شناسنامه فعالیت‌های مدارس شاهد، نماد نوعی تفکر و اندیشه فعال و پیش برنده است

تهران (پانا) - مدیر کل امور شاهد و ایثارگران درکارگاه بررسی روند اجرائی شناسنامه فعالیت‌های مدارس شاهد که با حضور کارشناسان و مدیران مدارس شاهد استان اصفهان برگزار شد گفت شناسنامه فعالیت‌های مدارس شاهد، نماد نوعی تفکر و اندیشه فعال و پیش برنده است.

کد مطلب: ۱۲۵۵۱۵۱
لینک کوتاه کپی شد
شناسنامه فعالیت‌های مدارس شاهد، نماد نوعی تفکر و اندیشه فعال و پیش برنده است

محمد رضا رزاقی مدیر کل امور شاهد و ایثارگران در سومین نشست با مدیران مدارس شاهد استان اصفهان در سال 1400 ضمن گرامیداشت ایام دهه مبارک فجر و یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی که ۴۳ سال قبل در چنین روزهایی حماسه آفریدند اظهار داشت: ما به واسطه آن رشادت ها توانستیم هشت سال دفاع مقدس را در تاریخ پر افتخار کشورمان جاودانه کنیم و بعد از آن نیز به دستاوردهای بزرگی برسیم.

وی اضافه کرد: همه شیطنت هایی که امروز بر علیه ما صورت می گیرد حکایت از نوعی موفقیت است که جامعه ما علیرغم مشکلاتی که دارد به آنها دست یافته است لذا جا دارد در این ایام، به مسئولیت هایی که داریم نگاهی عمیق تر و دقیق تر داشته باشیم و وظیفه خودمان را نسبت به کاستی ها و کمبود ها به خوبی تشخیص داده و همت کنیم تا به سهم خودمان، کاستی ها و کمبود ها را جبران کنیم.

مدیر کل امور شاهد و ایثارگران در ادامه سخنان خود به ماموریت های این اداره کل اشاره کرد و اظهار داشت: اولین و مهمترین ماموریت ما بر مبنای فرمان حضرت امام خمینی ( ره ) رسیدگی به وضعیت تحصیلی و تربیتی فرزندان طرح شاهد و ایثارگر است. البته اینک با گذشت سال ها از دوران دفاع مقدس ، ما با « جامعه ایثارگری » مواجه هستیم که مجموعه ای از «« طرح شاهد و ایثارگر »» و گروه های بعدی ایثارگران است که به جامعه هدف اضافه شده اند مانند فرزندان جانبازان به ویژه جانبازان بالای ۲۵ درصد و فرزندان و نوه رزمندگان

رئیس کمیته ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وزارت آموزش و پرورش، ارتقاء کیفیت تحصیلی همه دانش آموزان مدارس شاهد و همچنین ارتقاء کیفیت فعالیتهای مدارس شاهد با رویکرد « ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت » را از دیگر ماموریت های این اداره کل دانست و گفت برنامه ها و فعالیت های مدارس شاهد باید شایسته و زیبنده عنوان این مدارس باشد.

رزاقی در بخش دوم سخنان خود به تبیین شناسنامه فعالیت های مدارس شاهد که نشانگر « هویت مستقل » این مدارس است پرداخت و گفت: شناسنامه مدارس شاهد، نماد نوعی تفکر و اندیشه فعال و پیش برنده است. شناسنامه مدارس شاهد، ابزاری است برای اصالت دادن به ضرورت همگرائی و استاندارد سازی مدارس شاهد است. ما برای اینکه فعالیت های مدارس شاهد، دانش آموزان و دیگر ارکان مدرسه را در «« یادگیری و رفتار »» یک قدم جلو ببرد بر اساس تفکر سیستمی سه گام را پیش بینی کرده ایم.

گام اول این است که مدیران مدارس شاهد باید نقطه ورودی و آغازین مدرسه خود مشخص کنند.نقطه ورودی در زمینه های مختلف از جمله آموزشی، پرورشی، نیروی انسانی، منابع مالی، دانش آموزان و ...

گام دوم مشخص کردن نقطه مطلوب است. یعنی مدرسه می خواهد در زمینه های آموزشی و پرورشی و... به کجا برسد؟

گام سوم عبارت است از اینکه ما برای رسیدن «« از نقطه آغازین به نقطه مطلوب »» چه فرایند، راهبرد، شیوه، برنامه و فعالیت هایی را اندیشه و طراحی می کنیم؟

اساسا، شناسنامه مدارس شاهد برای تحقق گام سوم است یعنی به ما کمک می‌کند تا بهترین و کارآمدترین شیوه ها و راهبرد ها را انتخاب و اجرا کنیم.

رزاقی در ادامه گفت: شناسنامه فعالیت های مدارس شاهد مانند یک « قطب نماست » که جهت و مسیر حرکت را به ما نشان می دهد، و همه می دانیم که قطب نما زمانی به درد ما می خورد که برای خودمان مقصد و نقطه مطلوب داشته باشیم. مطمئن باشید بدون داشتن نقطه مطلوب و چشم انداز دچار روزمرگی و خستگی خواهیم شد.

دبیر ستاد مرکزی شاهد وزارت آموزش و پرورش در بخش پایانی سخنان خود ضمن بیان این که دانش آموزان « محور همه برنامه های مدرسه » می باشند گفت: ساحت های تربیتی، بهترین و زیباترین زمینه برای کلیه فعالیت های مدرسه است. رزاقی ساحت های تربیتی شش گانه را به شش «« زمین بازی »» تشبیه کرد که دانش آموزان در داخل آن ها زندگی می کنند، یاد می گیرند، یاد می دهند و تعامل و همکاری با دیگران را تمرین می کنند.

لذا مدیران موفق، مدیرانی هستند که زمینه مشارکت و فعالیت همه دانش آموزان را در همه ساحت های تربیتی مانند :

« ساحت تعلیم و تربیت علمی و فناورانه » « ساحت تعلیم و تربیت اعتقادی عبادی اخلاقی »

« ساحت تعلیم و تربیت زیستی و تربیت بدنی » « ساحت تعلیم و تربیت زیبایی شناختی و هنری»»

« ساحت تعلیم و تربیت اجتماعی و سیاسی » و « ساحت تعلیم و تربیت اقتصادی و حرفه ای » فراهم می آورند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار