نشست کمیسیون مشترک برجام در دور هشتم مذاکرات پایان یافت

باقری: گفت‌وگوها از فردا با موضوع رفع تحریم‌ها آغاز می‌شود

مورا: مذاکرات کنونی باید در دوره زمانی معقولی پایان یابد/ درباره زمانی که قصد داریم به توافق برسیم گمانه‌زنی نمی‌کنم

تهران (پانا) - کمیسیون مشترک برجام با محور رفع تحریم‌های ظالمانه در هتل کوبورگ برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۴۲۷۷۱
لینک کوتاه کپی شد
باقری: گفت‌وگوها از فردا با موضوع رفع تحریم‌ها آغاز می‌شود

این نشست در سطح معاونان وزیر و مدیران سیاسی وزارت امور خارجه ایران و گروه ۱+۴، به ریاست علی باقری کنی مذاکره ارشدایران و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در حال برگزاری است.

باقری کنی که ساعاتی پیش وارد وین شد، ریاست هیات ایرانی را برعهده دارد. پیش از آغاز نشست چند دیدار دوجانبه و چندجانبه‌ میان مذاکره کنندگان ارشد گروه ۱+۴ و ایران برگزار شد.

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران پیش از آغاز نشست اظهار داشت که به نتیجه گفت‌وگوهایی که درباره رفع تحریم ها در وین جریان دارد خوش‌بین است. وی افزود که اگر غیر از این بود، برای مذاکرات به وین سفر نمی‌کرد.

در پایان دور هفتم، مذاکره کنندگان به رغم انکار طولانی طرف‌های اروپایی، درباره متن مشترک و ایجاد مبنایی برای ادامه گفت‌وگوها بهتوافق رسیدند. سه کشور اروپایی ابتدا بحث در مورد متون ایران را نمی‌پذیرفت و خواستار بازگشت به پایتخت‌ها برای مشورت شد.

اما این رویکرد بعد از بازگشت تغییر کرد و گفته می‌شود که حدود ۸۰ درصد از پیشنهادات ایران در پیش‌نویس موجود درج و لحاظ شده‌است.

ساعت ٢١:٢۶- نشست پایان یافت

بر اساس رویه معمول انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدامی خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست امروز را به صورت مشترک با علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران برعهده دارد تا دقایقی دیگر توضیحاتی را درباره نتیجه گفت‌وگوها و چشم انداز پیش رو به خبرنگاران ارائه خواهد داد.

ساعت ٢٢:۴٧- باقری: تاکید طرف‌های مختلف بر موفقیت آمیز بودن دور قبلی گفتگوها

علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران امشب (دوشنبه) بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام در اظهاراتی در جمع بندی مباحث مورد گفت‌وگو در نشست امروز اعلام کرد: امروز نشست کمیسیون مشترک برجام در آغاز دور هشتم گفت‌وگوهای وین برگزار شد. در این نشست طرف‌های مختلف از جمله هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام بر موفقیت آمیز بودن دور قبلی گفت‌وگوها تأکید و اذعان داشتند که پیشرفت‌های خوبی در دور قبلی گفت‌وگوها حاصل شده و چارچوب مناسبی برای پیشبرد گفت‌وگوها فراهم شده است.

وی افزود: نکته مهم در این نشست این بود که نمایندگان کشورهای مختلف در این نشست بر اهمیت اولویت داشتن رسیدگی به موضوع رفع تحریم‌ها و راستی آزمایی و تضمین در دور هشتم گفت‌وگوهای وین تأکید داشتند و بر همین اساس قرار شد از صبح فردا (سه‌شنبه) گفت‌وگوها با موضوع رفع تحریم‌ها و نیز تأکید بر بررسی پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه دو موضوع مهم راستی آزمایی و تضمین‌ها آغاز شود و در ادامه نیز مسائل و موضوعات مرتبط با تحریم‌های مالی و بانکی مورد بررسی در نشست کارگروه‌های مشترک بین نمایندگان ایران و ۱+۴ قرار بگیرد.

ساعت ٢٣:٠٧- مورا: به موفقیت دور کنونی مذاکرات وین پایبند هستیم.

انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین گفت که به موفقیت دور کنونی مذاکرات وین پایبند هستیم.

وی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «موفقیت دور کنونی مذاکرات به معنای بازگشت واشنگتن و تهران به اجرای تعهداتشان در توافق هسته‌ای است».

انریکه مورا گفت: «هدف مذاکرات کنونی، احیای توافق هسته‌ای بوده که به معنای رفع تحریم‌ها و پایبندی هسته‌ای ایران است».

نماینده اتحادیه اروپا اضافه کرد: «مذاکرات کنونی باید در دوره زمانی معقولی پایان یابد و منظور من چند هفته است نه چند ماه».

وی در ادامه گفت: «چنانچه در روزها و هفته‌های آینده سخت کار کنیم به نتایج مثبتی دست پیدا می‌کنیم اما نمی‌خواهم درباره زمانی که قصد داریم به توافق برسیم گمانه‌زنی کنم».

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار