جلوه‌های «زیبایی بصری» در هنر معماری ایرانی

قم (پانا) - معماری ایرانی در برگیرنده هنرهای اسلامی و بومی و جلوه های زیبای بصری است که چشم دل و جان هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۵۹۲۰۳
لینک کوتاه کپی شد
جلوه‌های «زیبایی بصری» در هنر معماری ایرانی

هنر معماری یکی از هنرهای مطرح ایران اسلامی در کل دنیاست و بواسطه ریزه کاری‌هایی که دارد و نقش آفرینی که در معرفی فرهنگ اسلام ایجاد می کند، همواره مورد توجه هنرمندان و مهندسان ایرانی و علمای دینی بوده است. به بهانه روز مهندس در هفته گذشته و با انگیزه آشنایی بیشتر با معماری ایرانی، گفتگویی با «زهرا احمدی» متولد قم، کارشناس ارشد مهندسی معماری از دانشگاه هنر اصفهان، مدرس دانشگاه و طراح داخلی الیانس از فرانسه، انجام شده است که در ادامه می‌خوانید.

تعریف معماری از دیدگاه شما چیست؟

معماری یا مهرازی یک رشته جامع از هنر و علم و فن است، رشته ای کهن به قدمت حیات انسان که علوم جغرافیا، ریاضیات و هندسه، روانشناسی، هنرهای تجسمی و گرافیک، فلسفه و بسیاری دیگر را در خود جای داده است.

تحصیل در رشته معماری چه مزیت یا اهمیتی دارد؟

تحصیل در این رشته دید وسیعی به فارغ التحصیلان می دهد؛ حرفه ای است که می تواند آنچه در ذهن است را در دنیای واقعی پیش چشم آورد. در واقع تخیلات انسان را در قالب نقشه اجرایی، پیاده کند.

آیا هنر معماری هنوز جایگاه اصیل خود را در جامعه ایرانی دارد؟

خوشبختانه امروزه عوامل و شاخصه های محیطی پس از یک دوره تقلید بی چون و چرا از بناهای بیگانه و به نوعی دوره ای بی محتوا در معماری توانسته است جای خود را باز کرده و تعاملی مثبت میان ساختمان با محیطی که انسان در آن سکنی گزیده است بوجود آورد.

جایگاه روانشناسی در معماری چیست؟

از آنجا که مسکن مترادف با سکون و احساس آرامش است بسیار مهم است که طراحی بناها با تکیه بر این مؤلفه باشد، بناهای سنتی ایران ما شامل فاکتورهایی چون استفاده از عنصر آب، نور، ترکیب، هماهنگی و تعادل، نظام پیمون، انسان واری، بوم آوری و احترام به طبیعت، معناگرایی، ماندگاری و بسیاری شاخصه های دیگر بود. البته باید گفت که متاسفانه این شاخصه ها نتوانست خود را با سرعت تکنولوژی و زندگی پرتراکم شهری همگون سازد و به همین دلیل رو به فراموشی است.

معماری ایرانی چه فراز و نشیبی را در گذر تاریخ طی کرده است؟

معماری در هر دوره روی گزینه خاصی تکیه کرده و دچار دگرگونی های فراوان شده است. در دوران صفوی بیشتر بناها بصورت اجتماعی مانند مسجد، مدرسه، حمام و کاروانسرا بود و توجه در ساخت و تزئینات نیز روی همین بناها بود، در دوران قاجار توجه بناها بیشتر روی ساختمان‌های مسکونی بود و بسیاری از منازل زیبا و منحصر به فرد را می توان در این دوره دید که البته رابطه مستقیم با توان مالی و اعتبار صاحب خانه داشت، به عنوان مثال بسیاری از خانه های شاخص این دوره مربوط به اشراف و مستوفی الممالک و نزدیکان دربار و تجار بود.

در دوران معاصر، معماری چه مسیری را گذرانده است؟

با ورود به دوره پهلوی و دوره نفوذ فرهنگ و سلیقه اروپایی به ایران بناها نیز شکلی دیگر به خود گرفت، همانطور که امروز شاهد ساخت بناها با نماهای رومی هستیم که متاسفانه آن هم به شکل خود استفاده نمی شود و هویت خود را از دست داده و بنایی اختلاطی است. در دوره ای بناها چنان به سلیقه کارفرما ساخته می شد که گویی هر جزئی از نما را از دوره ای برداشت کرده است، شکل ستون ها رومی و درب و پنجره های مغربی و عربی. اما رفته رفته با اعمال نظر معماران و نظارت صاحب نظران شرایط کمی بهتر شد که امید است در آینده نزدیک حال معماری ابنیه با تخصص گرایی رو به بهبودی رود.

دیدگاه شما در خصوص رشته معماری چیست؟

معماری رشته ای بسیار زیباست، چرا که شما در حال خلق فضایی هرچه کامل تر و کاربردی تر و سودمندتر و در عین حال زیبا و دل انگیز برای انسان هستید. در حال زیباسازی محیط هستید تا از لحاظ بصری و زیبایی شناختی نیز چشم ها را نوازش دهید گویی که با نگاه بر آفریده ذهنتان ریتم و موسیقی روح افزا به جان ها می بخشید. دنیای معماری دنیایی بسیار بزرگ است و مؤلفه های آن را نمی توان در چند سطر گنجاند.

چه توصیه ای به دانش آموزان علاقمند به رشته معماری دارید؟

عزیزانی که تمایل به ادامه تحصیل در رشته معماری را دارند باید خود را آماده سازند تا مسیری پر تلاطم را بپیمایند، تحصیل در این رشته پشتکار و صد البته علاقه بسیاری را می طلبد، دانشجویان در این رشته علاوه بر دروس فنی و مبانی شناختی می بایست توانایی طراحی و تخیل زیادی را نیز داشته باشند و هدفمندانه تلاش کنند.

وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان معماری به چه شکلی است؟

فارغ التحصیلان این رشته پس از پایان تحصیلات خود، می توانند مستقیما وارد بازار کار شوند. چه بصورت انفرادی و یا با کسب پروانه و همچنین با شرکت در آزمون های نظام مهندسی تحت عنوان مهندس طراح، ناظر و یا مجری برای سازمان و دفاتر معماری کار کنند؛ طراحی دکوراسیون داخلی و یا آموزش مانند تدریس اسکیس و راندو و یا نرم افزارهای مرتبط نیز گزینه های دیگر کاری در این رشته است.

دانش آموزخبرنگار: تینا سبحی منعم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار