روایت پانا از یک مدرسه ارمنی در تهران؛

آموزش تعطیلی ندارد؛ آستین همت را بالا بزنیم

تهران (پانا) - اینجا تهران است، خیابان لارستان. مدرسه دانش‌آموزان ارمنی. در آستانه میلاد حضرت مسیح و سال نو میلادی به مدرسه دخترانه ارس می‌رویم تا از حال و هوای دانش‌آموزان این مدرسه بنویسیم. مدرسه کمی خلوت‌تر از همیشه بود. کمتر صدای دانش‌آموزی شنیده می‌شد. با ورود به سالن مدرسه متوجه امتحان دانش‌آموزان و دلیل این سکوت شدیم. 

کد مطلب: ۱۲۴۲۱۸۰
لینک کوتاه کپی شد
آموزش تعطیلی ندارد؛ آستین همت را بالا بزنیم

هر سال در شهرهای ایران، ارامنه و اقلیت‌های مذهبی با فرارسیدن میلاد حضرت مسیح، جشن‌های کریسمس خود را برگزار می‌کنند. مدارس اقلیت‌های مذهبی از حال و هوای کریسمس و سال نو بی‌نصیب نیستند؛ مدارسی که شاید تعدادشان کم باشد اما شور و اشتیاقشان برای فعالیت‌های دینی و فرهنگی عمیق و پررنگ به نظر می‌رسد. آنی مانوکیان، مدیر مدرسه دخترانه ارس است. وقتی از او درباره بازگشایی مدارس نظرش را جویا می شویم می‌گوید: «تعداد دانش‌آموزان ما نسبت به مدارس دیگر کمتر است بر همین اساس برای بازگشایی از اول مهرماه ۱۴۰۰ طبق دستورالعمل‌ها با تکمیل فرم‌های سامانه LTMS، چک‌لیست‌های بهداشتی و آماده کردن شرایط مدرسه و پروتکل‌‌های بهداشتی و درخواست بازگشایی ترکیبی به برگزاری جلسات با اولیا اقدام کردیم تا بتوانیم در زیست بوم جدید اعتمادسازی لازم را انجام دهیم و حضور پررنگ دانش‌آموزان را در کلاس‌های آموزشی داشته باشیم.»

وی در پاسخ به استقبال اولیا از بازگشایی مدارس می‌گوید که در ابتدا با مقاومت اولیا مواجه شدیم اما با روند اجرای مطلوب پروتکل‌های بهداشتی و آموزش‌های خودمراقبتی به دانش‌آموزان در فضای مجازی امروز حضور حداکثری دانش‌آموزان را در امتحانات دی ماه ۱۴۰۰ مشاهده کردیم.

مانوکیان در تشریح نحوه آموزش مجازی، اظهار می‌کند: «در کنار شبکه شاد توسط شورای خلیفه‌‌گری ارامنه، سیستم جامع آموزش مجازی آوای رسا را راه‌اندازی کردیم تا در کنار آموزش‌های حضوری، کلاس‌های آموزشی به صورت آنلاین در سامانه قرار گیرد تا دانش‌آموزانی که امکان حضور در مدرسه را ندارند، از کلاس مجازی بهره‌مند شوند. با جدیت برای پیشرفت و ارتقای آموزشی دانش‌آموزان‌ اقدام می‌کنیم.»

مدیر مدرسه ارس در ادامه به تولید محتوای معلمان و آسیب‌های ناشی از آموزش‌های مجازی اشاره می‌کند: «امیدواریم در بهمن ماه طبق دستور ستاد ملی مقابله با کرونا و آموزش و پرورش بتوانیم کلاس‌های حضوری مانند سنوات قبل را داشته باشیم تا علاوه بر جلوگیری از افت تحصیلی دانش‌آموزان تعاملات اجتماعی آن‌ها با یکدیگر شکل بگیرد.»

باید از حضوری شدن مدارس، استقبال کنیم

جواد نظریان، مدیر آموزش و پرورش منطقه ۶ نیز در حاشیه بازدید از مدرسه ارس ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت مسیح به پانا می‌گوید: «امروز معلمان باید پیام‌آور آرامش و صلح در جامعه و مدرسه و خانواده باشند. آموزش و پرورش منطقه ۶ مانند مناطق دیگر، ‌شرایط را برای بازگشایی مدارس فراهم کرده است. براساس فر‌م‌هایی که فرستادیم، مدارسی تایید شدند که پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند لذا این مدارس حضوری شدند و با توجه به خلاقیت مدیر این ترکیب انجام می‌شود.»

وی می‌افزاید: «در برخی از مدارس بیش از ۵۰ درصد دانش‌آموزان در کلاس‌ها شرکت می‌کنند. ما باید به این سمت برویم که ترس از بین برود. واکسیناسیون انجام گرفته و ما هرچه به سمت حضوری شدن دانش‌آموزان برویم، به فرآیند آموزش کمک بیشتری کرده‌ایم. خانواده‌ها باید از حضوری شدن مدارس استقبال کنند چراکه سلامت دانش‌آموزان، حضور در مدرسه و بهره‌مندی از کیفیت آموزشی که به صورت حضوری است، قابل مقایسه با آموزش مجازی نیست. اگر سایر کشورها را نیز رصد کنیم، متوجه خواهیم شد که کشورهای توسعه یافته به این موضوع توجه داشته‌اند و اجازه نداده‌اند که آموزش تعطیل شود و خط قرمزشان این بوده است که علم نباید تعطیل شود.»

نظریان بیان می‌کند: «مدیران و معلمان ما زحمت کشیدند و در حوزه فضای مجازی سنگ تمام گذاشتند. امروز وضعیت کشور وضعیت خوبی است و بیشتر مناطق آبی است، به نظر من اولیا نیز نترسند و با حفظ پروتکل‌های بهداشتی، دانش‌آموزان را حداقل هفته‌ای چند بار به مدرسه بفرستند تا ما برای ترم دوم ان‌شاالله شاهد این باشیم که دانش‌آموزان در مدارس حاضر شوند.»

وی ضمن اشاره به افت تحصیلی دانش‌آموزان طی دو سال گذشته، اظهار می‌کند: «صد در صد افت آموزش و ترک تحصیل داشته‌ایم. گرچه منطقه ما کمتر اما مناطقی که کم‌برخوردار هستند، آسیب دیده‌اند. متاسفانه خبرهایی که به دست ما می‌رسد، خبرهای خوبی نیست و همه باید آستین همت بالا بزنند و اجازه ندهند که دانش‌آموزان افت کنند. جبران ترک تحصیل‌کرده‌ها بسیار سخت است بنابراین باید کمک کنیم که دانش‌آموزان در کلاس درس حاضر شوند.»

وی با بیان اینکه ما باید از حضوری شدن مدارس استقبال کنیم، می‌افزاید: «دانش‌آموزان باید مراقبت از خود را یاد بگیرند. مدرسه تنها جای درس خواندن نیست بلکه بخش مهمی از آن اجتماعی شدن و همدلی است. اولیا باید دانش‌آموزان ابتدایی را نیز توجیه کنند همچنین مدیران مدارس فضا را برای بچه‌ها آماده کنند تا اضطراب از بچه‌ها دور شود.»

رییس آموزش و پرورش منطقه ۶ بیان می‌کند: «مدارس استاندارد در حال زحمت کشیدن هستند که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی استرس و نگرانی خانواده‌ها را کم کنند. همکاران ما بازرسی و نظارت بر مدارس دارند. به مدیران اعتماد کرده‌ایم و به نظر من لازم نیست بر مدیرانی که دغدغه‌مند هستند، نظارت کنیم. یقین داریم که بسیاری از مدارس ما به سلامت بچه‌ها توجه ویژه دارند و نسبت به مسئولیتشان به قدری واقف هستند که به فکر سلامت دانش‌آموزان باشند.»

نظریان در پایان تأکید می‌کند: «ما باید امید را به جامعه تزریق کنیم. کرونا، تحریم‌ها و مسائل سخت اقتصادی به خانواده‌ها فشار وارد کرده است و هنر ما این است که به آنها امید دهیم. معلمان پیام‌آور آرامش هستند و می‌توانند نقش محوری داشته باشند. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار