کارشناس آلودگی هوا در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

فرسودگی 85 درصدی ناوگان اتوبوسرانی پایتخت

نوسازی اتوبوس‌ها با روند فعلی ده‌ها سال طول می‌کشد/ شهر تهران به تنهایی بیش از ۵ هزار اتوبوس فرسوده دارد

تهران (پانا) - کلانشهر تهران دارای 6 هزار اتوبوس شهری است که هم‌اکنون بیش از 85 درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران فرسوده به شمار می‌رود و این فرسودگی باعث شده تا اتوبوس‌ها سهم بالایی در آلودگی هوای پایتخت داشته باشند.

کد مطلب: ۱۲۴۵۲۰۰
لینک کوتاه کپی شد
فرسودگی 85 درصدی ناوگان اتوبوسرانی پایتخت

بهزاد اشجعی، کارشناس آلودگی هوا در گفت‌وگو با پانا درباره تکلیف خودروهای فرسوده در قانون هوای پاک اظهار کرد: «طبق آیین‌نامه جدید قانون هوای پاک هر وسیله نقلیه‌ای که دو بار پیاپی نتواند معاینه فنی اخذ کند، فرسوده محسوب می‌شود. در قانون هوای پاک دفعات معاینه فنی و الزام برای اخذ معاینه فنی بر اساس سن خودرو تعیین شده است یعنی اگر خودرویی به سن 15 سال برسد بعد از آن باید سالانه دو بار، برگه معاینه فنی بگیرد و پس از پنج سال بعد، چهار بار در سال باید معاینه فنی اخذ کند، چون حساسیت بیشتر است و آلایندگی خودرو از حد مجاز تجاوز می‌کند.»

این کارشناس حوزه آلودگی هوا با تاکید بر اینکه اکنون شاخص فرسودگی خودروها در آیین‌نامه جدید هوای پاک، معاینه فنی خودروهای نقلیه است، خاطرنشان کرد:‌ «شاخص درستی است به شرط اینکه سیستم معاینه فنی به‌درستی کار کند.»

وی درباره نوسازی و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نیز گفت:‌ «از رده خارج کردن خودروهای فرسوده مساوی با نوسازی است مخصوصا در حمل و نقل عمومی. شهرداری تهران اعلام می‌کند که همین الان تعداد اتوبوس‌ها کم است و نمی‌توان اتوبوسی را از رده خارج کرد در حالی که جایگزین کردن خودروها نیاز به از رده خارج شدن خودروها دارد اما آیا منابع مالی برای این موضوع تخصیص داده شده است؟»

اشجعی با بیان اینکه بیش از 85 درصد ناوگان اتوبوسرانی شرکت واحد فرسوده است، افزود:‌ «از سال 96 که قانون هوای پاک ابلاغ شده است کمتر از هزار دستگاه اتوبوس در کل کشور خریداری شده است در حالی که شهر تهران به تنهایی بیش از 5 هزار اتوبوس فرسوده دارد. یعنی اگر با روند فعلی نوسازی انجام شود، شاید ده‌ها سال طول بکشد که ناوگان فعلی نوسازی شود و بعد از 10 سال هم خودروهایی که خریداری شده، فرسوده می‌شوند و در سیکل فرسودگی قرار می‌گیرند. بنابراین نمی‌توان نوسازی را به طور کامل انجام داد و این آمار نشان می‌دهد که بودجه‌ای برای نوسازی تخصیص داده نشده است.»

دبیر سابق کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست درباره آلایندگی منابع متحرک از جمله اتوبوس‌های شهری نیز گفت: «در این بخش در شهر تهران‌ 83 درصد آلاینده‌های گازی مربوط به منابع متحرک می‌شود و مابقی منابع ساکن است اما آنچه اهمیت دارد آلایندگی 6 ماه دوم سال است که بیشتر ذرات معلق است و 60 درصد منابع آلاینده مربوط به منابع متحرک و 40 درصد باقی‌مانده مربوط به منابع ساکن است.»

وی با بیان اینکه خودروهای دیزلی بیشترین سهم آلایندگی در هوای شهر تهران را دارند، گفت:‌ «در شهر تهران مجموعا 33 درصد سهم آلایندگی مربوط به خودروهای دیزلی است. مجموع صنایع تهران و حومه 18 درصد سهم دارند. سپس خودروهای سواری هستند که 14 درصد سهم دارند و بعد از آن نیروگاه‌ها با 12 درصد و موتورسیکلت‌ها هم سهم 10 درصدی دارند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار