یک کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با پانا:

تحولات روسیه و اوکراین می‌تواند به نفع ایران تمام شود

در حقوق بین‌الملل، «منافع» ضمانت اصلی است

تهران (پانا) - یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت تحولات روسیه و اوکراین می‌تواند بر مذاکرات وین اثر بگذارد و به نفع ایران تمام شود و آمریکا آمادگی بیشتری برای امضای توافق‌نامه و به نتیجه رساندن آن خواهد داشت.

کد مطلب: ۱۲۶۰۲۹۹
لینک کوتاه کپی شد
تحولات روسیه و اوکراین می‌تواند به نفع ایران تمام شود

محسن روحی‌صفت در گفت‌و‌گو با پانا درباره برخی ادعاهای سیاسی در حوزه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران (PMD) و علت تأکید غرب بر این مسأله، اظهار کرد: «این موضوع به عنوان یک اهرم فشار است و همیشه طرف مقایل برای اینکه بتواند در مذاکرات دست پُری داشته باشد، ادعاهایی را مطرح می‌کند که این ادعاها بتواند آن را از موضع برتری برخوردار کند. موضوع PMD یکی از موضوعاتی است که در گذشته در توافق سال ۲۰۱۵ در خصوص آن تصمیم‌گیری شده بود.»

وی اضافه کرد: «به نظر من اینها ادعاهایی است برای اینکه آمریکا بتواند امتیازات بیشتری را طلب کند، آن‌ها را مطرح می‌کند.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: «در موضوعات سیاسی و امنیتی "منافع" ضمانت اصلی است و وقتی منافع در تضاد قرار ‌گیرند، «ضمانت» کاربردی ندارند؛ در حقوق بین‌الملل این موضوع را باید در نظر گرفت. تا زمانی که منافع اقتضا کند، نسبت به آن عمل می‌شود. بنابراین باید به سمتی حرکت کرد که منافع ما و منافع آمریکا همگرا و هم‌جهت شود در غیر‌ این صورت ممکن است تعهدات خود را زیر پا بگذارند.»

روحی‌صفت در پاسخ به این سؤال که ارزیابی شما درباره سرانجام مذاکرات چیست؟ گفت: «به نظر من تحولات روسیه و اوکراین می‌تواند به نفع ایران تمام شود. ممکن است علیرغم اینکه در ادعا و تبلیغات اعلام کنند که مذاکرات به تعویق افتاده اما در واقع بر خلاف قبل، مذاکرات بهتر و ساده‌تر به نتیجه خواهد رسید.»

وی در پایان خاطر‌نشان کرد: «آمریکا آمادگی بیشتری خواهد داشت برای اینکه توافق‌نامه زودتر امضا شود و به نتیجه برسد؛ هرچند برای اینکه امتیاز کمتری بدهند، ممکن است در مصاحبه‌ها و گفت‌و‌گوها عکس این را نشان دهند نه آنچه که واقعیت است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار