دیدگاه‌ برخی دانش‌آموزان و الدین تبریزی در خصوص بازگشایی مدارس

آموزش حضوری، بستر پیشرفت دانش‌آموزان است

تبریز(پانا) - آسیب های آموزشی، اجتماعی و سلامت دانش آموزان در دوران کرونا به دلیل بسته شدن مدارس، غیرقابل انکار است و از سر گیری آموزش‌های حضوری راهی برای جبران این آسیب هاست.

کد مطلب: ۱۲۴۰۶۹۰
لینک کوتاه کپی شد
آموزش حضوری، بستر پیشرفت دانش‌آموزان است

پس از گذشت حدود دو سال از همه‌گیری ویروس کرونا و همچنین گذشت دو ماه از آغاز سال تحصیلی بازگشایی مدارس که به صورت ترکیبی حضوری و مجازی انجام گرفت. در این میان موافقان و مخالفان زیادی برای این موضوع نظر دادند ولی حال که یک ماه از بازگشایی می گذرد رضایت والدین و دانش آموزان از این بازگشایی انکار ناپذیر است.

تمرکزم در درس خواندن حضوری بیشتر است

المیرا دانش آموز کلاس چهارم مدرسه پناهی تبریز به پانا در مورد مشکلات درس خواندن مجازی می گوید:«قطع و وصل شدن اینترنت از خانه و درس خواندن به این شکل را دوست ندارم. دوست دارم به صورت حضوری درس بخوانم چون درس خواندن حضوری باعث می شود تا تمرکزم بیشتر شده و درس را بهتر یاد بگیرم.»

دلتنگ معلم و دوستانم هستم

زهرا یکی دیگر از دانش آموزان کلاس چهارم است. او دلتنگی برای دوستان و معلم خود را یکی از عوامل دوست داشتن کلاس‌های حضوری بیان می کند و می گوید:«دلم برای معلمم تنگ شده است و دوست دارم دوباره کنار او باشم چرا که با دیدن او انرژی خوبی به من دست می دهد و باعث می شود تا درس هایم را بهتر بخوانم. ضمنا اشکالات درسم را نیز در همان جا می توانم بپرسم در حالی که در فضای مجازی این کار سخت است.»

در مورد رعایت بهداشت در مدرسه از زهرا پرسیدم، او می گوید:«باید فاصله های خود را با دوستانمان رعایت کنیم و از الکل برای ضدعفونی کردن دست هایمان هنگام خوردن تغذیه استفاده کنیم و سعی کنیم همیشه ماسک داشته باشیم.»

تانیا دانش آموز کلاس پنجم این مدرسه نیز به دوستانش سفارش می کند که بهداشت فردی خود را رعایت کنند و کمک کنند تا کرونا از بین برود و مدارس همیشه حضوری برگزار شود.

قشر معلم بسیار زحمت کش هستند

یکی از اولیای دانش آموزان که چشم پزشک است، در مورد نحوه رعایت بهداشت فرزندش در مدرسه به پانا توضیح می دهد:«خوشبختانه با تزریق واکسن کرونا، تا حدود زیادی کرونا مهار شده است و امیدواریم که به طور کامل از بین برود. ما به فرزند خود آموزش داده ایم که پروتکل های بهداشتی را رعایت کند. از ژل ضدعفونی کننده دست استفاده کند. مواد غذایی را از بیرون تهیه نکند و همچنین از گرفتن تغذیه از دوستانش پرهیز کند و در نهایت استفاده از ماسک را نیز برای سلامتی خود و دیگران جدی بگیرد.»

او می گوید:« دخترم بسیار مشتاق است که به مدرسه رفته و دوستان و معلم خود را از نزدیک ببیند. به نظر من این نوع از حضور بسیار بهتر است تا بچه ها از محیط آموزش نهایت استفاده را بکنند.»

پدر الیسا در مورد فداکاری معلمان و سختی کار آنها نوضیح می دهد و می گوید:«ما بعد از کرونا فکر می کردیم که کار معلمان راحت شده است، ولی با توجه به اینکه من یک چشم پزشک هستم و مراجعین زیادی از قشر معلم دارم پس از صحبت با آنان متوجه شدم که کارشان دو برابر شده است. آنها با وسایل الکترونیکی و به صورت تصویری به تکالیف بچه ها رسیدگی می کنند و در نتیجه چشمان آنها به طور قابل ملاحظه ای آسیب می بیند. قشر معلم بسیار زحمت کش است و زحمات این قشر قابل تقدیر است.»

وی ادامه داد:« اگر این عزیزان در مدرسه تدریس کنند هم برای خودشان و هم برای خود دانش آموزان بسیار بهتر می شود. دانش آموزان بصورت حضوری با اخلاق و رفتار معلم خود آشنا می شوند و همچنین روابط اجتماعی بالایی را بصورت عملی در ارتباط با دوستان خود یاد می گیرند و در نهایت آموزش ها را بهتر و درست تر دریافت می کنند.»

فرزندانمان در خانه بسیار خسته شده اند

یکی دیگر از دانش آموزان به نام فاطمه به پانا در مورد درس خواندن در مدرسه و به صورت حضوری می گوید: «درس خواندن به این شکل بسیار خوب است. یادگیری ما در مدرسه بهتر می شود ولی درس خواندن در خانه نیز خوبی هایی را به همراه دارد. یکی از این خوبی ها این است که کرونا نمی گیریم. ولی حالا با توجه به اینکه کرونا هنوز وجود دارد و ما هم به مدرسه می رویم بهتر است فاصله اجتماعی را رعایت کرده و استفاده از ماسک را حتما جدی بگیریم و به دوستانمان زیاد نزدیک نشویم، چون می خواهیم اول خودمان کرونا نگیریم و بعد چون دوستانمان را دوست داریم باعث نشویم تا آنها مریض شوند.»

مادر فاطمه با اشاره به اینکه فرزندانمان در خانه بسیار خسته شده اند و دوست دارند به مدرسه بروند عنوان می‌کند:«با توجه به اینکه گروه های سن زیر 12 سال هنوز واکسینه نشده اند، ما اولیا با اینکه فرزندانمان را به مدرسه آورده ایم ولی نگران سلامتی آنها هستیم و سعی می کنیم با توصیه های بهداشتی آنها را از خطرات کرونا آگاه سازیم.»

وی ادامه داد:«مسئولیت ها در قبال فرزندانمان در هنگام تدریس های غیرحضوری بسیار بیشتر شده است، زیرا نتوانستیم فقط به آموزش های مجازی تکیه کنیم و اولیا نیز یک معلم خصوصی در خانه شدند. عمده زحمت های دانش آموزان در آموزش و تربیت توسط معلمین در مدارس اتفاق می افتاد و با وجود کرونا کار آنها بسیار زیادتر و سخت تر از همیشه شده بود. زمانی که مدرسه می رفتند چند ساعت تدریس می کردند ولی با وجود کرونا و غیرحضوری شدن مدارس این کار به صورت شبانه روزی انجام می گرفت وخطر ابتلا به کرونا آنها را تهدید می کرد. همچنین آنها از زندگی خود زدند تا فرزندان ما آموزش ببینند.»

در نهایت می توان اذعان کرد که فرایند تدریس در فضای مجازی شکاف آموزشی را ایجاد کرده است و از نظر کیفیت آموزشی، مجازی بودن آموزش به حوزه آموزشی، پرورشی و تربیت دانش‌آموزان آسیب می‌زند، از سوی دیگر مسئله اجتماعی شدن و مهارت آموزی فرزندان نیز مهم است که این فرایند در مدرسه و با حضور دانش آموزان اتفاق خواهد افتاد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار