مجید عسگری: معتقدیم بین ادبیات کهن شیعی و انقلاب اسلامی پیوندهای پویایی وجود دارد

تهران (پانا) - مجید عسگری رئیس حوزه هنری خراسان رضوی با اشاره به برگزاری دومین رویداد سینما حماسه گفت هدف ایجاد بستری مناسب برای تولید فیلم‌های بلند با موضوع حماسی است وی معتقد است برای پیوند بین ادبیات حماسی، ادبیات شیعی و ادبیات انقلاب اسلامی گلوگاه‌ها و پیوندهای خوبی وجود دارد.

کد مطلب: ۱۲۵۹۶۴۰
لینک کوتاه کپی شد
مجید عسگری: معتقدیم بین ادبیات کهن شیعی و انقلاب اسلامی پیوندهای پویایی  وجود دارد

صبح امروز نشست خبری رویداد سینما حماسه با حضور مجید عسگری، حمیدرضا جعفریان مدیر سوره سینما در سالن طاهره صفارزاده برگزار شد.

در بخشی از این نشست حمیدرضا جعفریان با اشاره به رویکرد سازمان سینمایی حوزه هنری در برگزاری دومین رویداد سینما حماسه گفت: ما در سازمان سینمایی سوره نقش حامی و پشتیبان را برای رویداد سینما حماسه داریم. با پیگیری هایی که دوستان این رویداد در حوزه هنری انجام می دهند، امیدواریم که اتفاقات خوبی رقم بخورد.

وی ادامه داد: ما رویداد سینما حماسه را مقدمه ای می دانیم که توسعه سینمای قهرمان پرور را داشته باشیم تا سوژه ها و رخدادهای متناسب با سینمای قهرمان پرور رشد کنند و ارتقا یابند.

جعفریان در بخش دیگری از این نشست با اشاره به این مطلب که سازمان سینمایی حوزه هنری در دو مقطع اصلی درگیر رویداد سینما حماسه می شوید ، اظهار کرد: مرحله اول داوری آثار است و بعد از اینکه فیلمنامه ها ارسال شد، سازمان سینمایی سوره از آنها حمایت می‌کند و در جریان تولید با تهیه کننده قرار می‌گیرد. انشاءالله فیلمنامه‌های خوبی بیاید که روی آنها سرمایه گذاری کنیم.

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری به اهداف برگزاری این رویداد هنری اشاره کردو گفت: اهداف جشنواره‌ها با هم متفاوت است. ممکن است اراده یک جشنواره ترویجی باشد که جنس محتوا و مضمون را مشخص کند. ممکن است رویکرد جشنواره‌ای استعدادیابی باشد. ممکن است جشنواره‌ای رویکرد تنظیم گری داشته باشد و بخواهد قوانینی را در یک صنعتی یا حوزه‌ای ایجاد کند. لزوما هدف گذاری این نیست که سراغ تولید برویم. یکی از راه های دیده نشدن تکثر است؛ به عنوان مثال جشنواره صد که از سوی حوزه هنری برگزار می شود، کارکرد و جنس خاصی از سینما و مخاطب را دنبال می کند.

جعفریان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: اعتبار جشنواره به دوام آن است، از یک جشنواره در دوره های اول نمی توان انتظار خاصی داشت. هدف جشنواره سینما حماسه ترویجی است که سینماگران و فعالان حوزه سینما به خصوص آثار کوتاه به مضمون حماسه توجه کنند. یکی از اهداف مهم رویداد سینما حماسه این است که یک اتصال و پیوند بین فضای نظری و گفتمانی موضوعات حماسی با فضای هنرمندان و فیلمسازان ایجاد شود.

هر اثر هنری به اندازه‌ای که خوب است، دیده نمی‌شود بلکه به اندازه‌ای که ترویج داده می‌شود، دیده می‌شود

در بخش دیگری از این نشست مجید عسگری رییس حوزه هنری خراسان رضوی با اشاره به دلایل برگزاری این رویداد هنری گفت: اولین و مهمترین بحث این بود که با ظرفیت نخبگان برای گفتمان سازی و نگاه به هنر به عنوان الگوواره و نظم معنایی برای هنر حماسی تعریف شود. به دنبال هنری هستیم که آینده ایران را ترسیم و فضا را برای این آینده امیدوار کنند. حاصل اتفاقات در سه محور در دبیرخانه اجرایی می شود. حوزه های پژوهشی و اجرایی یعنی تولیدات پژوهشی با فضای دانشگاهی ارتباط برقرار کنند. محور دوم حساس سازی فضای هنری است که در این راستا برگزاری نشست های ترویجی طراحی شده است.

عسگری در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: نمونه سازی تولیدات هنری محور سوم رویداد سینما حماسه است، این مسئله به ویژه در حوزه تولیدات هنر کلاسیک در دست اجرا است. هدف گذاری این فراخوان این است که با ورود به فیلم کوتاه داستانی نمونه سازی برای بستر و زمینه تولید فیلم های بلند با مضامین حماسی داشته باشیم. قطعا در فضای هنری کشور تولیدات حماسی، انگیزاننده و امیدوارکننده زیاد بوده است اما چون دبیرخانه ای در این حوزه برای جمع بندی آثار نبوده آثار تولیدشده در این حوزه کمتر دیده شده است. یکی از اهداف این دبیرخانه این است که تولیدات با موضوع حماسی در 40 سال اخیر را ترویج کنیم.

عسگری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که ادبیات کهن و ادبیات شیعی را در این رویداد هنری مد نظر قرار گرفته است، گفت: تولیدات مختلفی داریم که ادبیات کهن و شیعی را شامل می‌شود. اما بیشتر رویکرد حماسی و گفتمانی برای ما مهم است.

وی یادآور شد: دبیرخانه رویداد سینما حماسه از تحلیل اجتماعی فضای هنر امروز به این رویکرد رسید. نگاه ما این بود که برای پیوند ادبیات داستانی حماسی با ادبیات شیعی و همچنین با ادبیات انقلاب اسلامی گلوگاه‌های خوبی داریم. در حقیقت ادبیات ملی، شیعی و انقلاب اسلامی نقاط افتراق زیادی ندارند بلکه پیوندهای پویای خوبی بین آنها وجود دارد. تمرکز ما در دبیرخانه سینما حماسه بر ادبیات حماسی است.

رییس حوزه هنری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ما با یک آسیب شناسی از فضای موجود هنر به رویداد سینما حماسه رسیدیم. به منظور مشخص شدن تفاوت سینمای روزمره، سینمای روشنفکرانه و سیاه نمایانه و سینمای حماسی نشست ها و گفت و گوهای زیادی انجام شد. این رویکرد بیشتر از مضمون و محتوا به سازماندهی مربوط است. بیشتر از اینکه نگاه ما به تولید باشد به حساس سازی و ترویج است. تولید از یک گفت و گوی گسترده درآمده نه اینکه کار سفارشی باشد.

وی بیان کرد: هر اثر هنری به اندازه ای که خوب است، دیده نمی‌شود بلکه به اندازه‌ای که ترویج داده می‌شود، دیده خواهد شد. در دبیرخانه یک حوزه توسعه مخاطب باز کردیم با رویکرد فیلم های بلند و کوتاه. ارسال و ارایه این فیلم ها در محافل مختلف

یادآور می‌شود، در دومین فراخوان تولید فیلم کوتاه داستانی حماسه سینما آمده است،

«سینما حماسه»
دومین فراخوان تولید فیلم کوتاه داستانی
مقام معظم رهبری
«شما [سینماگران] می‌توانید یک نسل را پیشرونده، امیدوار، پُرشوق، معتقد به خود و معتقد به ارزش‌های اسلامی و ملىِ خود بار بیاورید؛ و همین‌طور می‌توانید این نسل را شرمنده، پشیمان، زیر سؤال برنده‌ی افتخارات گذشته و زیر سؤال برنده‌ی افتخار انقلاب و دفاع مقدس بار بیاورید»

•چیستی و چرایی "سینما حماسه"

قهرمانان و تلاش‌های امیدبخش و شورانگیزشان در چالش با موانع بزرگ است که زمینه‌ساز شکل‌گیری حرکت‌های جمعی، ساخت حماسه و داستان‌های حماسی می‌شود.
حماسه اگرچه رنگ‌وبویی از تاریخ دارد و همه‌ ما با شنیدن نام حماسه به یاد رستم و دلاوری‌هایش در شاهنامه می‌افتیم. اما به این معنا نیست در روزگار ما قهرمانان یا رفتارهای قهرمانانه نیست. ما درگیر حجاب معاصرت هستیم و قهرمانان را نمی‌بینیم. اما امتداد قهرمانان ما، مردمی هستند که با همه کاستی‌های دوستان و دشمنی‌های دشمنان، باز هم امید خود را از دست نمی‌دهند و با مشکلات گوناگون روبرو می‌شوند تا با اتکا بر میراث هویتی، بومی و دینی خود، از سد مشکلات عبور کنند.
فرهنگ، تاریخ و زندگی بسیاری از اقوام و مردمان مناطق مختلف ایران زمین، از دیرباز تا اکنون، شاهد حماسه‌ها و قهرمانی‌های حقیقی و اسطوره‌ای بوده است. بسیارند این نام‌ها؛ سربداران، رئیسعلی دلواری، ستارخان، باقرخان، میرزاکوچک خان جنگلی، جهان‌آرا، سلیمانی و... نمونه‌های ملی و محلی که شاید نامشان تا این حد و برای همه آشنا نباشد، اما حماسه‌شان عظیم است و پندآموز و بازگفتنی.
بی‌شک سینما یکی از بهترین راویان حماسه‌های ملی و بومی در عرصه‌های مختلف است. سینما برانگیزاننده روح جمعی برای رفع موانع در مسیر رسیدن به زندگی مطلوب و جامعه پیشرفته ایرانی و اسلامی است.
سینما می‌تواند حرکت‌هایی که با اتکا بر فداکاری و خردورزی بر تمامی سختی‌ها و موانع غلبه می‌کند و روح امید را به مردم و کشور باز می‌گرداند را ثبت کند و به دست آیندگان برساند.
یکی از ویژگی‌های اصلی فیلم کوتاه، رویکرد خلاقانه به موضوعات است. در فیلم کوتاه ممکن است با برشی کوتاه از زندگی یک قهرمان و یا یکی از موقعیت‌های ویژه دراماتیک در داستان زندگی یک شخصیت بتوان به اثری تاثیرگذار رسید. مثلا ویژگی‌های شخصیتی اثر حماسی: شجاعت، آزادگی، عشق و محبت، خردورزی، غربت، یقین، سلابت و ایستادگی است. فیلم کوتاه نمی‌تواند به تمام جنبه‌های این شخصیت بپردازد، اما می‌تواند یکی از آنها را برجسته و بر آن تاکید کند. از طرفی طبق تعریف حماسه که توصیف اعمال پهلوانی و مردانگی و افتخارات فردی یا قومی می‌باشد و شامل مظاهر مختلف زندگی آنهاست. و این مظاهر مختلف زندگی هرکدام موقعیت‌های ویژه‌ای را در دل خود خواهد داشت. پس برش یک موقعیت داستانی هم می‌تواند بستر تولید یک فیلم کوتاه باشد نه لزوما تمام موقعیت‌های یک روایت حماسی.
دبیرخانه سینما حماسه قصد دارد با برگزاری این رویداد فرصتی به وجود آورد تا وجه‌هایی از حماسه به رغم زمان محدود در فیلم کوتاه به تصویر کشیده شود.


•موضوعات تولید طرح
- برداشتی روزآمد ازداستان‏ها و شخصیت‏های حماسی شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی
- روایت شخصیت‌ها و حماسه‌های بومی ایران زمین از دیرباز تاکنون
- وقایع و شخصیت‌های حماسی معاصر ایران (فرهنگی، ورزشی، نظامی، سیاسی، اقتصادی، علمی و...)
- ایران آینده

•مقررات فراخوان
- طرح‌های ارائه شده برای تولید فیلم کوتاه تامدت زمان 20 دقیقه مورد پذیرش می‏باشد.
- محدودیتی برای ارسال چند عنوان طرح توسط یک نفر وجود ندارد.
- هنرمندانی که قصد حضور با چند اثر را دارند باید طرح های خود را به صورت مجزا به دبیرخانه ارسال و برای هر اثرفرم جداگانه تکمیل نمایند.
- طرح‌ها حتما در قالب pdf ارائه شود.
- ارایه طرح حداکثر در سه صفحه باشد.
- ارائه کننده طرح می‌تواند در صورت نیاز علاوه برارسال کتبی طرح در مورد جنبه‌های خلاقانه و اجرایی طرح خود ویدئویی حداکثر به مدت 5 دقیقه به شماره تماس 09379377010 ارسال نماید.
-پس از اعلام طرح‌های برگزیده امکان انصراف از رویداد وجود ندارد.
-در صورت برگزیده شدن یک طرح و انصراف ارائه دهنده از حضور در رویداد طرح مذکور به تشخیص دبیرخانه جهت نگارش فیلم‌نامه نهایی به نویسنده مورد تایید دبیرخانه محول خواهد شد. قابل ذکر است حقوق مادی و معنوی ارائه کننده طرح رعایت خواهد شد.
-در صورتی که ارائه کننده طرح، تمایل به کارگردانی کار داشته باشد، ارائه رزومه کارگردان الزامی است.
-طرح‌هایی که ارائه دهنده آن فقط به عنوان فیلم‌نامه نویس در رویداد شرکت کرده باشد یا رزومه ارسالی کارگردان برای تولید اثر کافی نباشد، در صورت برگزیده شدن طرح و فیلم‌نامه نهایی، اثر مذکور تا سقف 15 میلیون تومان از نویسنده خریداری شده و ضمن حفظ مالکیت معنوی نویسنده انتخاب کارگردان برای تولید فیلم بر عهده دبیرخانه رویداد خواهد بود.
برگزیدگان مرحله اول در رویداد سینما حماسه از تاریخ 24 تا 27 اردیبهشت ماه 1401 برای شرکت در نشست ها و کارگاه های سینما حماسه میهمان دبیرخانه رویداد در شهر مشهد خواهند بود.
-اولویت انتخاب طرح‌ها براساس موضوعات فراخوان خواهد بود.اما دبیرخانه رویداد پذیرای طرح های مرتبط وخلاقانه حماسی خارج از موضوعات ذکر شده نیز می باشد.
دبیرخانه رویداد ارئه دهنده طرح را صاحب اثر تلقی نموده و هرگونه مسئولیت خلاف این امر برعهده وی خواهد بود.
تکمیل فرم درخواست ثبت نام برای هراثر الزامی و به منزله پذیرفتن مقرارت رویداد سینما حماسه می‌باشد.

•اعضاء هیئت انتخاب و داوری
اعضاء هیئت انتخاب وداوری همزمان با اعلام طرح های منتخب مرحله اول معرفی خواهند شد.
دبیر رویداد: سجاد انتظاری
•جوایز
به سه فیلم‌نامه برگزیده هرکدام تا سقف 250 میلیون تومان برای تولید تعلق خواهد گرفت.
10 فیلم‌نامه برگزیده هرکدام تا سقف 15 میلیون تومان از سوی دبیرخانه جشنواره خریداری خواهد شد.
فیلم‌نامه‌های برگزیده در قالب یک کتاب چاپ خواهد شد.

•تقویم برگزاری
انتشار فراخوان: اسفند ماه 1400
آخرین مهلت ارسال طرح: 31 فروردین‌ماه 1401
اعلام اسامی طرح‌های منتخب مرحله اول : 15 اردیبهشت ماه 1401
برگزاری رویداد سینما حماسه (مشهد) : 24 الی 27 اردیبهشت 1401 با حضور برگزیدگان مرحله اول
آخرین مهلت ارسال فیلم‌نامه براساس طرح‌های منتخب مرحله اول : 15 تیرماه 1401
اعلام آثار برگزیده نهایی 15 مرداد ماه 1401


نشانی دبیرخانه فراخوان
مشهد - بلوار هاشمیه- بین هاشمیه 20 و22 - حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی
دبیرخانه هنر حماسی
کدپستی : 9178631813
تلفن : 38830362 - داخلی 118
تلفن همراه : 09379377010
Honarhamasi.ir@gmail.com

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار