استفاده بیش از ۱۲ هزار نفر از خدمات مشاوره ژنتیک در استان اردبیل

اردبیل (پانا) - مدیرکل بهزیستی اردبیل اعلام کرد تعداد کل خدمات بگیران و مراجعان مشاوره و آزمایش ژنتیک در این استان به ۱۲ هزار و ۴۵۵ نفر رسید.

کد مطلب: ۱۲۵۳۰۶۴
لینک کوتاه کپی شد
استفاده بیش از ۱۲ هزار نفر از خدمات مشاوره ژنتیک در استان اردبیل

به گزارش اداره کل بهزیستی اردبیل، بهزاد ستاری، مدیرکل بهزیستی استان با اعلام این خبر افزود: ۶ هزار و ۸۳۶ نفر از این تعداد زیر پوشش طرح‌های پیش از ازدواج قرار گرفته‌اند و تعداد یک‌هزار و ۸۲۹ نفر هم شامل افراد ارجاعی پرخطر در طرح پیش از ازدواج به مراکز مشاوره ژنتیک هستند.

وی در مورد دلایل بروز معلولیت‌ها بیان کرد: اختلال‌های ژنتیکی و ازدواج‌های فامیلی از جمله مسائلی است که به بروز انواع معلولیت‌ها و اختلالات در فرزندان منجر می‌شود.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان انجام مشاوره‌های تخصصی در زمینه ژنتیک، مشاوره‌های پیش از ازدواج، کلان پروژه شناسایی اختلالات ژنتیک، ارجاع خانواده‌های دارای سه معلول به بالا به آزمایشگاه ژنتیک و آگاه‌سازی افراد جامعه از شیوع انواع معلولیت‌ها از جمله مواردی است که سازمان بهزیستی در این زمینه اقدام‌های بسیار ارزنده و قابل قبولی را ارایه می‌کند.

ستاری تصریح کرد: توسعه مراکز مشاوره در تمامی شهرستان‌ها، اجرای دقیق و کارشناسی فرآیند ارجاع و انجام مشاوره‌ها و آزمایشات نیازمند هماهنگی ویژه، پیگیری‌های بالینی و بررسی اثرگذاری برنامه‌ها در کاهش نرخ شیوع معلولیت از عواملی هستند که باید برای آنها برنامه‌ریزی مدون و هدفمندی تهیه و اجرا شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار