معاون وزیر آموزش و پرورش خبر داد

افزایش ۹۷ درصدی میانگین نرخ باسوادی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال

کلاس‌های نهضت سوادآموزی همیشه با تعداد کمتر از ۱۰ نفر برگزار می‌شود که در شرایط کرونایی نیز این کلاس‌ها دایر بود

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی دستاوردهای این سازمان را در سال‌های گذشته تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۲۴۱۲۶۲
لینک کوتاه کپی شد
افزایش ۹۷ درصدی میانگین نرخ باسوادی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال

شاپور محمدزاده در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که صبح امروز اول دی ماه به مناسبت چهل و دومین سالروز تأسیس نهضت سوادآموزی با عنوان «سوادآموزی در مدار تحول» برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه سوادآموزی دستاوردهای بسیار خوبی داشته ایم با مقایسه نسبت به قبل از انقلاب و طبق آخرین سرشماری در گروه سنی بالای ۶ سال ۴۷.۵ باسواد داشتیم و در گروه ۱۰ تا ۴۹ سال ۴۸.۸ درصد با سواد وجود داشت.

وی افزود: فاصله زنان و مردان در قبل از انقلاب ۲۴ درصد بوده که بعد از انقلاب کارهای خوبی در این امر صورت گرفت. براساس آخرین سرشماری در سال ۹۵ میانگین باسوادی ۹۴.۷ درصد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بود و در گروه سنی ۶ تا ۱۰ سال درصد باسوادی ۹۷.۹ درصد بوده است.

تلاش داریم میزان بی سوادی را در استان‌ها به ویژه در سیستان و بلوچستان کاهش دهیم. بعد از انقلاب اختلاف بی سوادی بین زنان و مردان را به ۷ درصد رساندیم

محمدزاده ادامه داد: تلاش داریم میزان بی سوادی را در استان‌ها به ویژه در سیستان و بلوچستان کاهش دهیم. بعد از انقلاب اختلاف بی سوادی بین زنان و مردان را به ۷ درصد رساندیم.

معاون وزیر با بیان اینکه در بحث عدالت جنسیتی و آموزشی دستاوردهای خوبی داشته ایم اظهار کرد: اکنون میانگین نرخ با سوادی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۹۷ درصد شده که این عدد در مردان ۹۸ درصد و در زنان ۹۶ درصد است.

تاکید بر شناسایی و جذب بیسوادان

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با تاکید بر شناسایی و جذب بیسوادان بیان کرد: تا پایان سال ۹۹ براساس براوردها درصد باسوادی شهرنشینان ۹۸ و درصد باسوادی روستانشینان ۹۶ درصد پیش بینی می‌شود.

وی همچنین اعلام کرد ۵۰ درصد فعالیت‌های سازمان برای بیسوادان و ۵۰ درصد دیگر فعالیت‌ها برای کم سوادان خواهد بود.

محمدزاده در پاسخ به سوال پانا درباره نحوه برگزاری کلاس‌های سوادآموزی و روند واکسیناسیون سوادآموزان گفت: در دوران کرونا خود را با شرایط تطبیق دادیم و اجازه ندادیم آموزش تعطیل شود؛ گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ما واکسینه شدند و کلاس‌ها صد در صد حضوری است در کنار این موضوع از دیگر روش‌ها نیز استفاده کردیم.

معاون وزیر ادامه داد: با برگزاری برنامه لوح قلم و آموزش‌های تلویزیونی روند آموزش را ادامه داده ایم آموزش‌های رادیویی و اینترنتی نیز داشتیم همچنین سامانه تحت وب ما نیز آموزش‌های مجازی را ارائه می‌دهد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اشاره کرد: از ظرفیت شبکه شاد و در بخش شادنما استفاده می‌کنیم و فعالیت‌های موثری را ارائه می‌دهیم. کلاس‌های نهضت سوادآموزی همیشه با تعداد کمتر از ۱۰ نفر برگزار می‌شود که در شرایط کرونایی نیز این کلاس‌ها دایر بود.

استقرار نظام آموزش بزرگسالان

وی در پاسخ به سوال دیگر پانا درباره استقرار آموزش بزرگسالان نیز افزود: آموزش بزرگسالان باید در دوره متوسطه و ابتدایی مستقر شود تا بتوان با جدیت آموزش‌ها را پیگیر شد.

وی ادامه داد: ۳۶ هزار اتباع خارجی در کلاس‌های سوادآموزی شرکت کرده اند و استقبال خوبی از این موضوع داشته اند.

محمدزاده همچنین درباره زمان ریشه کنی بیسوادی گفت: باید شرایطی به وجود آید که بیسواد نداشته باشیم. هرچه در این زمینه انسداد بیسوادی داشته باشیم به ریشه کنی نزدیک می‌شویم با همکاری معاونت آموزش ابتدایی این روند را پیش خواهیم برد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درباره تعریف سواد نیز افزود: یونسکو ۴ تعریف برای سواد تعریف کرده اما اکنون تعریف چهارم مدنظر است سواد یعنی اینکه فرد بتواند با آموخته‌های خود تغییراتی در زندگی و جامعه خود به وجود بیاورد. در این راستا حدود ۵۰۰ مرکز یادگیری محلی ما براین اساس فعالیت دارند.

هیچ فردی نباید از آموزش بازبماند

معاون وزیر خبر داد تمهیداتی داریم که هیچ فردی از آموزش بازنماند در حوزه سوادآموزی اگر فردی بیسواد باشد موظف می‌شویم تا آموزش‌ها را به آنان ارائه دهیم.

وی با اشاره به آمار سرشماری سال ۹۵ عنوان کرد: ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار با خوداظهاری بیسواد اعلام شدند که از این تعداد ۳۶۰ هزار اتباع خارجی هستند. تاکنون با کمک مرکز آمار و اخذ کدملی از افراد اتباع ۶۵۰ هزار نفر شناسایی شدند که بیسواد یا کم سواد بوده اند.

محمدزاده همچنین گفت: در گروه ۱۰ ساله‌ها ۱۰ هزار نفر را پوشش داده ایم که در کلاس‌های سوادآموزی ما مشغول به تحصیل هستند.‌

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه ۴۵ هزار آموزش دهنده داریم بیان کرد: از این تعداد حدود ۳۰ هزار آموزش دهنده کلاس بندی شده اند. همچنین ۸۰ درصد آموزش دهنده‌ها و سوادآموزان زنان هستند.

وی همچنین در پایان ادامه داد: هر استان به تناسب شرایط، یک طرح تشویقی برای بیسوادان درنظر دارد که اجرا می‌شود. همچنین انشالله بتوانیم طرح نذر خدمت را در سال ۱۴۰۱ اجرا کنیم.

گفتنی است در پایان این نشست نمایشگاه چهل و دو ساله سازمان نهضت سوادآموزی افتتاح شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار