سعید زاهدیان*

تصمیمات مهم تا غروب 1400

سال 1400 آفتاب لب بوم است؛ کمتر از 5 هفته تا پایان سال نمانده و مردم خودشان را برای سور و سات نوروز آماده می‌کنند. اما 1401 سالی متفاوت، با ویژگی‌های منحصر به خود است. سال جدید از این جهت مهم است که چند رویداد مهم و سرنوشت‌ساز پیش روی ورزش ایران قرار دارد.

کد مطلب: ۱۲۵۶۸۱۲
لینک کوتاه کپی شد

در ابتدای سال، ورزش ایران باید خود را برای انتخابات کمیته ‌ملی المپیک آماده کند. البته اگر هیأت اجرایی -که با اتفاقی بی‌سابقه در ورزش ایران، هیچ مسئولیتی در ورزش ندارند و خانه‌نشین هستند- تاریخی برای مجمع مشخص کنند. قرار بر این بود که انتخابات کمیته ‌ملی المپیک 17 اسفند برگزار شود که به دلیل بی‌کاری اعضای هیأت رئیسه این ماجرا به تعویق افتاد؛ تصور می‌شود که اعضای هیأت اجرایی تا بازی‌های آسیایی هانگژو انتخابات را به تعویق بیندازند و بعید است تغییراتی در کمیته المپیک رخ دهد. اعضای هیأت اجرایی امیدوارند که تا بعد بازی‌های آسیایی هانگژو صاحب مسئولیت و منصبی در فدراسیون‌ها شوند تا بتوانند در انتخابات کاندیدا باشند. به هر حال سرنوشت کمیته ‌ملی المپیک که قرار بود در اسفند 1400 مشخص شود، در سال جدید روشن می‌شود و رویکرد رئیس و هیأت اجرایی جدید، سرنوشت ورزش کشور را برای 4 سال آینده مشخص می‌کند.

چنانچه در جلسه پنجشنبه پیش‌رو، اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال حکم به عزل عزیزی خادم دهند و سرپرست موقت برای فدراسیون تعیین شود، فوتبال باید خودش را برای انتخاب رئیس جدید آماده کند که این اتفاق هم سرنوشت فوتبال ایران را برای 4 سال تحت تأثیر قرار می‌دهد.

حدف استقلال، پرسپولیس و گل‌گهر از لیگ قهرمانان آسیا از دیگر موضوعات مهم ورزش ایران است؛ فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش و سایر باشگاه‌هایی که با مشکل مجوز حرفه‌ای‌گری مواجه هستند، در سال جدید باید ایرادهای کنفدراسیون فوتبال آسیا را مرتفع سازند تا برای دومین سال از حضور در آسیا محروم نشوند. شاید یکی از مهم‌ترین کارهای وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال، سر و سامان دادن به اوضاع دو باشگاه بزرگ ایران یعنی استقلال و پرسپولیس است که بحث واگذاری آنها سال‌هاست که در حد حرف باقی مانده و به نتیجه نرسیده است.

در انتهای تابستان 1401، کاروان ورزش ایران به بازی‌های آسیایی می‌رود؛ رویدادی که پس از المپیک، مهم‌ترین مسابقات ورزشی برای ورزش و ورزشکاران ایرانی است. بلافاصله پس از بازی‌های آسیایی، پاراآسیایی آغاز می‌شود که اهمیت خاص خود را دارد. این دو رویداد، آماده‌سازی منحصر به خود را می‌طلبد. برای این دو رویداد، بودجه، امکانات و اردوهای ورزشکاران بسیار مهم و تأثیرگذار است. اگر به کاروان ایران خوب توجه شود، انتظار نتایج خوب غیرمعقول نیست. این مسابقات متر و معیار مناسبی برای سنجش وضعیت ورزش ایران است.

صعود زودهنگام به جام‌جهانی 2022 قطر، این فرصت را در اختیار فوتبال ایران قرار داده که زمان بیشتری در اختیار تیم ‌ملی باشد؛ بازی‌ تدارکاتی مناسب، اردوی خوب و آماده ساختن تیم ایران برای صعود از مرحله گروهی، همگی به تصمیماتی برمی‌گردد که در سال 1401 گرفته خواهد شد. سال جدید می‌تواند سرشار از موفقیت -یا ناکامی- برای ورزش ایران باشد؛ اینکه چه اتفاقاتی در آینده نزدیک ورزش ایران رخ می‌دهد، محصول و خروجی تصمیماتی است که نه فقط سال جدید، بلکه از همین امروز اتخاذ می‌شود.

برای بازی‌های آسیایی، جام‌جهانی، انتخابات کمیته ملی المپیک و فدراسیون فوتبال و واگذاری و حرفه‌ای‌سازی استقلال و پرسپولیس بهتر است در همین اندک مدتی که تا پایان 1400 باقی مانده، تصمیمات مهم و اثربخش گرفت. چنانچه مسئولان ورزش کشور پیش از رسیدن پایان سال برای موضوعات سرنوشت‌ساز تصمیم بگیرند، گام مهمی برای موفقیت‌های ورزش کشور برداشته‌اند.

*روزنامه‌نگار

منبع: ایران ورزشی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار