پورموسوی: با لابی‌های‌شان فوتبال ایران را نابود کردند

تهران (پانا) - سرمربی سابق تیم ملی جوانان ایران معتقد است با روند فعلی فوتبال ایران در حال نابودی است.

کد مطلب: ۱۲۴۴۸۷۱
لینک کوتاه کپی شد
پورموسوی: با لابی‌های‌شان فوتبال ایران را نابود کردند

سیروس پورموسوی بعد از چند دوره متوالی که هدایت تیم‌های مختلف را در لیگ برتر عهده‌دار بوده این روزها مسابقات را با زمان بیشتری که در اختیار دارد پیگیری می‌کند. او از مسئولان انتظار دارد نگاه ویژه و دلسوزانه‌ای به مشکلات مالی تیم‌های نفتی داشته باشند. پورموسوی اصلاً اعتقاد ندارد که در لیگ برتر هزینه قابل توجهی نمی‌شود.

بعد از گذشت 13 هفته، لیگ را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به قول معروف لیگ هنوز جا نیفتاده و نتایج سینوسی تیم‌ها این موضوع را ثابت می‌کند. به‌جز استقلال، حتی پرسپولیس، سپاهان و آلومینیوم هم شرایط ثابتی نداشته‌اند. شاید یک دلیل آن انجام بازی هر پنج روز یک‌بار باشد. نمی‌دانم تیم‌ها خسته‌اند یا اینکه دوران بدنسازی خوبی نداشته‌اند.

شانس کدام تیم‌ها را برای قهرمانی بیشتر می‌دانید؟

الان زود است. اما تکلیف تیم قهرمان و کسب سهمیه از همین شش تیم فعلی صدر جدول است. البته لیگ ما همیشه همینطور بوده و غیر از این شش تیم، شش تیم دیگر در میانه‌های جدول قرار می‌گیرند و بقیه هم برای نیفتادن تلاش می‌کنند.

اکثر تیم‌ها دولتی بوده یا وابسته به دولت هستند اما در این میان فقط صنعت‌نفت نمی‌تواند از بودجه نفت استفاده کند.

اگر اشتباه نکنم در مجلس نهم قانونی تصویب شد که شرکت‌های دولتی اجازه کمک کردن به تیم‌ها را در لیگ حرفه‌ای ندارند، اما می‌بینیم خیلی از تیم‌ها این کار را می‌کنند و هیچ اتفاقی هم نمی‌افتاد. به نظرم این مشکل به مسئولان شهری ما برمی‌گردد. وقتی هم قرار است پولی بیاید اول آن را به ورزش همگانی می‌دهند و درصدی از آن پول کسر می‌گردد و باقی‌مانده به تیم می‌رسد که این کار صحیح نیست؛ نمی‌دانم چرا آن پول را مستقیم به حساب باشگاه واریز نمی‌کنند.

شما به این موضوع واکنش هم نشان داده بودید.

بله، من یک پست در صفحه شخصی‌ام گذاشتم که دنبال لباس هدیه دادن به وزیر نباشید. گفتم فوتبال حرفه‌ای و قوانینی که تصویب می‌شود نباید فقط شامل حال نفتی‌ها باشد. با این شرایط تیم‌های نفتی اگر امسال سقوط نکنند یکی، دو سال دیگر این اتفاق می‌افتد.

بازیکنان صنعت‌نفت مدعی هستند پولی دریافت نکرده‌اند.

متأسفانه همینطور است. چطور می‌توان انتظار داشت بازیکنی که 12، 13 هفته دریافتی نداشته و شرمنده زن و بچه و خانواده‌اش شده در تمرین و مسابقه تمرکز کافی داشته باشد؟ چطور برای بقیه تیم‌ها راهکار وجود دارد که پول به حساب‌شان بیاید و دلاری یا یورویی خرید می‌کنند اما برای نفتی‌ها راهی وجود ندارد. انتظار داریم همانطور که در شعارهای انتخاباتی قول خصوصی‌سازی سرخابی‌ها را می‌دهند و پیگیر هستند دنبال کار تیم‌های نفتی هم باشند. پول نفت از شهر نفت‌خیز برای همه‌جا هزینه می‌شود غیر از خودشان.

حتماً خبر حذف احتمالی سرخابی از لیگ قهرمانان آسیا را شنیده‌اید.

این اتفاق یکسری خوبی و یکسری هم بدی دارد. آقای عزیزی‌خادم گفته در پرداخت بدهی باشگاه‌ها فرقی میان بازیکنان و مربیان داخلی و خارجی نیست. اما کجا اینطور بوده، چطور پول مربی و بازیکن خارجی یک‌شبه آماده و پرداخت می‌شود اما مطالبات داخلی‌ها نه؟ من زمانی که سرمربی تیم جوانان بودم با پیروزی در تمام بازی‌ها از همان گروه صعود کردیم که گفتند یک میلیون پاداش می‌دهیم. این پول هم باید به تصویب می‌رسید که هنوز بعد از چند سال مصوب نشده است.

مدیران قبلی هم مدعی هستند واقعیت را به AFC نمی‌گفتند.

خیلی از تیم‌های ما الکی مجوز حرفه‌ای گرفته‌اند. من خودم می‌دیدم یکسری صفحات را همینطوری پر می‌کردند و چندتا عکس هم می‌فرستادند که مثلاً این سالن‌های ورزشی، رستوران و تیم‌های آکادمی‌شان است در حالی که هیچ‌کدام‌شان نبود. این مسیری که می‌رویم به بن‌بست ختم می‌شود. این آقایان الان قیافه حق به جانب می‌گیرند که با لابی‌های‌شان مانع حذف تیم‌ها شدند، در حالی که با این کارشان فوتبال ما را نابود کردند.

الان هم خیلی از تیم‌ها از بی‌پولی و کم‌هزینه بودن‌شان گلایه دارند.

این را که اصلاً قبول ندارم. فصل قبل در صنعت‌نفت دو میلیون پاداش دادند که آن را هم قرار شد از قرارداد بچه‌ها کم کنند. در حالی که نیم‌فصل به یک بازیکن گفتم ما 500 میلیون می‌دهیم و فیکس بازی می‌کنی اما گفت یک تیم به من یک میلیارد و چهارصد می‌دهد. گفتم آنجا فیکس نیستی، گفت در عوض پولم را می‌گیرم؛ آن هم سه برابر شما که همینطور هم شد. تیم‌هایی که سرخابی‌ها را شکست می‌دهند 30، 40 میلیون پاداش می‌گیرند و نمی‌داند چه کار کنند. هر کدام‌شان هم تکذیب کنند پیامک‌های‌شان را انتشار می‌دهم. اگر واقعاً پولی نیست چرا نمی‌روید به خانه‌تان. بعد هم عده‌ای از جوان‌گرایی حرف می‌زنند. یکی نیست بگوید بازیکن 25ساله که سه سال است در لیگ بازی می‌کند که جوان نیست.

آینده فوتبال را چطور می‌بینید؟

اگر کارها اصولی انجام نشود من نگران روزی خواهم شد که فوتبال تمام شود. در فدراسیونی که لباس بازیکن را می‌گیرند و بعد از شست‌و‌شو به او می‌دهند یا اینکه گرمکن تیم جوانان باید به نوجوانان داده می‌شد، فوتبالش نابود است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار