در گفت و گو با پانا مطرح شد:

مسابقات همخوانی قرآن کریم و مدیحه‌سرایی دارالقرآن های کشور، بهانه ای برای تربیت معرفتی دانش‌آموزان است

تبریز (پانا) - مربی دارالقرآن منتخب استان مازندران با اشاره به توسعه فعالیت‌های حوزه قرآن و عترت و نماز، این مسابقه را بهانه‌ای برای تربیت معرفتی دانش‌آموزان عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۲۵۱۳۱۲
لینک کوتاه کپی شد
مسابقات همخوانی قرآن کریم و مدیحه‌سرایی دارالقرآن های کشور، بهانه ای برای تربیت معرفتی دانش‌آموزان است

مرحله نهایی مسابقات همخوانی قرآن کریم و مدیحه سرایی مراکز دارالقرآن های سراسر کشور برگزار شده و منتخبین نهایی اعلام شدند.

براساس نتایج اعلامی توسط داوران این مسابقات از جمع 31 گروه راه یافته به مرحله نهایی مسابقات همخوانی قرآن کریم و مدیحه سرایی دارالقرآن های سراسر کشور، استان های مازندران، اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب مقام های اول، دوم و سوم را در بخش پسران این مسابقات بدست آوردند. استان های اصفهان، خوزستان و آذربایجان شرقی به ترتیب مقام های اول، دوم و سوم در بخش دختران را کسب کردند.

از این رو رئیس اداره قران، عترت و نماز اموزش و پرورش استان مازندران در گفت وگو با پانا گفت: مازندران مهد گروه همخوانی ایران است و به عنوان گروه ملی و بین المللی در کشور انتخاب شده اند و در سفر های خارجی هم برنامه اجرا می کنند باور کنید این مرحله استانی مسابقات را برگزار کرده بودیم و با اندک امتیازی تیم منتخب مشخص شد و برای ما گرفتاری های زیادی را به همراه داشت و بار ها بازبینی شد تا ما یک تیمی را تیم منتخب اعلام کنیم.

محمود تنها در پایان اظهار کرد: خدا را شاکرم که این پتانسیل خوب در استان مازندران است که گروه های متعددی در مسابقات همخوانی و مدیحه سرایی شرکت کرده اند و این مایه افتخار ما است. یکی از مهم ترین شاخصه گروه های همخوانی این است که ما یک قالب کاروان قرآنی نور داشتیم که در شهرستان ها و مناطق مختلف برنامه اجرا می کنند و این دانش آموزان در قالب همین کاروان قرآن به اجرای برنامه در محافل گوناگون از مساجد تا مدارس گرفته می پرداختند، بنابراین به دانش آموزان باید کمک کرد تا آنها پویاتر شوند و به همین مسابقات که نزدیک تر می‌شدیم درخشش و آمادگی دانش آموزان بهتر می شد.

این مسابقات بهانه ای است که ما مسیر قرآنی و اهل بیت را به دانش آموزان نشان دهیم

همچنین در ادامه مربی دارالقرآن و مربی پرورشی شهرستان جویبار استان مازندران نیز گفت: طبیعتا وقتی گروه ها برای مسابقه آماده می شوند شب و روز های سختی را می گذرانند و مداوم تمرین می کنند که حاصل تلاش های شب و روز این عزیزان است و وقتی این فشارها و تلاش ها به نتیجه می رسد قطعا حس و حال بسیار خوبی را به همراه دارد.

مصطفی قاسمی افزود: این مسابقات بهانه ای است که ما مسیر قرآنی و اهل بیتی را به دانش اموزان نشان بدهیم اما وقتی ما در چارچوب مسابقات قرار می گیریم همه گروه هایی که منتخب می شوند دوست دارند به عنوان گروه های برگزیده انتخاب شوند و خوشحالیم که تلاش های شبانه روزی دانش آموزان به ثمر نشست.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه خود من سال ها در قالب گروه تواشیح طاهای مازندران سراسری اوقات و امور خریه شرکت می کردم و توانستیم رتبه اول را کسب کنیم با این حوزه کاملا آشنا هستم و فکر میکنم خیلی خوب می شد اگر این شرایط کرونایی را ما نداشتیم و یک فضای معاشرت خیلی خوب در شهری که میزبان بود برای دانش اموزان اتفاق می افتاد و قطعا رشد چندین برابری را می‌توانست به همراه داشته باشد ولی باتوجه به شرایط موجود مسابقات بسیار با کیفیتی را تجربه کردیم.

وی در آخر اظهار کزذ: نسل هایی که از سنین دانش آموزی شناخته و پرورش می شوند همین نسل تواشیح خوان، همخوانی خوانان و مدیحه سرایان کشور ما را در آینده تشکیل می دهند و اینکه ما چه فضایی را برایشان در این مقاطع به وجود بیاوریم از حساسیت خاصی برخوردار هست و قطعا می تواند با تجمیع نظرات کارشناسان در این حوزه آثاری انتخاب شود که تاثیر گذاری اش چندین برابر باشد.

دارالقرآن ها، باید دوستی و همدلی را مورد توجه قرار دهند

همچنین ظریفه نقدی، مربی دارالقرآن کوثر ناحیه 2 تبریز و مقام سوم در بخش دختران در گفت و گو با پانا گفت: بسیار مفتخریم که در این مسابقه با فضیلت شرکت داشتیم، قطعا هر کس که بتواند نقص های خود را از بین برده و به این سطح از مسابقات راه یابد بسیار خوشحال خواهد شد و این توصیف گر حال و هوای گروه همخوانی دارالقرآن کوثر ناحیه 2 است.

وی در رابطه با سطح مسابقات افزود: به جرات می توان گفت که این مسابقه در سطح بسیار بالا و شاید حتی در سطح بین المللی قرار داشت و تمامی گروه ها کاملا بصورت حرفه ای و آماده در این مسابقات شرکت کرده بودند، دانش آموزان و مربیان ما نیز به طبع برای اجرای هرچه بهتر این مسابقه تمام تلاش خود را کردند.

این مربی در پایان خاطرنشان کرد: به دیدگاه من، گروهی بودن این مسابقه ویژگی بسیار جالبی است و به مراتب سطح روابط دوستانه، تجربه و تعامل در این نوع مسابقات بسیار بهتر است و توصیه می کنم همه دارالقرآن ها دوستی و همدلی را در این گونه برنامه‌های با فضیلت مورد توجه قرار دهند و قطعا این موضوع در سطح مسابقات سال های آینده بسیار تأثیر گذار خواهد بود.

در ادامه دانش آموز عضو گروه منتخب استان آذربایجان شرقی نیز گفت: از ابتدای شرکت در مسابقه هدف ما راه یافتن به مرحله کشوری بود که از پارسال شروع به فعالیت در این مسابقه کردیم و در استان موفق به کسب رتبه چهارم شدیم و امسال نیز با همکاری و آموزش اساتید و تمامی اعضای گروه توانستیم مراحل منطقه ای و استانی را با موفقیت پشت سر بگذاریم و به مرحله کشوری راه یافتیم. از خرداد ماه امسال ما به همراه مربیات دارالقرآن شروع به تمرین برای مسابقه کردیم و تا یک ماه گذشته بصورت مستمر هر روز تمرین داشتیم، انس گرفتن با قرآن برای ما سبب شده است تا زنذگی ما رنگ و بوی قرآنی بگیرد و با قرآن صمیمیت پیدا کنیم.

کوثر جباری افزود: انگیزه ما از ورود به این مسابقه در ابتدا انس و آرامش یافتن به قرآن بصورت دسته جمعی و کسب رتبه برتر برای استان آذربایجان شرقی بود که تلاش می کنیم در این مسیر هربار بهتر از قبل عمل کنیم.

اهمیت برگزاری حضوری مسابقات همخوانی قرآن کریم و مدیحه سرایی مراکز دارالقرآن های سراسر کشور

مرضیه خراسانی معاون پرورشی و سرپرست گروه دختران استان اصفهان در ادامه اظهار کرد: از تلاش های بی وقفه دانش آموزان و موفقیت آنها برای رسیدن به این مرحله بسیار خرسندم و امیدوارم بتوانیم شاهد نتیجه تلاش آنها باشیم. الحمدالله مسابقات تواشی نسبت به سال های قبل بسیار رشد پیدا کرده و باتوجه به اینکه امسال پنجمین سال برگزاری این بود و سطح مسابقات نسبت به سال های قبل پیشرفت کرده بود؛ حتی سال گذشته فقط 10 گروه توانستند منتخب شوند اما امسال به لطف خدا 15 گروه توانسته اند جزو شرکت کنندگان مرحله نهایی این مسابقات باشند.

وی افزود: یکی از مزیت های مسابقه در سال جاری این بود که فایل مشخصی داده میشد و همین امر موجب می شد کیفیت اجرایی مسابقه بالاتر برود و قطعا موجب رشد بیشتر عزیزان شرکت کننده خواهد شد. امیدواریم با از بین رفتن ویروس کرونا شاهد برگزاری این مسابقات به صورت حضوری باشیم چراکه وقتی مسابقات بصورت حضوری برگزار می‌شود دانش آموزان با دیدن اجرای گروه های دیگر می آموزند و باعث رشد آنها می‌گرددو.

این مربی همچنین پیشنهاد کرد: تا جایی که امکان دارد این مسابقات باید به صورت حضوری برگزار شود،چراکه علاوه بر تاثیر در رتبه های دانش آموزان، دورهمی های جوانان قرآن آموز در کنارهم بسیار موثر است و همچنین توصیه می کنم درصورت امکان فایلی که برای تواشی انتخاب میشود، بصورت واحد باشد تا آثار از نظر کیفیت و مقایسه از عدالت لازم برخوردار باشند؛ همچنین افزایش کیفیت فایل های انتخابی می‌تواند سطح کیفی کار دانش آموزان را نیز ارتقا دهد، چراکه شرکت کنندگان واقعا توانایی این کار را دارند و علاوه بر این باعث رشد آنها نیز می شود.

همچنین در ادامه امیرعلی اکبر نژاد عضو گروه منتخب تواشیح و مدیحه سرایی شهرستان جویبار استان مازندران گفت: طبیعتا رفتن از مرحله ای به مرحله بالا تر حس و حال بسیار زیبایی دارد و معمولا شنیدن خبر کسب مقام موجب خوشحالی می شود.

وی افزود: افرادی که در مسیر قرآن قرار می گیرند بدنبال کسب مقام نیستند بلکه بیشتر بدلیل علاقه، عزت و احترامی که برای قرآن قائل هستند و همچنین لطفی که خداوند در حق قاریان دارد بیشتر انگیزه می بخشد، تلاش جوانانی که در مسیر قرآن گام نهاده اند این است که سر سفره قران بوده و از این مسیر دور نشوند.

این دانش آموز ساعی و تلاشگر خاطر نشان کرد: مربی و رئیس دارالقرآن شهرستان جویبار همواره یاریگر ما بودند اما در سطح استان مازندران قدم چندانی برای فعالیت های ما برداشته نشده است. امیدواریم در سال های آینده بتوانیم بصورت حضوری در این مسابقات شرکت کنیم.

در ادامه حسین بازودار مدیر دارالقرآن منتخب یحیی‌بن زید خراسان رضوی اظهار داشت: حدود یک سال و نیم تجربه همکاری با این دانش آموزان را داشتم که در حقیقت کسب مقام برای من حائز اهمیت نبوده بلکه بیشتر هدف گردهم‌آوری آنها بود تا بتوانند در محافل مختلف در قالب گروه های هم‌خوانی بتوانند در فضاهای قرآنی رقابت داشته باشند و این موضوع بسیار ارزشمند است.

وی افزود: فضای مجازی آنچنان بستر غنی نمی‌تواند برای برگزاری مراسمات باشد چراکه قالب علاقه‌مندی دانش آموزان در برگزاری حضوری این مسابقات در استان منتخب است و امیدواریم در سال های آینده بتوانیم شاهد این موضوع باشیم. بهتر است این فضا بیشتر در قالب مدارس شکل بگیرد و ما از هر مدرسه حداقل یک گروه هم‌خوانی داشته باشیم و کلیه مدارس تیم بسیار قوی را برای حضور در مسابقه تشکیل دهند.

هر مدرسه‌ای باید یک گروه همخوانی داشته باشد

در پایان رئیس اداره قرآن، عترت و نماز استان خراسان رضوی شرح داد: اتفاق مبارکی که در حوزه قرآنی در سال های اخیر در حال رخ دادن است، برگزاری این مسابقات همخوانی است.

اصغر زاده اظهار کرد: از بهترین فعالیت‌های تربیتی، تشکیل گروه‌های دانش آموزی است. برای انجام یک فعالیت مشترک و وقتی قرار هست بحث قرآنی در این گروه مشترک اتفاق بیوفتد، اثرات این اتفاق صدچندان می‌گردد.

وی ادامه داد: الحمدالله از دارالقرآن های خوب استان خراسان رضوی دارالقرآن یحیی بن زید -است که به عنوان دارالقرآن منتخب به مسابقات نهایی همخوانی قرآن کریم کشور راه یافته و توانسته مقام کسب کند. دانش آموزان خوبی که در این دارالقرآن مشغول به فعالیت هستند، صرفا برای این مسابقات دور هم جمع نشده‌اند بلکه از قرآن آموزان این دارالقرآن هستند که همکاری مختلفی در برگزاری محافل انس با قرآن استان داشته اند و سابقه چند ساله در این دارالقرآن دارند. همکاری و همیاری باهم، تمرینات مستمر در شرایط مختلف از جمله در فضای کرونایی و تمریناتی سختی که انجام دادند، در جزو بهترین گروه‌های سطح شهر قرار گرفته و در برنامه‌های مختلف هم از این دانش آموزان خوب و گروه خوب استانی استفاده می‌کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرده و گفت: ما برای اینکه فعالیت‌های قرآنی را افزایش دهیم، باید از سطح دارالقرآن‌ها به مسابقات رسمی تمام مدارس تبدیل شود و اینکه ما در هر اداره آموزش وپرورش یک دارالقرآن و یک گروه همخوانی داشته باشیم. قطعا جزو استاندارد ها و آرمان‌های ما نیست، بلکه باید هر مدرسه‌ای یک گروه همخوانی داشته باشد که بتواند در برنامه‌های مختلفی که مدرسه اجرا می‌کند این گروه فعال شود و بتواند نقشی داشته باشد. اگر در کشور هم بصورت ویژه برنامه مسابقات همخوانی قرآن در کنار مسابقات دیگر قرآنی از قبیل حفظ، قرائت انجام گردد قطعا هم به لحاظ تعداد و کمیت شرکت کننده وبه لحاظ کیفی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار