سفر نحس؛ میزبانی امارات از نخست‌‌وزیر رژیم ‌صهیونیستی

تهران (پانا) - «از آنچه شما فکر می‌کنید ما به شما نزدیک‌تریم و هیچ شبی نیست که بخوابیم و به شما فکر نکنیم.» درست است این سخنان جواب سرسخت سردار محبوب ایرانی‌ها حاج‌قاسم سلیمانی به ترامپ بود اما یک کارکرد همیشگی برای دشمن دارد.‌

کد مطلب: ۱۲۳۹۱۹۱
لینک کوتاه کپی شد
سفر نحس؛ میزبانی امارات از نخست‌‌وزیر رژیم ‌صهیونیستی

فرقی نمی‌کند آمریکا یا رژیم‌صهیونیستی، آن‌ها از جانب ایران هیچ‌وقت خیال آسوده ندارند. حالا همزمان با سفر نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی به امارات،‌ سفیر اسرائیل در ابوظبی گفته موضوع ایران در دستور کار مذاکرات دو طرف است.

نفتالی بنت، اولین نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی است که به ابوظبی رفته تا با محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی دیدار کند. البته پیش از این یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل درتیرماه امسال برای افتتاح سفارت اسرائیل به ابوظبی رفته بود. اما سفر بنت به ابوظبی آن‌طور که رسانه‌های عبری از جمله روزنامه اسرائیل هیوم هم گفته‌اند بیشتر برای بررسی وضعیت ایران است.

۲۵ شهریور سال ۹۹ بود که امارات و بحرین در کاخ‌سفید توافق‌نامه عادی‌سازی با اسرائیل را امضا کردند و در طول آن مراسم هم صدای آژیر خطر در جنوب سرزمین‌های اشغالی قطع نشد. البته امارات بعد از مصر و اردن، سومین کشور عربی بود که با اسرائیل روابط دیپلماتیک رسمی برقرار کرد و حالا صهیونیست‌ها با احساس نگرانی از سوی ایران به ابوظبی آمده‌اند. ظاهرا مذاکرات ایران با ۱+۴ در وین صهیونیست‌ها را حسابی آشفته کرده و وزیر خارجه این رژیم برای تخریب موضع ایران در کشورهای اروپایی و آمریکا دوره افتاده است، البته سیاست رابطه حداکثری با همسایگان در دستگاه سیاست خارجه ایران و به تبع آن سفر یکی از بلندپایه‌ترین مقامات امنیتی امارات به تهران هم مزید بر علت شده و تل‌آویو را نگران کرده، اما باید ببینیم آنها دقیقا در امارات به دنبال چه چیزی هستند؟

سفر نفتالی بنت به امارات در چارچوب نگرانی فزاینده این رژیم از بهبود روابط ایران با برخی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس از جمله سفر وزیر خارجه سوریه به تهران، سفر علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه به امارات و کویت و ارتباط ابوظبی با تهران قابل تحلیل است، سفر شیخ طحنون بن زاید، مشاور امنیت ملی امارات و یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌های اماراتی در دو حوزه سیاسی و امنیتی به تهران و دیدار با علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان حسابی برای اسرائیل گران تمام شده چون شیخ طحنون بن زاید با حضور در تهران تاکید کرد که با تشکیل کارگروه‌های تخصصی ضمن احصای دقیق زمینه‌های همکاری مشترک در حوزه‌های مختلف اقتصادی، موانع پیش رو هم شناسایی و رفع شود. از سوی دیگر بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند سفر هیات عالی‌رتبه اماراتی به ایران می‌تواند به عنوان گامی مثبت از سوی امارات برای کاهش موانع همکاری میان تهران و ابوظبی دارای ارزش و اهمیت باشد اما شکل‌گیری این رخداد در میانه مذاکرات ایران با ۱+۴ واجد پیام‌های فرامتنی است، البته نه فقط سفر اماراتی‌ها به تهران بلکه برآیند رفتار دیپلماسی امارات برای صهیونیست‌ها غیرقابل تحمل است.‌ کما این‌که سفر وزیر خارجه امارات به دمشق هم نشان می‌دهد دولت امارات درصدد بازتعریف سیاست‌های خود در ارتباط با ایران و محور مقاومت است. اما چرا؟ شتابزدگی و عجله ابوظبی برای برقراری رابطه با اسرائیل در شهریور سال۹۹ موجب شد امارات در فرآیند یک‌سال گذشته به این جمع‌بندی برسد که برقراری رابطه با رژیم‌صهیونیستی خیلی به سود امارات و شورای همکاری خلیج‌فارس نبوده و تنها موجب انزوای امارات شده است.

برقراری رابطه عادی‌سازی با امارات در واقع تاکتیکی بود. به این معنا که در گذشته یک توافق‌نامه بین آمریکا و امارات در دوران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای فروش هواپیماهای فوق مدرن اف ۳۵ آمریکا به امارات امضا شد اما بعد از خروج ترامپ از کاخ‌سفید و پیروزی دموکرات‌ها این توافق‌نامه نظامی بین امارات و آمریکا تحت فشار لابی صهیونیستی لغو شد.

در واقع امارات قصد داشت از اسرائیل به عنوان رژیمی که در لابی صهیونیستی در آمریکا نفوذ دارد، استفاده کند اما در عمل رژیم‌صهیونیستی امارات را بازی داد.

به همین دلیل در حال حاضر ابوظبی به این نتیجه رسیده که رابطه با رژیم‌صهیونیستی به سود امارات و کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس نیست و با یک چرخش ۱۸۰درجه‌ای مختصات خود در منطقه غرب آسیا را تغییر داد؛ به این شکل که ما شاهد سفر وزیر خارجه این کشور به سوریه و سفر مشاور امنیت ملی امارات به تهران بودیم و برآیند این رفتارها نشان داد ابوظبی تلاش دارد روابط گسترده‌ای با جبهه مقاومت از جمله ایران ایجاد کند. حالا اتخاذ این رویکرد از سوی عرب‌های اماراتی سبب شده اسرائیل و مشخصا نفتالی بنت این رژیم بسیار پرشتاب به امارات برود.

اما ممکن است این سوال پیش بیاید که چرا با وجود تاکتیکی بودن روابط صهیونیست‌ها با امارات آنها در حال حاضر به سفر بنت به ابوظبی رضایت داده‌اند؟ در واقع این سفر با فشار آمریکا و لابی صهیونیستی و درخواست پررنگ نفتالی بنت صورت گرفته وگرنه نتیجه مثبتی برای اسرائیل نخواهد داشت، چراکه حتی امارات قبل از سفر بنت از نخست‌وزیر این رژیم خواست هیچ خبرنگاری را همراه خود به ابوظبی نیاورد.

بنابراین چنین نشانه‌هایی بیانگر آن است که روابط اسرائیل و امارات به هیچ عنوان پایدار نیست و کاملا تاکتیکی است. به همین دلیل نفتالین بنت هم تلاش دارد هرطور شده جای پای نفوذ خود را در خلیج‌فارس به صورت حداقلی حفظ کند؛ البته در آن‌سوی میز، امارات هم درصدد است یک رابطه پایدار با ایران و محور مقاومت شکل دهد. به همین دلیل بسیاری از تحلیلگران حوزه غرب آسیا نفوذ اسرائیل در کشورهای حوزه خلیج‌فارس را سطحی و ظاهری می‌دانند که به‌هیچ عنوان ریشه‌دار نیست.

اما در باب دلایل چرایی سفر جدید نخست‌وزیر اسرائیل به امارات، گرچه رابطه اقتصادی با کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس از دلایل بعدی این سفر است اما همزمانی سفر بنت به امارات با مذاکرات ایران و ۱+۴ کاملا معنادار است، چراکه نفتالی بنت در رابطه با ایران و برجام بسیار نگران است، البته برنامه اسرائیل در گذشته این بوده که طی ۱۰سال آینده بتواند تبادلات اقتصادی خود را با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس سالانه به ۷۰میلیارد دلار برساند اما با توجه به شرایط منطقه و در حالی که کشورهای حوزه خلیج‌فارس به این نتیجه رسیدند که اسرائیل یک رژیم ناپایدار است،‌ به نظر می‌رسد این سفر نه تنها در نتایج مذاکرات وین، بلکه در روابط اقتصادی این رژیم هم تاثیرگذار نیست.

منبع: جام جم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار