برنامه‌ریزی برای برچیده شدن مدارس سنگی در کشور

تهران (پانا) - رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از برنامه‌ریزی برای برچیده شدن مدارس سنگی در کشور خبر داد و گفت کمترین حق یک دانش‌آموز در منطقه محروم این است که سقفی به عنوان کلاس درس برایش ساخته شود. 

کد مطلب: ۱۲۴۶۱۷۹
لینک کوتاه کپی شد
برنامه‌ریزی برای برچیده شدن مدارس سنگی در کشور

به گزارش ایسنا، مهرالله رخشانی‌مهر به وضعیت بودجه‌ای سازمان نوسازی مدارس در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اشاره و اظهار کرد: میزان رشد اعتبارات عمرانی وزارت آموزش و پرورش خوب بوده است؛ میانگین رشد اعتبارات سازمان نوسازی مدارس در سال ۱۴۰۱ در لایحه بودجه نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۷ درصد رشد در پیوست یک است و به ۵۳۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

وی افزود: در ردیف‌های متفرقه نیز سهم ما از محل‌هایی چون اعتبارات گاز، مجوز انتشار اوراق، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات سیگار و غیره دیده شده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه یکی از برنامه‌های ویژه ما برای سال آینده، جایگزینی مدارس سنگی است گفت: ما امروز دغدغه مدارس سنگی را داریم که حدود ۴۰۰۰ مورد است. مدارس سنگی در نقاط صعب‌العبور واقع شده‌اند و جمعیت دانش‌آموزی آنها متغیر است. این مدارس عمدتا مربوط به عشایر کوچ رو هستند که به عنوان مثال یک زمان از سال ۲۵ دانش‌آموز دارند و یک زمان دیگر پنج دانش‌آموز؛ آنهایی که در کوچ و در مسیر هستند مثلا یک ماه بعد به جمعیت فعلی اضافه می شوند و جمعیت مدرسه به ۱۰ دانش‌آموز می‌رسد و دوباره سه ماه بعد می‌روند و تعداد کم می‌شود.

رخشانی‌مهر ادامه داد: این مناطق صعب العبور هستند و امکان دسترسی به آنها بسیار مشکل است، حتی اگر بخواهیم کانکس هم ببریم باید با هلی کوپتر حمل شود. به همین خاطر از همان مصالح منطقه استفاده و سنگ‌ها را روی هم گذاشته‌اند و اغلب خانه‌هایشان هم از همین جنس است. سنگ‌ها را روی هم چیده‌اند و یک سرپناهی شده و اسمش را مدرسه گذاشته‌اند.

وی تاکید کرد: معتقدم کمترین حق یک دانش‌آموز در منطقه محروم این است که یک سقفی به عنوان کلاس درس برایش بسازیم. نمی‌شود نسبت به اینها بی توجه باشیم و بگوییم همین است که هست. معلم تخصیص می‌دهیم، میز و نیمکت و امکانات می‌دهیم که خوب است، اما بالاخره باید یک اتاقی هم به ویژه برای فصل سرما برای این دانش‌آموزان فراهم کنیم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه برچیده شدن و جایگزینی مدارس سنگی در کوتاه مدت هم امکان‌پذیر نیست و شاید در یک دوره چهارساله بشود برای آن برنامه‌ریزی کرد، در پاسخ به اینکه مدارس سنگی بیشتر در کدام استان‌ها پراکنده‌اند عنوان کرد: این مدارس بیشتر در مناطق عشایری واقع هستند که از چهارمحال و بختیاری شروع می‌شود و بعد بخش‌هایی از خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و استان لرستان را دربرمی‌گیرد. در واقع عمده اینها در مرز مشترک بین چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان قرار دارند. البته در استان‌های دیگر چون آذربایجان غربی هم مدرسه سنگی داریم. عمده این مدارس در حاشیه زاگرس و متعلق به زاگرس‌نشین‌هاست.

رخشانی‌مهر درباره مصالح قابل استفاده برای ساخت مدارس سنگی در این مناطق با توجه به دشواری حمل مصالح به واسطه صعب‌العبور بودنشان گفت: در سال‌های گذشته منازل و مدارسی در این مناطق با استفاده از مصالح همانجا و با استفاده از سنگ‌های تراش داده شده ساخته شده‌اند که مقاوم و مناسب هستند و آسیب‌پذیری کمتری در برابر زلزله و ... دارند. یکی از راهکارها جایگزینی و ساخت مدارس مناسبی با همین مصالح است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار