بررسی آخرین وضعیت تحولات منطقه در گفت‌وگوی پانا با تحلیلگر مسائل بین‌الملل؛

آرایش‌های جنگی و سیاسی در منطقه و ضرورت ورود سازمان ملل

عراق در آستانه یک بحران سیاسی قرار داد/ امارات و بحرین در حال تغییر آرایش نظامی و سیاسی خلیج‌ فارس هستند/ تقابل روسیه و چین با ناتو و آمریکا در بحران اوکراین

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل آخرین وضعیت تحولات مربوط به بحران اوکراین، انتخاب رئیس‌جمهوری عراق و حضور سران رژیم صهیونیستی در منطقه خلیج فارس را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۲۵۴۲۰۷
لینک کوتاه کپی شد
آرایش‌های جنگی و سیاسی در منطقه و ضرورت ورود سازمان ملل

پرویز پیکری - حسن هانی‌زاده تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با پانا درباره آخرین وضعیت تحولات غرب و روسیه بر سر اوکراین، اظهار کرد: «شرایط روسیه و اوکراین به لحاظ نظامی به یک مرحله حساسی رسیده و به دستور پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بیش از 160 هزار نیروی زبده نظامی روسیه در مرزهای مشترک اوکراین و روسیه به حالت آماده‌باش درآمدند و هرگونه حرکت شتاب‌زده می‌تواند شعله جنگ سوم جهانی را برافروزد. به همین دلیل الان هم نیروهای ناتو و هم نیروهای روسیه به حالت آماده‌باش درآمدند و احتمال رویارویی بین آمریکا و ناتو با روسیه وجود دارد.»

وی ادامه داد: «آزمایش موشک بالستیکی و هسته‌ای کره شمالی هم بر پیچیدگی‌های اوضاع جنوب شرق آسیا افزوده و این مسئله موجب نگرانی قدرت‌های غربی شده است. از سوی دیگر سفر اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به چین و دیدار وی با همتای چینی خود به شکل‌گیری یک مجموعه نظامی مهمی برای تقابل با ناتو صورت گرفته و منجر شده است. به این دلیل که چین هم از ناتو به خاطر تحریک تایوان نگرانی‌هایی دارد و هر دو کشور یعنی روسیه و چین به‌خاطر این نگرانی‌های مشترک در برابر آمریکا و ناتو صف‌آرایی کرده‌اند و منطقه شرایط حساسی را پشت‌سر می‌گذارد. طبیعتا اگر یک حرکت شتابزده از هر یک از طرف‌ها صورت بگیرد، منجر به شعله‌ور شدن یک جنگ فراگیر خواهد شد.»

هانی‌زاده اضافه کرد: «طبیعی است که هم آمریکا و هم ناتو و هم روسیه و چین تمایلی به ورود به یک جنگ منطقه‌ای و جهانی ندارند، بنابراین اگر جنگی هم صورت بگیرد، همه طرف‌ها بازنده هستند زیرا این جنگ یک جنگ کلاسیکی نخواهد بود بلکه عوامل زیادی منجر به گسترش آن در سطح جهان دخیل هستند. به همین دلیل شرایط الان در اوکراین و در روسیه شرایط کاملا بحرانی است و اگر سازمان ملل وارد نشود، امکان کنترل اختلافات میان روسیه و ناتو وجود نخواهد داشت.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: «از سوی دیگر در منطقه غرب آسیا و مخصوصا خلیج‌ فارس در روزهای گذشته تحرکاتی صورت گرفته است. دیدار رئیس رژیم صهیونیستی از امارات متحده و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از بحرین و امضای توافقنامه‌های امنیتی بین امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی که شامل همکاری امنیتی و اطلاعاتی است، موجب نگرانی شده و حضور رژیم صهیونیستی در دو کشور عضو شورای همکاری خلیج‌ فارس یعنی امارات و بحرین موجب گسترش ناامنی در منطقه حساس خلیج‌ فارس خواهد شد. امارات و بحرین در حال تغییر آرایش نظامی و سیاسی خلیج‌ فارس هستند و با کشاندن پای رژیم صهیونیستی سعی می‌کنند به نوعی تقابل مستقیم بین ایران و رژیم صهیونیستی ایجاد کنند. به همین دلیل شرایط منطقه، شرایط مناسبی نیست.»

وی بیان کرد: «در آن سوی منطقه، عراق همچنان دچار مشکل انتخاب نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور است. با توجه به اینکه مهلت زمانی و قانونی انتخاب رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر به پایان رسیده و اختلافات بین احزاب شیعه هم شدت گرفته است، به نظر می‌رسد که عراق هم در آستانه یک بحران سیاسی قرار داد. مجموعه رخدادهای منطقه نشان می‌دهد که بحران‌های ناخواسته در منطقه شدت گرفته است و لازمه جلوگیری از این بحران‌های ناخواسته ورود مستقیم سازمان ملل به این چالش‌ها و کنترل اختلافات منطقه‌ای است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار