رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا:

تابلوهای تبلیغات برخی معابر تناسبی با مقررات ترافیکی ندارند

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران معتقد است تبلیغات برخی معابر و بزرگراه‌های شهری تناسبی با مقررات ترافیکی ندارند.

کد مطلب: ۱۲۵۶۱۷۷
لینک کوتاه کپی شد
تابلوهای تبلیغات برخی معابر تناسبی با مقررات ترافیکی ندارند

به فاصله کوتاهی از هم تابلوهای تبلغاتی نصب شده، هر کدام به یک رنگی. طعم‌های مختلف یک چای را تبلیغ می‌کنند. ناخودآگاه، نگاه‌ها را به سمت خود می‌کشاند.

شاید اگر ترافیک همیشگی این مسیر نبود هر روز خبری از برخورد خودروهایی که این تبلیغات پیوسته نگاهشان را می‌چرخاند، بودیم. به جز این تبلیغات، بیلبوردهای بزرگ و پر نوری است که در برخی بزرگراه‌های تهران مدتی است، نصب شده است. درحالی که سال‌ها پیش بسیاری از تبلیغات بزرگراهی حذف شده بود.

مدتی پیش نیز اقبال شاکری، نماینده مجلس و عضو دوره چهارم شهر تهران هم نسبت به افزایش تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر انتقاد کرده و گفته بود: «در چهار، پنج ماه اخیر به نحو غیرشفافی تعداد قبل توجهی تابلو تبلیغاتی در سطح شهر تهران راه‌اندازی شده که این تابلوها نه تنها بر اساس استانداردهای آیین‌نامه نصب تابلو و علائم شهری جانمایی نشده‌اند، بلکه به نظر می‌رسد حاشیه‌های زیادی بر سر نحوه صدور مجوز این تعداد تابلو وجود دارد که باید با پیگیری نهادهای قضایی و نظارتی باید جوانب آن روشن شود.»

براساس پژوهشی که درخصوص بررسی ضوابط و معیارهای نصب تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر تهران انجام شده با اشاره به استانداردهایی که توسط موسسه AASHTO که یکی از معتبرترین موسسات تهیه‌کننده استانداردها در این حوزه است توصیه‌شده از نصب تابلوهای متعدد راهنمایی و رانندگی در نقاط حساس آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها که سرعت وسایل نقلیه زیاد است باید پرهیز کرد زیرا نباید حواس راننده خصوصا در نقاط تصمیم‌گیر (تقاطع‌ها و محدوده رمپ و لوپ) دچار خواندن یا دیدن تابلوهای متعدد شود و در آن‌ واحد راننده را دچار تصمیم‌های متعدد کرد و ایمنی او را به مخاطره انداخت.

در اکثر کشورهای اروپایی از جمله آلمان نصب تابلوهای تبلیغاتی در مجاورت آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها ممنوع است و حتی در آمریکا که یک کشور تبلیغاتی است نصب بیلبوردها در بزرگراه‌ها و مجاورت آزادراه‌ها در فواصل دور و دور از زاویه دید راننده و بیشتر برای استفاده سرنشینان وسائط نقلیه (نه راننده) صورت می‌گیرد.

سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم به پانا می‌گوید: «تبلیغات برخی معابر و بزرگراه‌های شهری تناسبی با مقررات ترافیکی ندارد، نمونه‌اش را در بزرگراه صدر می‌بینیم، تابلوهایی که با نورهای خیره‌کننده طراحی شدند.»

وی ادامه می‌دهد:‌ «این موضوع که در چند سال اخیر در برخی معابر اجرا شده باید دوباره توسط معاونت حمل‌ونقل مورد بررسی قرار بگیرد و اگر ارزیابی‌های کارشناسی تایید کند که این‌ تابلوهای تبلیغاتی ایمنی را کاهش می‌دهند، باید نسبت به حذف اقدام کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار