آغاز دومین پویش ملی درخت‌یاری در مناطق محروم و کم‌برخوردار + جزئیات پویش

تهران (پانا) - دومین پویش ملی درخت‌یاری با حضور گروه‌های جهادی در مناطق محروم و کم‌برخوردار از امروز در سراسر کشور آغاز شد.

کد مطلب: ۱۲۵۹۳۷۸
لینک کوتاه کپی شد
آغاز دومین پویش ملی درخت‌یاری در مناطق محروم و کم‌برخوردار + جزئیات پویش

محمد امیر بزرگیان، دبیر پویش ملی درخت یاری در نشست خبری دومین پویش ملی درخت‌یاری با اشاره به جزئیات این پویش اظهار کرد: گروه‌های جهادی در بحث درخت‌کاری حضور داشتند اما این مساله آسیب‌ها و آفت‌هایی داشت‌ از جمله اینکه در بحث درخت‌کاری، خیلی وقت‌ها نهال‌هایی که کاشته می‌شدند سرانجامی نداشت و متولی خاصی برای نگهداری و آبیاری از نهال‌ها وجود نداشت و نهال‌ها خشک می‌شدند. با تعدادی از فعالان حوزه محیط زیست به ویژه در حوزه باغات و درخت‌ها مشورت‌هایی شد و همفکری کردیم و به این نتیجه رسیدیم که به جای درخت‌کاری، درخت‌یاری کنیم.

دبیر پویش ملی درخت‌یاری افزود: گروه‌های جهادی پیشنهادهای ارزشمندی مطرح کردند از جمله اینکه پروژه به سمت کاشت درختان مثمر برود. با همفکری‌هایی که صورت گرفت قرار شد این پروژه در مناطق کم برخوردار و محروم اجرا شود. توان ویژه‌ای نیاز بود تا از این ظرفیت در تمامی روستاها استفاده شود. در این راستا از ظرفیت گروه‌های جهادی استفاده شد. از همکاران در مجمع جهادگران کشور دعوت شد و تمام ظرفیت خود را در گروه‌های جهادی پای کار آوردند. علاوه بر این جلساتی را هم با مراکز نیکوکاری برگزار کردیم.

وی ادامه داد: کاشت نهال را به واسطه خود مردم برای قشر ضعیف و آسی‌دیده کلید زدیم. نکته‌ای که اهمیت داشت تامین نهال‌ها بود. برای تامین نهال‌ها از کمک مردم هم کمک گرفتیم و دستگاه‌های مختلفی هم در این زمینه کمک کردند.

بزرگیان در ادامه تاکید کرد: نوع نهال و مساحت زمین به ما اعلام می‌شود. با وزارت جهاد کشاورزی نیز مذاکراتی انجام شده است تا طبق اقلیم منطقه، نهال‌ها کاشته شود. کارشناسان گونه‌های مختلف نامه‌ها را بررسی می‌کنند که آیا نهال‌ها در مناطق جوابگو هستند یا نه. این مسایل به صورت تخصصی بررسی می‌شود و در صورتی که گروه تخصصی تایید کنند، کار انجام می‌شود.

وی افزود: در سال گذشته کاشت یک میلیون نهال هدفگذاری پویش بود که 850 هزار نهال کاشته شد. البته کاشت درخت کفایت نمی‌کند باید یاری بشود تا به ثمر برسد. ۱۵ درصد نهال‌های کاشته شده، خشک شده است که بسیار عدد خوبی است. هدف گذاری امسال یک میلیون و 500 هزار نهال میوه است.

بزرگیان خاطرنشان کرد: عدد مطلوب ما در اجرای این پویش، کاشت ۱۰۰ میلیون نهال است که قرار است در طرح بلندمدت ۱۰ ساله اجرا شود.

به گفته وی، ۳ هزار خانوار در این پویش شناسایی شدند تا با ظرفیت ۵۰۰ گروه مردمی و جهادی از این طرح منتفع شوند.

در ادامه این جلسه ضرغام پرنیان، دبیر مجمع جهادگران کشور با بیان اینکه ذات گروه‌های جهادی خیر رساندن به مناطق محروم و مردم مستضعف است، گفت: رویکرد جدیدی در حوزه مطالبه‌گری در دستور کار مجمع است. گروه‌های جهادی در این مجمع حدود سه سال است که در ۵۰۰ شهرستان کشور، انتخاباتی را برگزار می‌کنند و نمایندگانی برای برای سیاست گذاری در حوزه جریان جهادی و مطالبه گری درون و برون سازمانی انتخاب می‌کنند. اکنون مجمع به یک شبکه متصل عظیم جریان جهادی است که ۳۲ دبیر مجمع جهادی فعال هستند.

پرنیان پویش درخت‌یاری را یک اقدام ارزشمند در حوزه محیط زیست عنوان کرد و گفت: محیط زیست قلب تپنده کشور است و هر جا که از محیط زیست و فضای سبز غفلت کنیم آسیب آن به سلامت مردم وارد می‌شود. علاوه بر این حفظ محیط زیست می‌تواند چرخه اقتصاد را در کشور به معنای حقیقی به شکوفایی برساند. این طرح، هدف ارزشمندی دارد که درخت‌یاری را به سمت خانوارهای مستضعفی دارای بستر زمین و آب ببریم و در نهایت خانوارهای ضعیف را توانمند کنیم.

وی افزود: با توجه به اقلیم‌های مختلف منطقه، همه ظرفیت 500 شورای جهادی را پای کار آوردیم و تا آن روزی که اقلیم منطقه پاسخگو باشد، گروه‌های جهادی پای کار هستند. محدودیتی نداریم و دستگاه‌های پشتیبان نیز طبق وظیفه ذاتی خودشان پای کار آمدند.

دبیر مجمع جهادگران کشور تصریح کرد: آنچه که شناسه دقیق مناطق محروم را در دل خود جا داده است، گروه‌‌های جهادی است. گروه‌های جهادی خانوارهای هدف را شناسایی می‌کنند.

مصطفی یخچالی مسئول مرکز حرکت های مردمی و جهادی بنیاد علوی در ادامه این نشست با بیان اینکه این پویش مردمی است و مجموعه علوی به عنوان بزرگترین حامی در راستای ماموریت‌های محوله همچون همراه گروه‌های جهادی و مردمی شد، گفت: در واقع ما به عنوان تسهیلگر و حامی عمل کردیم.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف این مرکز حمایت از مجموعه‌های محیط زیستی و فعال کشاورزی است، افزود: فعالان عرصه‌های مختلف را حمایت می‌کنیم و یکی از خدمات ماندگار که بعدها ثمراتش را مردم می‌ببیند و در بوم منطقه و کسب درآمد و هوای پاک تاثیر خواهد داشت. همین پویش درخت‌یاری خواهد بود.

یخچالی با تاکید بر اینکه رویکرد ما توانمندسازی است، گفت: یکی از راه‌هایی که در روستاها مردم می‌توانند از طریق آن امرار معاش کنند همین درختکاری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار