عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌و‌گو با پانا تاکید کرد؛

تحقق اهداف سند تحول بنیادین با استفاده از نیروهای ارزشی و جهادی

تهران (پانا) - عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت اگر دولت برای تحقق سند تحول بنیادین از سیاست‌هایی که پیشنهاد می‌‌شود استقبال و از نیروهای ارزشی و جهادی استفاده کند، می‌تواند این سند را به مرحله اجرا برساند.

کد مطلب: ۱۲۴۳۶۳۱
لینک کوتاه کپی شد
تحقق اهداف سند تحول بنیادین با استفاده از نیروهای ارزشی و جهادی

بررسی سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش از سال ۸۱ آغاز شد و مطالعه مقدماتی آن طی ده سال انجام گرفت که در نهایت به طرحی منجر شد که در اواخر سال ۸۹ و شش ماهه سال ۹۰ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و جنبه قانونی به خودش گرفت که به آن سند تحول بنیادین در نظام آموزشی گفته می‌شود.

این سند بر مبنای سه محور مبانی فلسفی تعلیم و تربیتی جمهوری اسلامی ایران، مبانی نظری تعلیم و تربیتی رسمی عمومی و نظام تعلیم و تربیتی رسمی و عمومی تبیین شده است. اجرای این طرح نیاز به شش زیرنظام دارد که شامل تدوین و اجرای درس ملی، تربیت معلم و تامین منابع انسانی، راهبری و مدیریت، تامین و تخصیص منابع مالی، فضا، تجهیزات و فناوری و در نهایت پژوهش و ارزشیابی است.

همواره مقام معظم رهبری نیز بر اجرای سند تحول بنیادین تاکید داشتند و از اینکه بعد از گذشت ده سال، این سند هنوز اجرایی نشده است، گلایه‌مند بودند.

در مقدمه برنامه ارائه شده یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش به مجلس نیز آمده بود که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نقشه جامع علمی کشور، نقشه مهندسی فرهنگی کشور و سایر اسناد بالادستی تعلیم و تربیت از جمله سیاست‌های کلی ابلاغی تحول در آموزش و پرورش، حاصل تلاش چندین ساله دانشمندان و نخبگان، صاحب‌نظران و خبرگان تعلیم و تربیت، استادان دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و دست‌اندرکاران نهادهای قانونی کشور بوده که طراحی، تدوین و تصویب شده و از اعتبار بالایی برخوردارند.

در این برنامه همچنین اشاره شده است که به رغم گام‌های بلندی که در چهار دهه گذشته به‌ویژه تصویب سیاست‌های کلی و سند تحول بنیادین، برای بازسازی نظام تعلیم و تربیت کشور و استوارسازی آن بر پایه اندیشه‌های ناب اسلامی و آرمان‌ها و رویکردهای انقلاب اسلامی برداشته شده است، همچنان فرهنگ و تربیت کشور ما در جهت پاسخگویی به نیازهای اساسی و گره‌گشایی مشکلات اجتماعی با آسیب‌ها و چالش‌های جدی مواجه بوده و هست. روشن است در گام دوم انقلاب اسلامی، نظام آموزش و پرورش نمی‌تواند با روش‌های کنونی به اهداف اسناد فرادستی دست یافته و به جایگاه ترسیم شده در سند چشم انداز ۱۴۰۴ برسد. برای خروج این نظام از روش‌های سلیقه‌ای و منسوخ در دولت سیزدهم نیازمند برنامه‌های راهبردی و عملیاتی مبتنی بر اسناد فرادستی تحول بنیادین، نیروهای تخصصی، خلاق، متعهد و انقلابی است. این برنامه چارچوبی برای نیل به آموزش و پرورش طراز جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم است.

احمدحسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص اجرای سند تحول بنیادین به پانا، می‌گوید: «آنچه که تاکنون از اجرا شدن سند تحول جلوگیری کرده است، نبود زیرنظام‌هاست؛ در طول این مدت زیرنظام‌ها باید تدوین و آماده می‌شد. سیاست‌های کلی تا زمانی که زیرساخت نداشته باشد، اجرایی نمی‌شود.»

وی معتقد است «سپس جذب معلم و فضای آموزشی و محتوا در اجرای سند تحول نقش دارد. زمانی که ما ۲۲۰ هزار معلم کمبود داریم، اجرای سند تحول امکانپذیر نخواهد بود. الحاقیه‌ها و اصلاحیه‌هایی که با تجمع مقابل مجلس انجام گرفت، مانع تحقق اهداف می‌شود.»

نماینده همدان در مجلس بیان می‌کند: «اگر دولت از سیاست‌هایی که ما پیشنهاد دادیم، استقبال و از نیروهای ارزشی و جهادی استفاده کند، می‌تواند سند تحول بنیادین را اجرا کند اما اگر به همین روال پیش برود،‌ موفق نخواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار