگ ما بود. همچنین معاونت تعاون از کارگروه شورای عالی مسکن حذف شده بود و اکنون مجدد به عضویت این شورا در آمد.»

معاون وزیر کار درباره سند توسعه تعاون و قابلیت اجرایی‌شدن آن گفت: «هر آن چه در سند توسعه وزارت تعاون وجود دارد از نظر من قابلیت اجراشدن دارد اما از نظر دولتی با بودجه و مقدورات نگاه خاص خودش را دارد. به‌هرحال سندی از دولت در آمده و حالا باید روی این مهم کار شود تا محقق شود. سندی که در آخرین روزهای دولت آقای احمدی‌نژاد مطرح شد و حالا مغفول مانده است و در دولت قبلی هم اراده اجرایش بود اما اجرایی نشد.»

نماینده باشگاه رئال گفت که بردن سرخابی‌ها به بورس اشتباه است

مسکنی درباره تعاونی‌شدن سرخابی‌ها گفت: «در معاونت تعاون ظرفیت حقوقی و توانایی مالی وجود دارد که این مسئولیت را بر عهده بگیرد. ما از روز اول می‌دانستیم جریان‌های فکری وجود دارد که مخالف این مهم هستند و امروز بروز و ظهور کرده است. ما مصادیق خارجی آوردیم که چه باشگاه‌هایی به‌صورت تعاونی اداره می‌شود و نماینده رئال عنوان کرد که قطعاً رفتن سرخابی‌ها به بورس اشتباه است و البته براساس تجربه گذشته خودشان این را بیان کرد. باید مسئله برای ده سال دیگر حل شود. هوادار و سهام‌دار با هم متفاوت است و می‌خواهیم عدالت توزیعی باشد. پیشنهاد تعاونی‌شدن سرخابی‌ها از سوی ما نبود بلکه کار تحقیقی و دانشگاهی انجام شده است. ایده از سوی دکتر حبیبی و دکتر کاظمی مطرح شده که متعلق به دانشکده کارآفرینی تهران است.»

مسکنی ادامه داد: «هوادار نقشش در این واگذاری به بورس کجا تعریف می‌شود و عدم استقبال بازار هم هشدار جدی هست. ظاهراً سیاست بالادستی‌ها بر این نیست وزارت تعاون وارد این مهم شود و واگذاری سرخابی‌ها به بورس نشان می‌دهد باور به تعاونی‌ها وجود ندارد. در مورد ایران‌خودرو هم همین است. چرا نباید به تعاونی‌ها واگذار شود.»

توان تامین مالی این دو باشگاه مهم را داریم

وی افزود: «ما سیاست پنهان کردن سیاست‌ها را نداریم. پرسودترین شرکت‌ها سهام عدالت است. تجربه سهام عدالت در مورد سرخابی‌ها را داشتیم. بخش تعاون از بخش خصوصی موفق‌تر می‌تواند سرخابی‌ها را مدیریت کند زیرا با هم کار کردن تمرین و تجربه شده است. 49 میلیون مشمول سهام عدالت داریم و همین نشان از عمق تجربه کار گروهی وزارت تعاون است.»

وی درباره اینکه بخش تعاون می‌تواند تأمین منابع برای مدیریت سرخابی‌ها داشته باشد یا خیر گفت: «حقیقت این است که 5هزار میلیارد تومان فقط از تعدادی از تعاونی‌های ما تا الان اعلام آمادگی کردند.»

15 هزار شغل ایجاد کردیم

مسکنی درباره زیرساخت‌های ایجاد اشتغال در وزارت کار در یک سال اخیر گفت: «زیرساخت‌های اشتغال را برقرار کردیم و دو گلوگاه داریم، در هفته تعاون و دهه فجر آمارهایی از اشتغال اعلام شده است و بر این اساس 15هزار شغل ایجاد شده است. بر اساس برنامه‌ریزی‌ برای سال آینده دو طرح داده‌ایم. طرح تات و دیگری بحث مشاغل خانگی است.»

تعاونی‌ها برای وام بدون ضامن مستقیما به بانک مورد نظرشان نروند

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به پانا درباره دغدغه تعاونی‌های استانی که با وجود وعده وزارت تعاون با مراجعه به بانک‌ها نمی‌توانند بدون ضامن وامی دریافت کنند، گفت: «در صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، تضمین را به‌صورت ضربدری، خوشه‌ای برای تعاونی تسهیل کرده‌ایم و اگر تعاونی‌ها به‌صورت زنحیره ای و خوشه‌ای باشند می‌توانند از تسهیلات صندوق ضمانت تا 500میلیون وام با چک و بدون ضامن دریافت کنند.»

وی افزود: «ضعفی که در اینجا وجود دارد و البته بیشتر متوجه بخش تعاون وزارتخانه است این است که از آموزش این موضوع غفلت کرده‌ایم و اصلاً توضیح نداده‌ایم این صندوق چه مزایایی دارد و هنوز تعاونی‌ها توجیه نیستند باید به این صندوق مراجعه کنند و بعد ضمانت‌نامه این صندوق را به بانک ببرند. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار