کارپرداز مجلس دانش‌آموزی کشور:

‌ یک جرقه کافیست تا جوانان مسیر پیشرفت کشور را هموارتر سازند

تهران (پانا) - کارپرداز مجلس دانش‌آموزی کشور با بیان اینکه فقط یک جرقه کافیست تا جوانان مسیر پیشرفت کشور را هموار تر سازند بر لزوم توجه ویژه مسئولین بر این امر تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۶۰۶۷۰
لینک کوتاه کپی شد
‌ یک جرقه کافیست تا جوانان مسیر پیشرفت کشور را هموارتر سازند

شایان تک تاز؛ مشاور دانش آموزی وزیر آموزش و پرورش در ابتدا با اشاره به نقش جوانان در آینده هر کشور به پانا بیان کرد: «از گذشته تا کنون و از حال حاضر تا به آینده مهمترین سرمایه های هر کشور و هر جامعه ای جوانان و نوجوانان آن کشور خواهند بود. ما باید توجه ویژه ای هم به جوانان و هم به نوجوانان کشورمان داشته باشیم، چرا که جوانان و نوجوانان ما هستند که تغییر و تحول را در کشور ایجاد خواهند کرد. دانش آموزان نقش قابل توجهی در شکل گیری اندیشه، فکر نو، هدایت نسل ها و مسائل مختلف در جامعه دارند که می توان روی آن سرمایه گذاری کرد.»

کارپرداز مجلس دانش آموزی در رابطه با مطالبه گری نسل جوان و تاثیر استفاده از نظرات دانش آموزان اظهار کرد: «دانش آموزانی که در فرهنگ ها و سنین مختلف و با دیدگاه‌های متفاوت هستند همگی مطالباتی مشترک دارند که این مطالبات از دیدگاه مسئولین گاه مطالبه به حق شمرده نمی‌شود. دانش آموزان دیدگاهی خاص دارند که می‌توانند مطالباتی خاص نیز داشته باشند، آنها مطالبات را از دیدگاه خودشان بیان می‌کنند. این نکته مسئله بسیار مهمی است. این تفاوت مطالبه ای که مسئولین و دانش آموزان دارند باعث پیشرفت در جامعه می شود. اما نیازمند بستری هستیم تا دانش آموزان بتوانند به صورت آگاهانه و آزادانه مطالبات خود را ارائه بدهند. ما باید نسل جدید خود را دریابیم و به آنان اعتماد کنیم. به حمدالله هم‌اکنون نهادها و تشکل‌های مختلفی زیر مجموعه آموزش و پرورش وجود دارد که به دانش آموزان این امکان را می دهد که در راستای استعدادها و توانایی‌های خود مطالبه کنند و در پیشبرد آن گام بردارند، به خصوص مجلس دانش آموزی که یک نهاد صنفی و مشورتی است و این عملکرد را به خوبی دنبال می کند. مسئولین نیز با توجه بیشتر به مطالبات دانش آموزان علاوه بر ایجاد عزت نفس در دانش آموزان سبب ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای گام برداشتن در سوی پیشرفت و آبادانی کشور می شوند.»

نماینده دهمین دوره مجلس دانش آموزی کشور همچنین ضمن تاکید بر نقش پرورشی دانش آموزان افزود: «هم اکنون در سراسر جهان وزارت آموزش و پرورش یکی از مهمترین ارکان در جامعه به حساب می آید و وظیفه آن پرورش دانش آموزانی است که بتوانند بر اساس عقاید و ارزش‌های حاکم بر کشور به خوبی برخورد کنند و بتوانند از عقاید و ارزش‌ها پاسداری کنند. بنابراین شایسته است که به قشر دانش آموز و به فرهنگیان عزیزمان در سراسر کشور توجه ویژه ای داشته باشیم.»

شایان تک‌تاز در ادامه یکی از کلیدی ترین مسائل را در آموزش و پرورش تربیت های شش گانه سند تحول بنیادین برشمرد و اذعان کرد: «یکی از مسائلی که در آموزش و پرورش با آن سر و کار داریم و در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز به عنوان یکی از تربیت های شش گانه پرورشی اشاره شده، تربیت سیاسی و اجتماعی است، که این تربیت به دست سازمان دانش آموزی سپرده شده است.»

عضو هیئت رئیسه مجلس دانش آموزی همچنین در رابطه با نقش پرورشی مسئله پرورشی در حوزه تربیتی بیان کرد: «تربیت سیاسی و اجتماعی یکی از زیرشاخه های پرورش به حساب می آید. آموزش و پرورش از دو واژه متشکل شده و باید هر دو موضوع آموزش و پرورش به صورت متوازن پیش برده شوند. ما دانش آموزی را با پیشبرد متوازن آموزش و پرورش در این نهاد تربیت کنیم. چنین دانش آموزی همان دانش آموز کاملی است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و به آن اشاره شده. این دانش آموز آمادگی پذیرش مسئولیت خود در جامعه را دارد.»

کارپرداز مجلس دانش آموزی با اشاره به دیدگاه و تفکر اولیای دانش آموزان و ساختار آموزشی گفت: «این روزها دانش آموزان، اولیا و حتی مدارس و ساختار سازمانی اداره آموزش و پرورش به مسائل پرورشی توجه کافی ندارند، چرا که خانواده‌ها ترجیح می‌دهند فرزندانشان در امتحانات نمره خوبی کسب کنند ولی اگر در رشد اجتماعی ایراداتی داشته باشند آنچنان برایشان مهم نیست و یا به آن توجهی نمی‌کنند. مدارس نیز به دنبال این هستند که کنکور را برای دانش‌آموزان به اولویت تبدیل کنند و هر چه تعداد قبولی‌های دانشگاه بیشتر باشد احساس موفقیت بیشتری نیز حس می‌کنند. البته خانواده و ساختار نیز مجبور به تبعیت از این شرایط هستند اما این شرایط هیچ گونه انطباقی با تربیت متوازنی که چشم انداز آن در سند تحول آمده است ندارد. علاوه بر این موضوع آموزش نیز بدون نقص نبوده و نه تنها در ایران بلکه در جهان نیز به درستی انجام نمی‌شود. با توجه به پیشرفت جامعه بشری و پیشرفت های آموزش و پرورش شایسته است که آموزش به شیوه های سنتی کنار گذاشته شود و به شیوه های نوین اصلاح شود.»

وی در ادامه ضمن تاکید بر حضور ایده های نوین در نسل جوان توجه به آن را کلیدی برشمرد و ادامه داد: «شاید یکی از بزرگترین افتخارات آموزش و پرورش تربیت دانش آموزانی است که نمونه آنها را در انجمن هاو تشکل های زیرمجموعه وزارت خانه می‌بینیم که صاحب فکر نو و ایده نو هستند و عزم جدی برای حل مشکلات کشور را دارند چرا که اول راه هستند و پر انرژی و پر انگیزه فقط یک جرقه کافیست تا جوانان ما مسیر پیشرفت کشور را هموار تر سازند که آن جرقه هم با توجه ویژه مسئولین زده خواهد شد.»

مشاور دانش آموز وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر توانایی های دانش آموزان افزود: قطعا هر دانش آموزی استعداد ها و توانایی های مخصوص به خود دارد و همین امر سبب برتری انسان می‌شود. ممکن است دانش آموزی که در درسی همچون زیست توانایی بالقوه ای دارد در درس ریاضی توان کمتری نسبت به سایرین داشته باشد و این امر سبب عدم موفقیت او شود، این در حالیست که او می‌توانسته در درس زیست موفقیت کسب کند و به مدارج بالا دست پیدا کند.

شایان تک‌تاز همچنین با اشاره به لزوم تغییر در سیستم آموزش و پرورش اظهار کرد: «در چند سال اخیر تغییراتی در نظام آموزش و پرورش اتفاق افتاده اما نیاز است تا این تغییرات با سرعت بیشتری اتفاق بیافتد تا سبب به روز شدن نظام آموزش و پرورش شود. با توجه به گوناگون بودن توانایی های دانش آموزان، باید شرایط برای رشد تمامی دانش آموزان وجود داشته باشد.

تک‌تاز همچنین در خصوص مسئله زیباسازی مدرسه بیان کرد: یکی دیگر از عواملی که موجب دلزدگی دانش آموزان از مدرسه می‌شود محیط خشک و بدون جذابیت آن است. بسیاری از مدارس محیطی فرسوده هستند و یا معماری خشک دارند و از نظر فضای سبز، تزئینات و رنگ آمیزی و نورگیر بودن کلاس‌ها در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برند. محیط مدرسه باید محیطی متناسب برای آموزش در کنار پرورش باشد. در چند سال اخیر بعضی مدارس به خصوص مدارس غیردولتی به زیباسازی محیط مدرسه و ساخت محیط امن برای تربیت متوازن دانش آموزان توجه ویژه ای داشتند و تلاش داشتند به سمت آموزش نوین به دور از آموزش سنتی گام بردارند. اما نکته اصلی اینجاست که این اتفاق می بایست در سراسر کشور صورت پذیرد و ما شاهد تغییر در تمامی مدارس کشور باشیم.»

شایان تک تاز؛ مشاور وزیر آموزش و پرورش در پایان استفاده از ظرفیت کانون ها را امری مهم تلقی کرد و بیان کرد: آموزش و پرورش می‌تواند با بهره گیری از شرایط کانون های فرهنگی و هنری که زیر مجموعه این نهاد است توانایی های دانش آموزان را شناسایی کند. همچنین، با برگزاری کلاس های آموزشی و مهیا کردن شرایط لازم برای رشد توانایی ها سبب شکوفایی و دیده شدن دانش آموزان در تمامی عرصه ها از جمله ورزشی، اجرایی، فرهنگی، هنری و ... شود.

*خبرنگار دانش آموز پانا؛ آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار